Anders Rasmussen Svitzer Antonius Svitzer

Startet af Allan Emanuel Jensen, 19 Feb 2017 - 14:00

Forrige emne - Næste emne

Allan Emanuel Jensen

Rasmus Andersen Svitzers f. omk. 1622, præst i Lumbye på Fyn. Hvem var hans far. Nogle steder står Anders Rasmussen Svitzer ( herbergsejer) som far. Andre steder står Antonius Svitzer som far. Den sidste kom fra Schweiz til Danmark i 1627 og dør i 1651. Anders Rasmussen Svitzer dør i 1624. De er begge født 1585-90.

Thestrup-Bjørn

#1
Der står noget om dem i Personalhistorisk Tidsskrift, 1911 – kan lånes via dit bibliotek.

I min database har jeg præst i Lumby, RASMUS ANTONSEN SVITZER (død 20 nov 1686)

- søn af Antonius Svitzer, død 1651 i Odense gift med Alhed Lihme.

Antonius Svitzer var løjtnant ved de kejserlige  tropper.
Kom til Danmark i 1627 og nedsatte sig som købmand i Odense.

-------

Tjek også Nygårds sedler og eventuelt Wads sedler.

- og selvfølgelig Wibergs præstehistorie.

--------------------
Tilføjelse:

Lumby sogn

4. 1648** [p. Cap.*, o. 22/9 47] Rasmus Andersen Svitzer, f. Od. c. 22; F. A. Rasmussen S., Kbmd. i Od.; M. Maren Jacobsdtr. (2 ~ Antoni Johansen Svitzer); St. Od. 45; 1 ~ . . . . ; 2 D.; 2 ~ Elisabeth Eriksdtr., b. Od. St. Knuds K. 16/11 91, (Sstr. t. Mette E. ~ H. C. Achthon i N. Broby); F. E. Jørgensen, Kbmd. og Rdmd. i Od.; M. Ane Bertelsdtr. Wichmand; 4 S., 2 D.; see Anders R. S. i Brahetrolleborg-K.; Erik R. S. i S. Høirup-G.; Etm.; P. N. Esterbøl og K. G. Krag i Søndersø; en Datter ~ en Præst p. Lolld., som ikke er funden (fmtl. datterdatteren ~ i Vaabensted, see Etm.); [† 20/11 1686; blev blind 79].

KUM I, s. 191 (»Erasmus Andreæ Otthonianus«); KS 3:5 (1884-86), s. 136 (»Erasmus Andreæ Ottonianus«, 25 år gl.); E. Brejls skifteuddr.: Gejstl. sk. i Odense amt, Vends hrd. nr. 43; SL II, s. 140, 143.

Iflg. Wiberg
http://wiberg-net.dk/744-Lumby.htm

Faktisk ser det ud som om, Antoni er hans stedfader! Hvis Wiberg har det korrekt.


----

Her er Brejls skifteuddrag, som der henvises til

43 Sidsel Rasmusdatter i Fjelsted. 3.9.1728, side 347.
E: Jørgen Rasmussen, degn i Fjelsted og Harndrup. A:
0) far [Rasmus Andersen Switzer, præst i Lumby, død 20.11.1686]
1) søster Margrethe Rasmusdatter, enke efter Frands [Danielsen], degn i Nærå, [begravet 25.6.1706].
Fars andet ægteskab med [Lisbeth Eriksdatter, begravet Odense Knud 16.11.1691]. B:
2) halvbror Erik [Rasmussen] Switzer, præst i [Sønder] Højrup og Gestelev
3) halvbror Ludvig [Rasmussen] Switzer, købmand i Næstved
4) halvbror Bertel Wichmann Switzer i Fredericia, [skifte 8.9.1717 lbnr.336]. (Børn angivet ved skiftet 1717) B:
a [Elisabeth Bertelsdatter]
b [Anne Sofie Bertelsdatter]
c [Karen Bertelsdatter]
d [Maren Bertelsdatter]
e [Jørgen Ernst Bertelsen]
f [Rasmus Bertelsen]
g [Henrik Bertelsen]
5) halvsøster Anne Rasmusdatter Switzer, død, var g.m. Knud [Gregersen] Krag, præst i Søndersø, [død 28.1.1698]. Børn, hvis navne ikke kendes
6) halvsøster Maren Rasmusdatter Switzer, [død 12.10.1723], var g.m. Mads [Madsen] Mørch, præst i Lumby, [skifte Lunde herred gejstlig 27.11.1724 lbnr.23]. 6B:
a Mathias Mørch, kornet på Lolland
b Christoffer Mørch, kornet på Bødkerholm [i Gudum sogn ved Ålborg]
c Mogens [Erasmus] Mørch, student i Norge
d Christian Mørch, forpagter på Bødkerholm
e Birgitte Mørch g.m. Markus Sørensen, farver i Odense
f Elisabeth [Cathrine] Mørch, [død 1718]. E: Peder [Rasmussen] Østrup, præst [i Våbensted og Engestofte] på Lolland. Børn, hvis navne ikke kendes
7) halvsøster Karen Rasmusdatter Switzer, i Norge.


----------------

MEN bemærk, at det er Brejls egne notater, som han har sat i skarp parentes!
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Se også vel nok den bedste kilde:

Danmarks kirker, Odense, Skt. Knud (Inventar)

side 824 - gravsten:

Placering antagelig i søndre sideskibs østlige del, jfr. Bircherod, Monumenta XLIII og XLVII.
62) 1640. ANDERS RASMUSSEN (Svitzer) død 20. okt. 1624, tillige med Anthoni Johansen
(Svitzer), død (o. 1650) og deres fælles hustru, Maren Jacobsdatter, <†1667>.359 »Gud give dem
en glædelig opst(andelse) anno 1640« (Bircherod, Monumenta nr. LXXXIX; Mumme 326). Jfr.
†begravelse, nævnt efter nr. IX,13. Dansk versalindskrift. Placering muligvis i
nordre sideskib, jfr. Bircherod, Monumenta nr. LXXXVI og XCII.

og bl.a. side 901 – begravelser

Begravelser: Antagelig Hilleborg (Ingeborg) Lauridsdatter (g.m. Ernst Elver), dødsår uvist (antagelig
før 1620); Ernst Elver, †20. okt. 1619; antagelig Erik Jørgensens hustru, Anne Bertelsdatter Wichmand,
†før okt. 1643, antagelig o. 1639;565 antagelig rådmandens anden hustru, Anne Mathiasdatter, †1657; Erik
Jørgensen, †5. sept. 1659, begr. 13. sept. s.å.; Susanne Eriksdatter, g.m. Jacob Andersen Svitzer, begr. o.
28. juni 1684 i sin salig faders grav (Se note 1 her); Elisabeth Eriksdatter, g.m. RASMUS ANDERSEN SVITZER, efter anmodning
fra slægtninge 16. nov. 1691 nedsat i sin fædrene grav.6

(note 1 - Jacob Andersen Svitzer (død ca. 1684) må være en søn af Anders Rasmussen (Svitzer), død 1624)

--------------

Håber, du ser mine fund.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#3
Det sidste fra mig lige nu - for du glemmer vist at tjekke din tråd  ???


Der er skifte efter Antoni Johansen Svitzer den 30. okt. 1651

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=140331#140331,34468975


og efter hans enke, Maren Jacobsdatter den 12. sept. 1667

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=140338#140338,34470351

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Allan Emanuel Jensen

En sior tak til Thestrup- Bjørn. Undskyld jeg har været lidt fraværende på grund af andre gøremål, men nu vil jeg nærlæse og gå på nye opdagelser.
Med venlig hilsen
Allan Emanuel Jensen

Jens Eg

Hvis interesse, da prøv at se
Grindsted kirkebog/præst Claus Svitzer
omkring 1740, også Jullingholm herregård,
måske een sidelinie......
kan evt. (kort) Googles forlods...hvis....

Thestrup-Bjørn

#6
Jeg kommer lige på banen igen.

Jens – det er ikke mange data, du kommer med. Desuden er dine oplysninger lidt kryptiske.


"Din" præst Claus Svitzer (som jeg ikke finder som præst i Grindsted!) må IKKE forveksles med:
 
CLAUS ERIKSEN SVITZER, død 1767 på Søndergård, Skarrild sogn (Hammerum, Ringkøbing)
- ejer af Juellingsholm, Sdr.Omme sogn (Nørvang, Vejle) – se bl.a. Nygårds sedler.

Denne godsejer er ikke "en sidelinje" (han er en sønnesøn af præsten i Lumby, Rasmus Andersen Svitzer).

Hans kone, Eleonora Jensdatter Thaulow stammer for øvrigt fra min Bjørn-slægt (stamfader i Flensborg i 1500-tallet)
– det er årsagen til min interesse i Svitzer.



Faktisk er Svitzer-efterslægten ret stor, så den skal vel ikke behandles i denne tråd, der jo kun drejer sig om stamfaderen.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998