Vielse i Immanuels Kirke Frederiksberg

Startet af Grethe Sørensen, 15 Feb 2017 - 17:52

Forrige emne - Næste emne

Grethe Sørensen

En vielse den 23 november 1916 i Immanuels Kirke Frederiksberg mellem Ejnar Køhlert Park og Karen Marie Mynster født 16 okt 1892, når jeg kommer ind på Frederiksberg sogn,er de ikke gift den dato, og jeg ved heller ikke om det er Immanuels Kirke jeg er inde i, jeg har svært ved at finde selve kirken, er der nogen der kan hjælpe mig - Tak

Gitte Johansen

#1
Den er her

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=153184#153184,25513145

Det er en valgmenighedskirke

https://da.wikipedia.org/wiki/Immanuelskirken_(Frederiksberg_Kommune)

Immanuelskirken ligger mellem Forhåbningsholms Allé og Svanholmsvej på Frederiksberg.

Kirken tilhører Københavns Valgmenighed og Vartov Valgmenighed, som siden 1980 har præstefællesskab.

Indholdsfortegnelse  [skjul]
1   Historie
2   Kirkebygningen
3   Interiør
3.1   Altertavle
3.2   Prædikestol
3.3   Døbefont
3.4   Orgel
4   Gravminder
5   Referencer
5.1   Literatur
6   Eksterne kilder/henvisninger
Historie[redigér | redigér wikikode]
Kirken er bygget for den første grundtvigske valgmenighed i København, som var en udbrydergruppe fra Vartov menighed. Valgmenigheden holdt først til på en højskole på Chr. Winthers Vej, men fik hurtigt bygget en rigtig kirke, som blev indviet 1893-10-29. Arkitekten var Andreas Clemmensen. I 1905-06 blev det fritstående klokketårn og forsamlingshuset tilføjet. Begge bygninger blev tegnet af Clemmensen og Rasmus Rue.

Kirkebygningen[redigér | redigér wikikode]
Arkitektonisk hører kirken til den historicerende periode. Stilen er italienskinspireret romansk. Som den første kirke i Danmark, er den udsmykket med farvet stiftmosaik over de rundbuede døre. Mosaikkerne og anden udsmykning i kirken er lavet af Niels og Joakim Skovgaard og Niels Larsen Stevns, alle medlemmer af valgmenigheden.



Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Sørensen

Tak for svaret,det var lærerigt, og jeg fandt det jeg søgte.