Maren Andersdatters relation til Thomas Asverus ? Køge kb 1785

Startet af Karen Riis Jensen, 23 Jan 2017 - 19:54

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen


Jf. nedenstående link:
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116940#153191,25514599, nederst højre side, var Thomas Asverus forlover for Maren Andersdatter, der blev trolovet den 07-12-1785 med dragon Anders Olsen i Køge. 
Jeg forsøger at finde at finde info om Maren Andersdatter inden ovennævnte trolovelse;   i mangel af bedre, kom jeg til at tænke på hendes forlover, som kunne have en eller anden relation til hende og hendes slægt. 

Nedenfor er hun nævnt i FT i sit første ægteskab i 1787 og i 1801 i sit andet ægteskab, hvor hun er ægtefælle til den indvandrede "beafskediget busniath" (bosniak) Anton Gottfried Jamrath, af profession skrædder, som jeg ved blev født i 1762 i det daværende Danzig.   Han var da i 1801 39 år.   Aldersangivelserne i 1801 er derfor ca 9 år for høje for ham og nok også for Maren, men børnenes alder passer.

Roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Kiøge Kiøbstad, Vestergade No 67, , FT-1787, C1973
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Anders Olsen     31     Gift     Hosbonde     Dragon ved det Siellandske Dragon Regiment      
Maren Andersdatter     27     Gift     Hans Kone           
Ole Andersen     1     Ugift     Deres Søn           
   
Roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Nyeportstræde, , 102, FT-1801, B8110
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Anthon Jamrath     48     Gift     Boesidende     Skræder      
Maren Andersdatter     50     Gift     Hans Kone           
August Jamrath     5          Begges Søn           
Anne Chatrine Andersdatter     13          Konens Børn           
Lars Andersen     10          Konens Børn           
   
Maren Andersdatter (Jamrath) døde i januar 1820, alderen er da i kirkebogen anført til 66 år. Hun blev formodentlig født mellem 1754 og 1762.

Hvem er denne Thomas Asverus og kan han føre til oplysninger om Maren Andersdatter inden trolovelsen i 1783 ?

Jeg hører meget gerne fra andre med bemærkninger til ovenstående !

Venlig hilsen, Karen
 

Judith Olsen

Hej Karen

Det kunne jo være ham her:

FT-1787,  Roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Kiøge Kiøbstad, Nyeportestrædet No 92, , C1973
1.Thomas Ahasverus, 62, Gift, Hosbonde, Skoemager.
2. Anna Kirstine Mørch, 62, Gift, Hans Kone      .
3. Johan Elsing, 19, Ugift, Tienestefolk, Læredreng.
4. Karen Borrebye, 82, Enke, Logerende, Underholdes af Fattig Cassen.     
5. Maren Pedersdatter, 20, Ugift, Logerende, Ernærer sig af Spinderie.     
6. Thorsten Blom, 26, Ugift, Inqvartered, Dragon ved det Siellandske Dragon Regiment.     
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Karen Riis Jensen

MANGE TAK !!!  Jeg havde ikke fundet T  A,  Judith, så det var godt, at dine øjne så ham  - det er uden tvivl ham - så er spørgsmålet bare om han er i slægt med Maren - jeg ville nemlig gerne finde hendes fødsel i Køge;  hendes far hed Anders til fornavn men det er også hvad jeg ved - måske var
Thomas Ahasverus fadder ved hendes fødsel og /eller måske bar hans kone, Anna Kirstine Mørch hende.

Men mange tak for dit bidrag !

Venlig hilsen
Karen