Søger opl. om greenadeer Rasmus Andersen i Kronprindsens Regiment

Startet af John Liebmann Svendsen, 12 Feb 2017 - 17:01

Forrige emne - Næste emne

John Liebmann Svendsen

HJÆLP !
Jeg søger oplysning på en "Greenadeer ved Kronprindsens Regiment" - hvad gør jeg nu ?
Er OGSÅ slået op i Slægtsforskningsgruppe på Facebook
Hans navn er Rasmus Andersen.
Oplysningen er fra FT 1801, hvor han bor som logerende og er 24 år - dvs født 1777.
2.11.1806 bliver han gift i Garnisionskirken, men der er INGEN oplysninger udover navnene og så nogle (nok militære) forkortelser, som jeg ikke kan tyde.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150078#150078,24857109 - er det ene opslag
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150077#150077,24856936 - er i en anden kirkebog fra samme sogn.
I FT 1834 er han 56, og altså født 1778 - det kan jo godt passe sammen. Det er seneste oplysninger, jeg kan finde.
Er der nogen kloge, som kan anvise, hvor der er flere oplysninger.
Jeg har også - uden held - ledt efter hans og konens død for måske at få flere oplysninger der

Morten Nielsen

Brudgommen er ved Danske Livregiment.

Opslag 1: ved D.L.Reg.
Opslag 2: ved Danske L.R.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Bjørn Marcher

Du skal have fat i de militære stambøger, de findes på mikrofilm på Rigsarkivets læsesal i København.

Du er så heldig at du har Regimentet, han gør tjeneste ved, og en periode. Så er det ret nemt at finde den rette mikrofilm. I stambøgerne står der oplysninger om hver person, bl.a. højde, øjenfarve, hvor og hvornår de er født og så videre.... og hvornår de kom ind i militæret og hvornår de fratrådte.

Du kan se mere i den udmærkede bog af Jørgen Green: Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver. Forlaget Grifo 2009.

Har du ikke dåb og konfirmation af deres børn, du kan følge? Lidt ærgerligt, der ikke er noteret forlovere ved deres vielse.

mvh Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

#3
Her er et par døtres dåb fra FS:

Name    Henriette Sophie Rasmussen      
Christening Date     30 Oct 1825    
Christening Place     HELLIGAANDS KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK    
Father's Name    Rasmus Andersen    
Mother's Name     Anne Sophie Jelstrup  


Name    Charlotte Cathrine Rasmussen    
Gender     Female    
Christening Date     01 Sep 1822    
Christening Place     HELLIGAANDS KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK    
Father's Name    Rasmus Andersen    
Mother's Name     Ane Sophie Jelstrup  


og dette er vel parret i 1834:

København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 274,2.Bagsahl, 7, FT-1834, C5734

Navn:  Alder:  Gift?:  Pos. husstand:  Erhverv:  Fødested:
Rasmus Andersen   56   Gift      Arbeidsmand      
Ane Sophie Jelstrup   49   Gift      hans Kone      
Siarlotte Catrine Andersen   12   Ugift      deres Datter      
Nicoline Ravnstrup   34   Ugift      Haandarbeide      
Marie Lars Datter   32   Ugift      Haandarbeide      
Vilhelm Kornelius   6   Ugift      et Pleiebarn      

Så er vi på omgangshøjde.... kan nogen finde dem i FT1840 eller FT1845?  Er der børn før 1822 - virker lidt mærkeligt at de er viet næsten 20 år før de får børn.   

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

John Liebmann Svendsen

Tak til Bjørn og Morten :-)

De får det første barn i 1810, så der går ikke 20 år, men alligevel mere end det sædvanlige med (få) måneder.
Underligt nok, så er der INGEN faddere, som kan bruges til noget ved et eneste af børnenes dåb. Jeg har fundet 6 børn.

Jeg har endnu ikke fundet konfirmationerne.
Jeg meget usikker på, hvem far og mor til Rasmus er, men der er rimeligt styr på Ane Sophies familie (i hvert fald forældre og søskende).

Jeg må en tur på Rigsarkivet senere, og forhåbentlig finde nogle gode oplysninger.