SCHØNBERG slægt - von Cotta - slægt ?

Startet af Lise Østerberg Bahr, 22 Maj 2012 - 10:39

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Ib Schønbergs navn bl.a. von Cotta.

Hvor stammede det fra ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Har du prøvet at google Schønberg ?

Jeg har Schønberg/Sønberg - eller hvordan det staves - via min tipoldefar Boy Peter Hansen Konstmann, som var gift med Bothilde Marie Schønberg født i 1850 i Sønder Hostrup i Ensted sogn.

Det er så en Michel Madsen Sønberg, som "pludselig" i 1756 får dette efternavn i dåben, som så bruges efterfølgende.

Jeg mener at have set, at navnet Schønberg kunne komme fra Polen/Østpreusen eller deromkring - og at der har været en adelig Schønberg.

Hilsen
Christian




Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hans Poulsen


Et par forsøg med Google fører til dette link. Måske skal man fortsætte med at søge via Google, indtil forklaringen er givet:

http://da.wikipedia.org/wiki/Birger_von_Cotta-Sch%C3%B8nberg

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lise Østerberg Bahr

#3
Jo-  tak begge venlige mennesker Christian og Hans.

Se Nissen/Jessen slægt, hvor Schønberg også står - (og vores stamfader ? Bahr) - lige oven over Balling.

Har du så også aner i HERZOG (Johansen) (kapitalist) fra TOMBØL ?

En ane til Maria Petersen Kiær - og familie til Nicolay Petersen Kjer 1788-1857 og Marie Jessen Juhler 1774-1861 og Christian Friedrich Bucka, 14. sept, 1864, Flensburg. Faddere Christian Johansen Herzog, Peter Friedrich Petersen og Metha Johanne Clausen.

ad: (Claus Clausen fra Bodum, Løjt, 23. maj 1803 død i Tombøl, Felsted sogn, 26. maj 1889 og Trincke Jessen, Tombøl, Felsted sogn, født 25. august 1847- død 23. maj 1907 ) Broager Kirke, Nybøl herred, Tombøl. Børn - Bendix Clausen, Dorothea Maria Clausen, Metta Johanne Clausen, Maria Clausen, Nicolaj Clausen
og ad bl.a.

www.Adelby.com


Hilsen fra
Lise Østerberg Bahr


Sanne Povlsgaard

Hej Lise Østerberg Bahr

Ib Schønberg og min kærestes farfar Albert Christian Schønberg-Hemme (f. 1905, kbh) har fælles tipoldefar Johan Christian Schønberg (f. 1751), så vi sidde lige pt og prøver at opklare hvor Ib har sit von Cotta fra.

Og det vi kan se ud fra kilderne er, at Ibs far Even Frederik Johannes Schønberg (f. 1852, Odense) og hans bror Japhet Kehlet Schønberg (f. 1857, Odense) døber deres sønner, Ib og Birger, von Cotta-Schønberg ud af det blå.... Vi har desværre ikke kunne finde et led tilbage til noget der bare minder om von Cutta, eller det vil sige vi har fundet flere aner som hedder von et eller andet, men ikke Cotta.

Så hvor de får navnet fra, er vist lidt af en gåde, men skulle du have fundet linket er vi da meget interesseret :-)

mvh Sanne Povlsgaard


Ruddi Lilliendahl Würtzen

vi har i Slægternes Hus i Stenløse Kulturhus fået fat i en bog: Fra Luther's Tid, Optegnelser af Familien Schönberg-Cotta, fra 1873 Første og Anden Deel, bogen er oversat fra Engelsk,

har denne familie noget med jeres søgning at gøre? hvis ja så kan bogen beses i Stenløse tirsdag formiddage
eller kontakt ruddi@mail.dk

mvh
Ruddi


Christian Konstmann Autzen

Jeg har Sønberg i min slægt, via min mors farmor - på tysk flere gange skrevet Schønberg. Se om denne her:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,114947.msg608738.html#msg608738

Om det har noget med Schønberg - Cotta at gøre, har jeg ingen viden om.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.