Skilsmisse - hvilken afdeling af Københavns Byret?

Startet af Per Andersen, 31 Mar 2017 - 19:21

Forrige emne - Næste emne

Per Andersen

Det er oplyst, at skilsmisser ved dom skal findes i domsprotokollen. Jeg ved at skilsmissen skete ved dom ved København Byret i 1931. Men hvilken afdeling af byretten hørte disse sager under?
Tak for hjælp  :)

Med venlig hilsen,
Per

Mikkel Eide Eriksen

Hej Per

Jeg tænker højt: Hvis de ikke har lavet en særskildt aftale, så faldt de under den almindelige ægteskabsregel med fælleseje. Når de så blev skilt, skulle fællesboet opgøres (man kan dårligt sidde i uskiftet bo efter en skilsmisse) og det burde kunne findes i skifteretten.

Så det er den vej ind jeg tænker du skal prøve. Skifterettens navneregistre, derfra videre.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Per Andersen

Hej Mikkel,
Ja, sådan tror jeg det er ved en skilsmisse ved bevilling (hvis de ikke selv kunne finde ud af at skille boet, hvilket vel normalt var tilfældet). Når det er en skilsmisse ved dom er det, antager jeg, fordi der har været stridsspørgsmål, som skulle afklares. Kunne måske være forældremyndighed, utroskab - men måske også deling af bo. Jeg tænker også bare højt :-)
Har nogen erfaring med, hvorfor en skilsmisse var nødvendig ved dom i modsætning til bevilling?
Tak igen, Per


Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Groft sagt er skilsmisse ved bevilling når parterne er enige, og ved dom når de ikke er.

Og disse er netop stridsspørgsmålene: boets deling, forældremyndigheden, og evt. underhold

Jeg vil ikke love noget om 1931, men jeg er stødt på indtil flere boopgørelser under Kbhs Skiftekommission (registre+protokoller er online), både med "separation fra bord og seng" og de mere moderne "skilsmisse". Men som sagt, intet lovet – mine eksempler er alle i 1800-tallet
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Per Andersen

Jeg takker mange gange for svarene. Referencen nævner, at skilsmissen (ved dom) skete ved Københavns Byret. Som linket vist også viser er der rigtig mange afdelinger, og jeg tænkte nogen måske vidste, hvilken afdeling der er den rigtige (hvis det var skifteretten tror jeg, at man havde skrevet dette i referencen). Jeg tror de på RA har et opslagsværk over hvilke sager der hørte under hvilke afdelinger, så det vil jeg forsøge. Mvh Per


Per Andersen

Hej Verner,
Det er kun skilsmisser ved bevilling, der findes i SJ-protokollerne - i hvert fald ifølge SA's egen vejledning, som du linkede til :-)
Mvh Per