Ane Lisbeth 1786 Særløse

Startet af Bernhard Christensen, 28 Mar 2017 - 00:55

Forrige emne - Næste emne

Bernhard Christensen

hej

Kirsten Domino hjalp mig for lidt siden til Særløse sogn

kan jeg der få hjælp til teksten i kb 1786 nr 3 Ane Lisbeth (også i andre sammenhænge kaldet an(n)e elisabeth hansdatter)

jeg synes godt jeg kan ane at faderen hedder Hans - men efternavnet kan jeg ikke tyde - og ikke ret meget af det andet ud over det er 2 søndag i fasten

hvis der er hjælp til hele teksten bliver jeg glad

Bernhard

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=155316#155316,25945463

Peter Kyhl

#1
Ja, jeg kan godt tyde den. Hun er i øvrigt datter af min ane Mette Marie Christophersdatter.

1786 2. Søndag i Fasten (den 12. Marts) havde Hans Pedersen i Særløse en Datter i Kirke hvis daab blev og confirmeret, og kaldet Ane Lisbeth. Skoleholder Hans Knudsen Jerslevs Hustru i Hadstrup holdt hende over Daaben. Faderne: Christopher, Svend Smed, Jørgen Sørensen og Mads Wincentzens, alle i Særløse.

Hendes forældre Hans Pedersen og Mette Marie Christophersdatter er viet 1783 i Særløse. Hans Pedersen dør 1790 og Mette Marie gifter sig igen med husmand Lars Nielsen. De får datteren Ane Sophie Larsdatter, som er min ane.

Mette Marie var datter af husmand Christopher Jacobsen og hustru Karen Pedersdatter i Særløse. Hendes farfar hed Jacob Pedersen og boede i Særløse.

Mvh. Peter Kyhl

Bernhard Christensen

hej Peter

Tak for hjælpen - vi skriver lidt asynkront i tid - det skyldes at jeg bor i Nuuk, Grønland

Jeg vil på basis af din melding senest inde for nogle dage sende dig en e-mail direkte

I en eller anden optegnelse - som jeg ikke på stående fod husker konkret - har jeg set betegnelsen Lars Nielsen - Stedfader - hvilket gav anledning til lidt forvirring som du så kan afmystificere her....

small world :D

mange hilsener
Bernhard

Peter Kyhl

Hej Bernhard.

Du er velkommen til at sende en mail. Har du min e-mail adresse. Lars Nielsen nævnes som stedfader ved Ane Elisabeths vielse. Ane Elisabeth bor også hos hendes mormor og morfar ved FT 1787.

Mvh. Peter :)

Bernhard Christensen

hej peter

jeg skriver til den mailadresse som er på din profil på denne side

Bernhard



Peter Kyhl