Nyboder-ekspert søges.

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 07 Mar 2017 - 15:03

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Jeg eftersøger en "Nyboder-ekspert", der specielt har viden om årene i begyndelsen af 1800-tallet.

Mvh Theis Kongeskov
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Anne Marie Holck

Kunne du uddybe det lidt? Hvad er det, du ønsker oplysninger om eller hjælp til?

Theis Kongeskov Jensen

Det kan jeg godt; Da det ikke er lykkedes mig at finde en bestemt mor og hendes søn i Nyboder 1814 og fremefter, er jeg interesseret i at vide noget om, hvad der skete med befolkningen i Nyboder på den tid. Mig bekendt havde mange husejere logerende boende, hvilket vist blev forbudt på et tidspunkt. Jeg har hørt, at mange enlige kvinder blev forvist fra Nyboder ifm en ny kommandants indflytning. Men hvad der reelt foregik, ved jeg ikke! Så strengt taget er det selve historien først i 1800-tallet jeg gerne vil vide noget om.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Helle Jespersen

Der er en gruppe på Facebook som omhandler Nyboder. Måske er der en kontakt person der som kunne være dig behjælpelig.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.


Theis Kongeskov Jensen

Tak, Inger.
Desværre er mit udgangspunkt Balsamgade 21 i 1814 og der findes ikke husbøger for dette tidspunkt.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Aase Madsen


Du burde nu alligevel se i de husboger fra 1816, eller lidt før, for under hver adresse står der hvem der har boet i huset før og senere, og hvor de evt. er flyttet hen.
Jeg har haft megen glæde af disse husbøger, dengang de stod på selvbetjeningsreolerne, der hvor man nu ikke må komme.
Desuden er der bøger over mandskabet, som også indeholder mange gode oplysninger.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Theis Kongeskov Jensen

Tak, Aase, det vil jeg gøre.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Aase Madsen


http://www.zeus2.dk/nyboder.html

Her finder du en masse oplysninger om Nyboder.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Niels Conradsen

hej

En pæn del af Holmens personale - den faste stok - blev afskediget efter Statsbankerotten i 1813. Du kan læse en del om den faste stok, deres familier og arkiver i Jørgen Greens bog - Slægtsforskning  i lægdsruller,søruller og i hærens og søværnets arkiver.

Min erfaring er dog ,at det er svært at finde nøjagtige data - 1810-1830, men har dog fundet oplysninger i københavnske skifter.
Vh
Niels

Theis Kongeskov Jensen

Tak, Niels, jeg må en tur på biblioteket :)
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com