Jacob Pedersen Østrup-født omkring 1750-54, men hvor?

Startet af Henrik Østerby, 10 Apr 2011 - 18:42

Forrige emne - Næste emne

Henrik Østerby

Min tip-3-oldefader, Jacob Pedersen Østrup, blev gift første gang 1 april 1787, Garnisons sogn,Kbh., med Ingeborg Friderike Borup. Et vidne: fuldmaegtig Hans Jacobsen. Efternavnet Østrup blev ikke anvendt ved den lejlighed. Men ifølge FT 1787 bor han med sin hustru i Christianshavn Kvarter, Dronningensgade 209, hvor navnet Jacob Pedersen Østrup anvendes. Alder:36 aar.
I de foelgende 9 aar faar de tilsammem fem boern, tre gange  Anne Kirstine; en Peter; og en Inger Louise. Alle boern dør relativt tidligt efter, de blev foedt; dog lever Inger Louise i to aar. Ved alle daabshandlingerne er JPØ anfoert som 'Jacob Østrup'. En madam Maren Jacobsen og en anden Jacobsen optræder ved foerste barns daab. Jacob Pedersen Østrup's hustru doer 40 aar gammel i 1796.

Han blir gift anden gang 16 juni 1799 i Frederiks Tyske Kirke med Magdale Marie Lehmann, nu blot under navnet Jacob Østrup. De bor ifølge FT 1801 i Frimands kvarter, matr. 146. Han igen under navnet Jacob Østrup. Alder: 50 aar.

Min tip-tip oldefader, søn af JPØ, Peter Frederik Julius Østrup, fødes 12 august i 1801 og bliver døbt i Nicolaj Kirke. Opslag 140; 1796-1805.

JPØ  dør i 1812. 58 aar gammel. Bisættelsen finder sted i Helligaandskirken. Bopælen paa det tidspunkt er Vimmelskaftet.

Har forsøgt via Familysearch og ved hjælp af Krabsens stednavne database og navnet Jacob Pedersen samt fødsler omkring 1750-54 i en lang raekke relevante kirkeboeger at etablere et muligt oprindelsessted. Uden resultat. Der er dog  et par mulige Jacob pedersen- emner. Men jeg har brug for mere konkrete indicier. Maaske et skifte? Maaske har jeg overset en anden mulighed.

Assistance vil blive modtaget med taknemmelighed.
De venligste hilsener
Henrik Østerby