Søger hjælp til at finde et skifte i Kirke Skensved/Havdrup 1773

Startet af Gurli Kristensen, 24 Feb 2017 - 13:40

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen

Hej.

Jeg søger hjælp til at finde forældre til min ane Lars Olsen.


Lars Olsen dør i Vindinge 19/2-1825  Vindinge kirke opsl. 109,

Jeg tror at Gl. Ole Larsen i Kirke Skensved er hans far, men jeg har ikke Lars dåb, kirkebogen i Kirke Skensved er meget mangelfuld. Da Lars dør i Vindinge 1825 er han 85 år gl. så han må være født ca.1740.

Jeg vil blive glad hvis der er nogle som kan finde et skifte af gl. Ole Larsen i Kirke Skensved, han dør 8/11-1773, 69 år og bliver begravet i  Havdrup Kirke.

Ole Larsen er i Öeders 1771.

OE-1771
Mandens navn:
Ole Larsen
Mandens erhverv:
Inderste. Universitets Gods. faaer Pension af en afstaaet Gaard
Mandens alder:
67
Mandens civilstand:
Gift
Mandens nr. ægteskab:
1
Mand død (ja/nej):
Nej
Hustru død (ja(nej):
Nej
Hustrus alder:
70
Hustrus civilstand:
Gift
Hustrus nr. ægteskab:
1
Sogn:
Skensved
Herred:
Tune
Amt:
Roskilde


Hilsen Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Jette Nielsen

#1
Hej Rolf

Iflg. Oeder 1771 hører han under Univers. gods, men der finder jeg ham ikke i registret herunder:

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-893H-49HK-K?mode=g&i=571&wc=M5KK-K68%3A333466501%2C333468402%2C333761901&cc=2015318

Men der er noget andet her som måske kunne være ham, passer vel nogenlunde tidsmæssigt?

Lars Pedersen = Ellen Pedersdtr i Kirke Skiendsved     25 Oct 1737    pg 251
CH:     Ole Larsen       i Staeden
        Jacob Larsen     boende i ibm
        Peder Larsen     i ibm
        Bodil Larsdtr    = Lars Hansen i K.Skiendeved
        Bodil Larsdtr    = Jorgen Larsen i Brordrup
HER.1HUSB:      
HER.CH:  Peder Jacobsen   boende i Olsemagle
        Margrethe Jacobsdtr      = Soren Olsen i Lille Skinved
[Bidstrup gods; Book 5 1729-1741; film 41096]

Måske kan der være et skifte efter hans kone i Univers. gods.

Mvh.
Jette Nielsen

Gurli Kristensen

Hej Jette

Tak for dit svar.

Jeg har nu været i skifteprotokollen og set det skifte du henviser til.


Den Gl. Ole Larsen = Oluf Larsen jeg søger, mener jeg bliver gift i Snoldelev kirke med Anne Pedersdatter i 1735 28. november. Begge er af Snoldelev.

Min ane Lars Olsen bliver trolovet den 4. august 1765 Magistratens gods med Kirsten Hansdatter. Forlover er Gl. Ole Larsen og Morten Christensen, begge Kirke Skensved.

Jeg formoder, at det er Lars Olsens far der er forlover og kaldes for Gl. Ole Larsen, og det er det jeg gerne vil have bekræftet med et skifte.

Jeg tror ikke den Ellen Pedersdatter der er i det skifte du har indsat, er mor til den Ole Larsen jeg søger. Han er i Staden i 1737 og jeg tror "min" Ole Larsen bliver i sognet som gårdmand da han bliver gift med Anne Pedersdatter i 1735. I 1736 får Oluf Larsen døbt en søn Niels i Kirke Skensved opslag 48. Jeg kan ikke finde Lars født omkring 1740, kirkebogen er meget mangelfuldt ført. 

Hilsen

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Gurli Kristensen

Hej Jette.

Jeg har nu set det hele igennem igen og er kommet til, at det skifte du har fundet må være "min" gl. Ole Larsen der på det tidspunkt er i Staden København tillige med sine to brødre.

Jeg har fundet 7 børn med Lauritz Pedersen og Ellen Pedersdatter som forældre fra 1689 til 1704 hvor Ole Larsen bliver født som den sidste.

Et skifte på Ole Larsen eller Anne Pedersdatter hvor min ane Lars Olsen er nævnt ville være godt, så havde jeg forbindelsen mellem dem. Jeg har kun gl. Ole Larsen som forlover ved Lars Olsens vielse 1. advent 1735.

Der er et skifte efter Jacob Larsen hvor Ole Larsen og Peder Larsen er nævnt som brødre, så det beviser vel, at alle tre er kommet tilbage til Kr. Skensved efter deres ophold i Staden.

Der er en anden Ole Larsen i Kr. Skensved, ham har jeg fulgt og han er ikke far til Lars Olsen, så jeg har meget tiltro til at det er Gl. Ole Larsen der må være den far jeg skal bruge. Mon andre ville godtage dette, på det spinkle grundlag.

Hilsen

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Jette Nielsen

Hej Rolf

Der er en Lars Olsen konf. 1758 i K.Skensved 17 år gl. (tv)

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150873&side=106

Ang. skiftet, så tror jeg også at det kan være gl.Ole Larsens forældre.

Jeg læser det sådan, at Ole, Jacob og Peder Larsen er i "stedet" dvs. de er i stervboet, og altså bor hjemme. Jeg har ikke set det originale skifte, men sådan opfatter jeg det.

Der kan måske være navne der går igen, og Ole Larsen kan være nævnt som fadder hos sin søskende.

Mvh.
Jette

Gurli Kristensen



Hej Jette

Tak for at du har brugt tid på at undersøge det.

Hvis der står "stedet", altså hjemme giver det meget bedre mening end hvis de var i Staden København.

Jeg tror vi må have fundet de rette forældre til min Lars Olsen, det må være Gl. Ole Larsen.

Får du evt. en ide til at jeg kan lede andre steder, hører jeg gerne om det.

Hilsen

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen