Hej Lillian.
Ja, Øland kirkebog er en stor udfordring, hvor oplysningerne tit er sparsomme, og der ofte er huller så store som faldgruber. Vedrørende parret i denne tråd mangler jeg stadig at løse et par mysterier, blandt andet at listen over parrets børn i folketællingerne kun i begrænset omfang matcher med dåbsoptegnelserne i kirkebogen.
Jeg er enig i, at navnet på bruden ser ud til at være rettet i kirkebogen. Det ser ud som om, kirkebogsføreren har været ved at skrive ’Thomasdatter’ (ligesom der står i FT-1787, se ovenfor i denne tråd) i stedet for ’Andersdatter’. Det tilskriver jeg, at Annes far faktisk hedder Thomasen. Hans navn er Anders Thomasen, og det er ham, der optræder i begge de to optegnelser fra kirkebogen, dels som fadder ved dåben af Johanne Marie i 1777, dels som en af forloverne ved vielsen i 1778.
Anne Andersdatter er født på Øland i 1752 [Øland 1649-1777, opslag 315], og navnene på hendes forældre er Anders Thomasen f. cirka 1713 og Johanne Christensdatter f. cirka 1731. Begge personer optræder i FT-1787, hvor de bor på aftægt hos en søster til Ane Andersdatter, Zidsel Andersdatter, og hendes familie i Østerby.
Anes mand, Peder Jensen, kan eventuelt – som du siger – være tilflytter til Øland. Alternativt kan han være lig med den Peder Jensen, som bliver døbt i Øland kirke i året 1749 som søn af Jens Pedersen og Maren Pedersdatter. [Øland 1649-1777, opslag 309]
Mvh/ Niels J.