Lars Peder / Peter Hansen, f. 25-01-1877 i Herfølge sogn

Startet af Karen Riis Jensen, 02 Apr 2017 - 08:46

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

Præstø amt: Herfølge,  fødte drenge, opsl. 33 1877: nr. 1

Lars Peder Hansen, født den 15-01-1877, døbt den 27-04-1877 iflg.:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=33&bsid=204151&kb=Pr%C3%A6st%C3%B8+amt%2C+Bj%C3%A6verskov%2C+Herf%C3%B8lge%2C+1866-1887+FKVDJ+%28HM%29

Forældre: Indsidder Ole Pedersen, Tessebølle og hustru Mette Kirstine Hansen (23 Aar)

Den biologiske far er: Tjenestekarl Emil Hansen i Kjøge

Lars Peder Hansen findes formodentlig her i 1880:

Roskilde, Ramsø, Ejby, Vallore By, Ejby sogn, hus, 5, FT-1880, B0270
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Rasmussen     61     Gift     husfader, smed          do [Ejby sogn, Kjøbenhavns Amt] 
Kirstine Larsdatter     59     Gift     hans hustru          Lyngby sogn, Kjøbenhavns Amt 
Lars Peter Hansen     3     Ugift     plejebarn          Herfølge sogn, Præstø Amt 


Men hvad blev der af Lars Peter Hansen ?

Håber, at nogen kan hjælpe mig videre !

Mvh
Karen

Mette R Francke

#1
Hei


Fra myheritage , desverre så står der ikke hvilken kirke

I Danske kirkebøker 1813-1919

Lars Peter Hansen
Posttype:   Konfirmasjon
Kjønn:   Mann
Alder:   13 (Kalkulert)
Født/Døpt:   15. jan 1877
 Tessekille
Konfirmasjon:   1891
 København, Denmark
Far:   Ole Petersen
Mor:   Mette Kirstine Hansen
Bok
Land:   Denmark   Utgave dato:   1886-1891   Side:   62
Fylke:   København   Bok:   20   Posttype:   Konfirmasjon

Samme Lars
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1994688&searchname=polit_adv

Mette
Mette R Francke

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karen Riis Jensen

Rigtig mange gange tak til Mette og Gitte for info og også med data fra Lægdsrullen !

Jeg havde kigget efter ham i Registerbladene men havde ikke fundet ham - det må jeg se at få styr på !

Dejligt at I ville hjælpe !

Venlige hilsner
Karen

Gitte Johansen

Hej Karen


Kan ikke huske i hvor lang tid der bruges sogn, men han skulle findes under Herfølge

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16504374#28962,3211864
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karen Riis Jensen


Karen Riis Jensen

Når Lars Peter Hansen, f. 15-01-1877 i Tessebølle, Herfølge sogn,  nu ikke møder op til sessionsindkaldelse gentagne gange i København, kan det så ikke tænkes, at han er udvandret ?

Gitte Johansen

Det kunne det sagtens.

Dette kan ske, hvis de finder ham



§ 13.
   Den, som i Fredstid uden lovligt Forfald udebliver fra den Session, for hvilken han i Henhold til §§ 10, Nr. 1-6, og 12 er pligtig at fremstille sig, straffes med Bøder fra 10 Kr. til 400 Kr.
   Udebliver han anden Gang eller oftere uden lovligt Forfald fra Sessionen, straffes han med Fængsel, ligesom han taber den ved denne Lovs § 14 hjemlede Ret til at få Udsættelse på en senere Session. Dog kunne også i dette Tilfælde under formildende Omstændigheder Bøder fra 40 Kr. til 400 Kr. ikendes, navnlig når det af den pågældendes Legemsbeskaffenhed klart fremgår, at han er uskikket til al Krigstjeneste, eller han ved en forud for Dommens Afsigelse gående Sessionsbehandling er bleven fundet tjenstudygtig .
   Når nogen tre Gange uden lovligt Forfald er udebleven fra Sessionen, kan derhos, når han træffes og af Udskrivningschefen skønnes tjenstdygtig, straks eller senere efter sin Brugbarhed afgives til Tjeneste ved Hæren eller Søværnet .
   Den, som i Krigstid uden lovligt Forfald udebliver fra den Session, for hvilken han er pligtig at fremstille sig, straffes med Fængsel. Han kan, såfremt han af Udskrivningschefen skønnes tjenstdygtig, straks eller senere efter sin Brugbarhed afgives til Tjeneste ved Hæren eller Søværnet.
   Værnepligtige, der ikke efterkomme den dem i Henhold til § 10, Nr. 7, givne Tilsigelse til Møde for Sessionen, straffes med Bøder. fra 4 Kr. til 40 Kr.
   Vedtegninger om Behandling efter denne Paragraf bortfalde, når lovligt Forfald senere godtgøres for Sessionen eller, for søfarende værnepligtiges Vedkommende, for Udskrivnings-chefen.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karen Riis Jensen

Mange tak Gitte - jeg er opmærksom på, at det var en alvorlig straf at udeblive fra session - også flere gange !!   Jeg har ikke kunnet finde ham i en database over udvandrede - håber, at han dukker op i en !

Mvh
Karen

Gitte Johansen

#9
Slettet. Han var forkert. Født i august 1877
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karen Riis Jensen

Måske dukker han op i en anden database - kan forsvaret tænkes at have yderligere data om ham ?

Han må være optaget i lægdsrullen 1895 og slettet i 1913, mener jeg.

Mvh
Karen


Gitte Johansen

Ham jeg har fundet i lægdsrullen er god nok.

Det var en, jeg fandt i Amerika, der var forkert.

Der står normalt normalt i lægdsrullen, hvis de finder ud af, at han er rejst udenlands.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karen Riis Jensen

Ja - jeg har godt lagt mærke til bemærkninger i diverse lægdsruller, når den værnepligtige er rejst til udlandet, men ind i mellem var der vel nogle, der "smuttede" og som forsvandt ud af landet uden at de blev registreret.

Mvh
karen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com