i lægdsrullen står: 31.Bt (batalion) - hvor er det ?

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 03 Maj 2017 - 09:01

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg har konstateret, at et familiemedlem var soldat I 1913.  I Lægdsrullen står: 31. Bt.  Jeg regner med, at det betyder battalion - men henviser det til et specifikt sted ?  Jeg ved, at pgl. - bl.a. - var I Høvelte.     Jeg vil gerne høre lidt mere om dette.

Jeg ved ikke, om jeg er inde I rette forum - hvis ikke, så vil jeg gerne høre, hvor jeg evt. kan spørge.

Dagny Salomonsen

Ole Holst Petersen

Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

dagny elisabeth salomonsen

Hej Ole.

Jeg siger dig rigtig mange tak for den henvisning, du har sendt.   Det med militæret er et helt ukendt område - når man ikke er en mand og aldrig har haft noget med det at gøre.  Du har fundet frem til 11. regiment - og jeg har læst nærmere om det.  Men er det rigtigt, at man ikke I lægdsruller - eller andet sted - kan finde ud af, hvor I Danmark vedkommende aftjente sin værnepligt.   Var 11. regiment et bestemt sted I landet - undskyld at jeg spørger så formentlig helt håbløst.

Dagny Salomonsen

Morten Nielsen

31. Bataillon blev oprettet i 1867 som reservebataillon. I 1880 blev den en liniebataillon, i 1923 igen en reservebataillon og i 1932 en forstærkningsbataillon. Ophævet 1951.

11. Regiment var en forstærkningsenhed og blev oprettet i 1909 og bestod udover stab af 31., 32. 41. og 42. Bataillon. I 1923 udgår 41. og 42. Bataillon. 33. Bataillon (3. Livgardebataillon) tilgår. Ophævet i 1932.

Et regiments afdelinger (batailloner) kunne sagtens være garnisoneret (placeret) forskellige steder i landet, ligeså med en bataillon, der som hovedregel bestod af 4 kompagnier.

Hvor regimentets enheder var garnisoneret i 1913 bliver nok et puslespil at finde ud af; her må du i første omgang ty til Daisy og biblioteket.

Venlig hilsen
Morten Nielsen



dagny elisabeth salomonsen

Hej Morten.

Rigtig mange tak for dit indlæg.  Jeg lærer mere og mere om militæret - det er faktisk ret spændende at høre nærmere.  Nu er jeg kommet så langt, som det er muligt indtil videre.   Jeg vil følge dit råd med Daisy og biblioteket.

Rigtig mange tak for hjælpen - jeg er glad for at kunne udfylde de "huller", jeg havde I min  beskrivelsen af pågældende.

Dagny Salomonsen