Alfred Kauffmann fra Danmark bodde i Bergen, Norge i 1910

Startet af Toril Osther, 07 Apr 2011 - 11:23

Forrige emne - Næste emne

Toril Osther

Søker opplysninger om den danske Alfred Kauffmann. I den norske folketellingen av 1910 er det oppgitt at han var hermetikkarbeider og født i København den 24. mai 1881 (datoene i folketellingen er ikke alltid nøyaktige). http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708018085/

Han var gift med Louise, født Haldorsdatter/Sørbøe, men jeg har ikke funnet deres vielse.
Louise hadde en datter fra tidligere forhold, Vera, som feilaktig oppgis som Alfreds datter i folketellingen.
Louise dør i 1914 - da er Alfreds yrke murer. Etter det finner jeg ikke spor etter Alfred i Norge, kan han ha reist tilbake til Danmark?

Er det noen som kjenner til denne mannen, hvem han var - hvor det ble av ham?
Hilsen
Toril Osther
Oslo, Norge

Mette R Francke

Hei

Jeg har også etterlyst aner i København.

kbhv, København (Staden), Adelgade (ulige numre), Adelgade 93, 2. Sal, 544, FT-1885, C0570
Niels Kaufmann 68  Gift Husfader Pensionist Odense
Kirstine Marie Kaufmann 66  Gift Husmoder  Hven
Alfred Christian Kaufmann 3  Ugift   Kjøbenhavn  


Se på denne linken
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2075485&limitstart=0

Prøv også disse sidene
www.ddd.dda.dk
www.sa.dk
www.familysearch.org
http://www.fogsgaard.org/  ( hvis du har ett gatenavn , fra politiregblade , kan du finne hvilket sogn Alfred tilhørte). Klikk på fanen dødebladene.

Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

Mette R Francke

Toril Osther

Hei Mette,
Dette var interessant. Det ser absolutt ut til at du har funnet den riktige Alfred.
Men jeg kommer ikke inn på den første lenken din: politiets registerblade, jeg har forsøkt både med Firefow og Internet Explorer. Står det noe om Alfred der?

Jeg la også merke til alderforskjellen mellom ekteparet Niels og Christine og Alfred. Han er nok barnebarn. I 1880 ft er ekteparet oppført med datteren Clara Jensine 20 år, kanskje det er moren?
København, København (Staden), Adelgade (ulige numre), Sct Annæ Vester Kvarter, 263, 93, FT-1880, D4607
Hilsen
Toril Osther
Oslo, Norge

Eva Morfiadakis


Det är fel på databasen. Kristine Marie Kaufmann är född på Ven som är en ö i Öresund som tillhört Sverige sen 1658.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

I FT 1890 bor familjen fortfarande på Adelgade 93 (opslag 185). Alfred Christian är 10 år och står som son till det äldre paret Kauffman. Jag är inte så säker på att Kirstine Marie är född på Hven utan på Møen.

Niels Christian Kaufmann
pensionist

Født: 03-12-1816     Fødested: Odense   

Død:  17-12-1893     Adresse ved død:   Adelgade   93, 2

Ægtefælle:  Kirstine Marie   Født:  05-12-1818     Fødested:  Møen 

Antal hjemmeboende børn: 1

fra fogsgaard.org

Eva M
Eva M

Mette R Francke

Hei

Tror det er noen feil med politiregblade. Har også hatt problemer med å komme inn i ettermiddag.
Men hvis jeg husker rett så var han oppført med kone , men ikke Louise. Hvis jeg husker rett , var navnet Kathy Marie ? , fra Norge.

Mette
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

Det Kgl Födselsstiftelse opslag 124 (1876-1886)
Alfred Christian Kauffmann Green
f. 24/5 och döpt 31/5 1881
Fader Snedker Oluf Oscar Hugo Green
hustru Clara Jensine Amalie f Kauffmann
27/1 1884 Helligånds kirke
(förmodligen vigseldatum)

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Vigseln finns i Helligånd sogn
1873-1891
Opslag 185.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Här är Alfreds faders död:

Oluf Oskar Hugo Green
vandpaafylder, snedker

Født: 15-01-1856     Fødested: København   

Død:  13-11-1921     Adresse ved død:   Istedgade   138, 2

Ægtefælle:  Ane Sofie   Født:  14-03-1856     Fødested:  København 

Antal hjemmeboende børn:  1

Jag gissar Alfreds mor har avlidit, därför har han varit hos morföräldrarna. Eller så har föräldrarna skilt sig.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Nørrebrogade (lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Nørrebrogade 88,matr.1148 Forhus 2.Sal, 4, FT-1885, D2462
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Oluf Oscar Green 29  Gift Husfader Fabrikarbejde Kjøbenhavn
Clara Jensine Amalie Green 25  Gift   Kjøbenhavn
Ellen Kristine Clara Marie Green under 1 Aar  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Friedrich Eduard Preussner 36  Ugift logerende Kurvemagersvend Lemnitz Kgr.Saksen
Johanne Kristine Christensen 25  Ugift logerende  Toelt

Här är familjen Green i FT 1885. Det finns nu en lillasyster.
Eva M
Eva M

Mette R Francke

#11
Hei

kbhv, København (Staden), Nørrebrogade (lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Nørrebrogade 88,matr.1148 Forhus 2.Sal, 4, FT-1885, D2462
Oluf Oscar Green 29  Gift Husfader Fabrikarbejde Kjøbenhavn
Clara Jensine Amalie Green 25  Gift   Kjøbenhavn
Ellen Kristine Clara Marie Green under 1 Aar  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Friedrich Eduard Preussner 36  Ugift logerende Kurvemagersvend Lemnitz Kgr.Saksen
Johanne Kristine Christensen 25  Ugift logerende  Toelt

Ser at Alfred må ha fått en søster.

kbhv, København (Staden), Adelgade (ulige numre), Sct Annæ Vester Kvarter, 263, 93, FT-1880, D4607
Niels Christian Traugott Kaufmann 63  Gift  Pensionist Odense
Christine Marie Kaufmann, [f. Møller] 61  Gift  Hans hustru Møn
Clara Jensine Kaufmann 20  Ugift  Deres datter København

Hansine Wilhelmine Møller 58  Ugift  Lever af syning København 

Jeg har ikke tatt med hele listen for Adelgade 93.

Mette

Ps  :P
Ser at familien har bodd i Adelsgade 93 , onkel til min oldemor ( Anders Christian bodde i Adelsgate 50
Min tipp oldefar , Jens Christiansen bodde I Isedsgate 132 , han døde i mars 1921.
Så kanskje de kjente hverandre. :P

Mette R Francke

Eva Morfiadakis

Vill bara säga att Istedgade och Adelgade är jättelånga gator i Köbenhavn. Istedgade börjar bakom Hovedbangården och slutar vid Enghavevej. Jag vet inte när husen är byggda men gissar runt 1900 med 5 etager.


Eva M
Eva M

Toril Osther

I dag fungerer databasen igjen og jeg ser fra politiregblade at Alfred er registrert bl.a. i 1923 med hustru Kathy Marie født 28.7.1880 i Norge http://www.politietsregisterblade.dk/registerblade/5/0025/11185A.jpg

Det kan tyde på at han etter at Louise døde, giftet seg med Kathy Marie, trolig i Norge. Jeg får lete etter denne vielsen der. Samtidig er det et "bevis" på at han flyttet tilbake til Danmark.

Det er første gang jeg søker slektsopplysninger i Danmark og jeg takker for den gode hjelpen så langt.

Har dere tips om hvor jeg kan søke for å finne hans død?
Hilsen
Toril Osther
Oslo, Norge

Mette R Francke

#14
Hei
Jeg var også inne å sjekket politiregblade.
Det er 2 som står med samme navnet og begge født i mai 1881.

Denne Alfred stemme med fødselsdato , men ikke med adresse og sivilstatus
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politsearch&task=search&limitstart=0

Men denne Alfred stemmer med adresse ( Adelsgate , se tidligere innlegg) og at han er ugift. Men fødselsdato stemmer ikke.
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politsearch&task=search&limitstart=0

Kan løsningen være at det er samme person ?
Se i årstallene til venstre.

Hvis du ser helt øverst til Alfred , lagerassisten så står det 9-11-23.

Har du søkt i
www.ddd.dda.dk
www.sa.dk/ao
www.familysearch.org

Mette

Ps Vet ikke hva du vet om denne familien i Norge , men ser at der er noen Kaufman begravet i Bergen
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1691640&limitstart=0

Jag får inte links att fungera men den här personen är helt säkert rätt person med tanke på att han också heter Green vilket hans biologiske far hette.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

1920 bor han på Frederiksgade 9 vilket är på Christianshavn. Kanske jobbar han på ett av varven där? Han kanske finns på adressen i FT 1921.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Tittade på bladet igen och jämförde med det ena bladet som Mette skickade, där han är urtekraemmer och skuspiller. Han bor på Birkegade 9 inte Frederiksgade som jag trodde. Cathrinea Marie eller Kathy Marie heter hans andra fru f. 28/7 1880.
Han bor inte på Birkegade 1921.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

I det norska digitalarkivet fann jag denna person vid två olika FT. Jag tror att det här är frun nr 2.
Kathinka har blivit Kathy i Danmark. Födelseboken är nog inte scannad ännu.

1880 1885  Kathinka Marie Larsen Bergen 1885-teljinga for Bergen 
1880 1900  Kathinka Larsen T Sanviken 1900-telling for 1301 Bergen 

Eva M

Eva M

Toril Osther

Mon tro om ikke Kathinka/Kathy giftet seg etter 1900 og ble enke innen neste folketelling. Dette kan være henne, fødselsdatoen stemmer: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708010595/
Hilsen
Toril Osther
Oslo, Norge

Toril Osther

Jeg mistenker også at det er samme person, men de er da underlig med alle de forskjellige yrkesbetegnelser. Både den Alfred født den 24 mai og han som er født den 10.mai, er gift med en norsk kvinne: Kathy Marie/Cathrine Marie født 28.7.1880
Hilsen
Toril Osther
Oslo, Norge

Toril Osther

På dette bladet http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterbladImage&id=1645679&backside=1&tmpl=component# står det en dato utenfor rubrikken Egteskabelig Stilling. Jeg leser den som 7.11.1914, dato for ekteskapets inngåelse? 
Har lett litt i kirkebøkene i Bergen, men ikke funnet noen vielse på denne datoen. Rent teoretisk kunne de vel også blitt viet i København?

Til Mette i svar #14: Jeg har også registrert av det er begravet mennesker med samme etternavn, men tror ikke dette er i samme familie.
Hilsen
Toril Osther
Oslo, Norge

Eva Morfiadakis

Hej!
När det gäller födelsedatum kan de vara fel på olika registerblade. Det som skiljer väldigt är hans yrkesbeteckningar t o m skuspiller. Men det bladet är utfärdat 1895 när han var 14 år. Det är hans första blade. Sen har man fyllt på hans giftomål 1914. Tryck på vis motsatt sida så ser du att han flyttat omkring. Han har varit i Esbjerg. Mellan 1902-1920 tycks han ha varit borta från Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Toril Osther

Det kan stemme med at han er registrert i Bergen i 1910 og også nevnt der da hans kone døde i 1914.
Hilsen
Toril Osther
Oslo, Norge

Toril Osther

Kathinka Maria Larsens  født 28.7.1880, døpt 19. september 1880
Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Ministerialbok nr. B 1 (1878-1891), Fødte og døpte 1880, side 69, nr. 99  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7172&idx_id=7172&uid=ny&idx_side=-68
Hilsen
Toril Osther
Oslo, Norge

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1944057&limitstart=70

Här är mormors blade. På detta har Alfred Cs födelsedatum blivit fel, och därför blir hans första registerblade fel.
Momors kort är udtrukket 1899. Det står inte att hon är död. Hon finns inte på fogsgaard. När någon dog blev registerbladet till ett dødeblade. Jag gissar att hon kanske kommit till ett ålderdomshem där hon dött, t ex De Gamles By.
Eva M
Eva M

Toril Osther

#26
Da tillater jeg meg en liten oppsummering og takker igjen så mye for hjelpen:

Alfred Christian Kauffmann Green født 24. mai 1881 København

 foreldre: Clara Jensine Amalie Green (Kauffmann) født ca 1860 og
           snekker, fabrikkarbeider Oluf Oscar Hugo Green f. 15.1.1856, død 13-11-1921
           gift 27.1.1884
           Oluf gift 2. gang med Ane Sofie f. 14.3.1856
 Søster:   Ellen Kristine Clara Marie Green f. ca 1995

 Besteforeldre: Niels Christian Traugott Kaufmann f. 3.12.1816 i Odense og Død:17.12.1893 Adresse ved død: Adelgade   93, 2 og
                Kristine Marie Kaufmann (f. Møller) f. 5.12.1818 i Møen,
                (Hansine Wilhelmine Møller 58 år i 1880 er muligens Kristines ugifte søster)


Alfred er oppført med flere yrker: urtekremmer, skuespiller, kontorist, lagerassistent, hermetikkarbeider og murer,

Alfred er registrert på flere adresser i København til og med 1902, da er han ca 20 år gammel.  

Han gifter seg med Louise Haldorsdatter/Sørbøe (hun brukte begge navn) trolig i Bergen etter 1906 da hennes datter Vera ble født med ukjent/trolig fiktiv far.

Lovise dør 17. juni 1914 i Bergen og hennes datter havner på barnehjem.

Alfred gifter seg igjen 7.november 1914 i Bergen? med Kathinka Marie Larsen/Kathy Marie født 28.7.1880 i Bergen. Hun var muligens enke da hun giftet seg med Alfred.

Alfred og Kathy/Kathinka er registrert bosatt i København fra ca 1920, adresse Birkegade i 1920, men er ikke på den adressen i ft. 1921

Hilsen
Toril Osther
Oslo, Norge