Spårande av person i Aalborg på 1980-talet

Startet af Åke Carlsson, 24 Feb 2017 - 08:37

Forrige emne - Næste emne

Åke Carlsson

Vart vänder man sig om man vill spåra en person med utgångspunkt från namn, födelsedata och en dansk adress från 1988? I detta fall gäller det en svenskfödd person, född 1922 (och nu troligen avliden), som vid denna tid var boende i Aalborg.

Eva Morfiadakis



Du kan vända dig till Borgerservice i vilken dansk kommun som helst. Tjänsten är inte gratis, koster lite över 100 skr.

Det jag hade problem med för några år sedan var att man inte accepterade utländska kreditkort, bara danska. Det har kanske ändrats.


Eva M
Eva M

Gustav Jørgensen

Hej
prøv at google: telefonbog ålborg 1988 eller vejviser ålborg 1988
mvh. Gustav

Eva Morfiadakis

Eva M

John Damm Sørensen

Hej Åke,

Det ser ud til, at kun personer med et dansk CPR-nummer kan anvende den elektroniske adresseoplysning på borger.dk.

Du kan i stedet skriver til borgerservice i Aalborg på aalborg@aalborg.dk.

Hilsen
John

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Åke Carlsson


Inge Olesen

Du kan søge i de gamle aviser for Aalborg på www.nordjyske-avisarkiv.dk. Her kan du købe adgang for 25 dkr. for en dag eller dkr 50 for en uge.
Du får her i NORDJYSKEs Historiske Arkivarkiv online adgang til en række historiske aviser fra 1767.

Jeg har her fundet mange artikler og notitser, for eksempel om bryllupper og begravelser i min familie fra Aalborg.

mvh Inge Olesen
Venlig hilsen
Inge Olesen

Åke Carlsson

Tack, Inge.

Nu har jag fått svar från kyrkogårdskontoret och fått bekräftat att hon är avliden. Därmed kan jag också berätta att det rör sig om denna person:

Aina Eleonora Olsen, f. Alexandersson
Født den 15. september 1922 i Alingsås, Sverige
Død den 24. marts 1998 i Svenstrup

Dessvärre är hon begravd i en minneslund (anonym fællesgrav) på Søndre Kirkegård i Aalborg, så det finns ingen gravrättsinnehavare att kontakta. Egentligen är det hennes efterlevande jag efterlyser. Hon ska ha haft en dotter.  Vad jag har förstått är det betydligt svårare i Danmark att få ut bouppteckningar. I Sverige är de offentliga handlingar.

De anhörigas namn lär ju framgå av dödsannonsen, men för att få fram dotterns födelsedata blir det kanske att plöja födelseböckerna.