de danske våbenbrødre

Startet af Heidi Kjær, 12 Apr 2011 - 16:15

Forrige emne - Næste emne

Heidi Kjær

Er der mon nogen, der har erfaringer med De danske våbenbrødres forening ?
Jeg har en tipoldefar, som var med i Dybbøl 18 april i 1864. I hans ansøgning om erndringsmedaljen står der, at han er medlem af De danske våbenbrødres forening's afdeling i Fuglebjerg.
Hvad foregik der mon i foreningen - og findes der nogen arkiver ?

venlig hilsen Heidi Kjær

Lis Ekelund Nielsen

Jeg har selv prøvet at arbejde lidt med De Danske Våbenbrødres afdeling i Store Heddinge. På lokalarkivet i byen havde de bevaret nogle forhandlingsprotokoller, som gav et lille indtryk af, hvad de beskæftigede sig med, og hvem der var i deres bestyrelse. Jeg vil foreslå dig at prøve på dit relevante lokalarkiv, om de skulle ligge inde med noget materiale. Jeg fandt ligeledes ud af, at ved begravelsen af min forfader, som var medlem af selskabet, stillede Våbenbrødrene med faner. Dette fremgik af en dødsannonce i den lokale avis, så prøv også en sådan, om arkivet ligger inde med det relevante år.

Venlig hilsen

Lis E. Nielsen

Heidi Kjær

Hej Lis

Mange tak for dit svar. Jeg vil forsøge at følge op på dine forslag.

venlig hilsen Heidi

Viggo Thomassen

Under adressen   www. De samvirkende danske forsvarsbroderselskaber   er der på forsiden til venstre links til historie, hvor du finder oplysninger om Vaabenbrødrene. Prøv også at Google Vaabenbrødrene.

Hilsen, Viggo Th.

Heidi Kjær

Tak til Viggo for de gode henvisninger. Det er en glimrende hjemmeside med nyttige oplysninger.

venlig hilsen Heidi