Enkemand + enkekone bliver gift - hvor hvornår - ca. 1849 Vejle amt

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 16 Maj 2017 - 18:08

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124236#164971,27709257


Hej!
Alle mine egne eftersøgninger har ikke givet resultat, men et sted må de to enkefolk vel være blevet gift, det drejer sig om:

Enkemand Niels Nielsen 63 år - FT 1840 i Øster Starup sogn - Aagaard By - boede her med sine to børn
gifter sig med Enke: Anna (Ane) Nielsdatter   -   på et tidspunkt efter februar 1842, hvor hendes mand: Niels Hauge Jensen døde
                                                                      - de boede i Remmerslund

Anna og Niels Hauges datter: Jensine Nielsd. Hauge, gift marts 1843 i Hedensted - med Jens Bertelsen fra Rårup - de to flytter til Øster Starup efter brylluppet - hvor enke-parret ved FT 1845 bor som aftægtsfolk,  -   men ved FT 1850 er de forduftet derfra


De to enker har kendt hinanden på forhånd, idet Jensine Nielsdatter blev født der i 1812, og Anna Nielsdatter dermed var i Øster Starup på det tidspunkt

Så altså, jeg vil rigtig gerne finde, hvor de to enker skulle være gift!     (Jensine Nielsd. Hauge døde i Remmerslund marts 1849)

Har søgt i T + A lister + viede i Øster Starup - Højen sogn - Hedensted sogn - Øster Snede sogn

Mvh.
Karl-Peter

Poul Erik Edsen-Johansen

hej

Nej,jeg har ikke fundet vielsen
har du en dødsdato?


men jeg lagde mærke til at Jensine åbenbart lever i 1850(hvis det er den samme)
i øvrigt også i 1880




Vejle, Bjerre, Nebsager, Hyllerød Mk., en Gaard, 51, FT-1850, D2031
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Berthelsen     39     Gift            Gaardmand, Huusfader      Raarup Sogn, Veile Amt 
Jensine Nielsdatter     38     Gift            hans Kone      Høien Sogn, Veile Amt 
Ane Jensdatter     6     Ugift            deres Børn      Starup Sogn, 
Berteline Jensdatter     3     Ugift            deres Børn      Her i Sognet 
Else Pedersdatter     17     Ugift            Tjenestepige      Uldum Sogn, Veile Amt 
Thøger Sørensen     15     Ugift            Tjenestedreng      Bjerge Sogn, Veile Amt 
   
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Klaus Guldager

FT 1834

Vejle, Hatting, Hedensted, Remmerslund bye, En gård, 12, FT-1834, C1856
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Niels Hauge     61     Gift            Gårdmand       
Ane Nielsdatter     54     Gift            Hans kone       
Johanne Nielsdatter     25     Ugift            Deres børn       
Jensine Nielsdatter     22     Ugift            Deres børn       
Jens Nielsen     19     Ugift            Deres børn       

Måske er der flere børn. Kan det tænkes at ét af disse børn er blevet gift i et andet sogn og har taget Ane Nielsdatter til sig - og at hun så er blevet gift der?

mvh
Klaus

Eli Lothardt Dahl

Hej Karl-Peter

det er også mine aner ;)

jeg har Anna Nielsdatter som død 7. marts 1849 i Hedensted og Jensine Nielsdatter død 8. januar 1888 i Hedensted.

Jeg har ikke Annas anden vielse :(
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Britta Hansen

Hej Karl-Peter

Ved Ane Nielsdatters død 7.3.1849 står der "...Niels Hauges enke"
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=163637#163637,27480825

Hvorfra ved du, at parret er blevet viet? Fra et skifte?
Her står de ikke som værende gift:
Vejle, Brusk, Øster Starup, Aagaards by, Et huus, 24, FT-1845, C1940
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Bertelsen     34     Gift          Lever af sin jordlod     Rorup sogn Weile amt 
Jens Sine Nielsdatter     33     Gift          Hans kone     Høien sogn Weile amt 
Ane Jensen     1     Ugift          Deres barn     Heri sognet 
Ane Nielsdatter     64     Enke          Aftægtsfolk     ??.. sogn Veile amt 
Niels Nielsen     68     Enkemand          Aftægtsfolk     Høin sogn Veile amt 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karl-Peter Dammeyer

Tak for jeres tilbagemelding!

Klaus! - en udmærket teori, og måske en mulighed - den ældste datter: Maren Nielsdatter Hauge *31.08.1807 i Højen s. eller Øster Starup - i FT 1834 i Remmerslund, er hun ikke med, hun er sikkert blevet gift, men hvor hun siden er blevet af, ved jeg ikke

Johanne Marie Nielsdatter Hauge *12.06.1809 samme sted - er siden FT 1834 sikkert også blevet gift, men hvor hun er??

Så er der sønnen Jens Nielsen Hauge * i Remmerslund - hvor deres mor: Anna (Ane) dør i 1849 - men jeg har ikke fået set FT 1850 i Hedensted, om hendes anden mand, Niels Nielsen skulle være at finde der (eller allerede død)

Altså kunne der være tale om, at de er blevet gift, hvor Maren og Johanne Marie har slået sig ned!!

Eli! - korrekt - det har jeg ligeledes, og det jeg har gang i, er en opsamling af "mangler" i min fortælling, som er ved at blive finpudset, så det kan forstås af "andre"


Til Britta! Du når lige at komme med også - det fundne kender jeg - Niels Hauge døde 1842 i Remmerslund - Nej, jeg ved ikke om de er blevet gift - Niels Nielsen har måske "bare" været god ven af familien, så Jens Bertelsen og Jens Sine har taget sig pænt af ham
Jeg har ikke været inde og se i skifter

Mvh.
Karl-Peter


Eli Lothardt Dahl

Hej Karl-Peter

Hvis du googler: "Johanne Marie Nielsdatter" 8159 - så kommer du til min hjemmeside på DIS-Danmark. Hun har anenummer 65.

Her kan du finde hendes ægteskaber og død m.m.m.

Jeg tror ikke, at Anna bliver gift anden gang.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

K. Thidemann

Citat fra: Eli Lothardt Dahl [66] Dato 17 Maj 2017 - 10:42
Hej Karl-Peter

Hvis du googler: "Johanne Marie Nielsdatter" 8159 - så kommer du til min hjemmeside på DIS-Danmark. Hun har anenummer 65.

Her kan du finde hendes ægteskaber og død m.m.m.

Jeg tror ikke, at Anna bliver gift anden gang.

Jeg indsætter lige et link
https://www.slaegtogdata.dk/Members/8159/elines-aner-1
mvh K.Thidemann 9000

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak for et fantastisk projekt, men tallet 8159 skal jeg vist have lidt mere tid til at finde frem til

Mvh.
Karl-Peter

Eli Lothardt Dahl

Hej Karl-Peter

nummeret 8159 er mit medlemsnummer.

Når du søger efter en ane, er kunsten den, at du ikke skriver mere end nødvendigt. Skriver du for meget - får du måske for få bud; omvendt hvis du skriver for lidt, får du for mange bud. Kun erfaring kan hjælpe dig til den rette balance.

Hvis du søger på Johanne Marie Nielsdatter (uden "") får du mange bud. Hvis du bruger "" får du færre bud, og hvis du tilføjer 8159 kommer der endnu færre bud. Hvis du ved, at det er sandsynligt at du leder efter en fælles ane, er det en god idé at bruge mit medlemsnummer; ellers ikke.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Karl-Peter Dammeyer

Tak for vejledningen, og ja, der immer væk noget at lære - ved dette her

Mvh.
Karl-Peter