Maren Gjøl og eller Maren Jensdatter, Junget

Startet af Ivar Kristoffersen, 13 Okt 2011 - 18:56

Forrige emne - Næste emne

Ivar Kristoffersen

I 1770 får en Maren Gjøl sønnen Christen Pedersen sammen med Peder Christensen - altså et uægte barn.

3. søndag i advent 1773 bliver en Maren Jensdatter gift med Niels Thomsen

12. post trinitatis 1774 får Niels Thomsen døbt en datter Inger Marie Nielsdatter, der omkring 1800 bliver gift med Mikkel Mortensen.

Navnet Gjøl "hænger" ved deres børn.

Er Maren Gjøj og Maren Jensdatter den samme ???

Med venlig hilsen

Ivar Kristoffersen

Ellen Marie Kaae

Er det denne familie, vi taler om?
Viborg, Nørre, Junget, Grættrup Bye, 13, 42, FT-1801, A9204
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Michel Mortensen 24  gift Huusbonde Jordløs Huusmand, yderlig fattig 
Inger Nielsdatter 26  gift Hans Kone . 
Maren Jensdatter 70  enke Konens Moder Bestandig Sengeliggende. Almisselem

I så fald findes Inger Maries fødsel i KB Viborg, Salling Nørre, Torum, 1689-1789, opsl. 185.

Hvis børn er det, der bruger navnet Gjøl - og hvor har du set det?

Har du fundet Inger Marie sammen med Christen Pedersen + forældre i FT 1787?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ivar Kristoffersen

Det er den familie, men jeg har ikke kunnet finde Niels Thomsen  og Inger Nielsdatter i 1787.

Ved nogle af Inger og Mikkel´s børn ses navnet Gjøl - bl.a. Esper Gjøl. Desuden er der på et matrikelkort fra omkring 1800 angivet Mikkel Gjøl som fæster/ejer af et hus/ejendom ved Grættrup gamle kirke.


Med venlig hilsen

Ivar Kristoffersen

Ivar Kristoffersen

Dom. 21. p. trinitatis 1779 bliver Niels Thomsens Dræng af Grættrup begravet 10 år gammel.

[Det må være hans stedsøn - altså Maren Gjøl´s uægte søn.]

3. søndag i adv. 1792 bliver Niels Thomsen begravet - 80 år gammel.

Jeg konkluderer, at navnet Gjøl stammer fra Maren Jensdatter, men hvornår hun er kommet til Junget er ikke fundet.

Med venlig hilsen

Ivar Kristoffersen


Ole Hingebjerg

Hej

Jeg takker mange gange, for at jeg fik lov til at hjælpe dig med Anders Andersens dom.
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Lisbet Lund

Jeg tillader mig at sende en forespørgsel ud via denne noget gamle tråd. (må man gerne det??)

Jeg har fundet ud af, at et af Michel Mortensen og Inger Nielsdatter Gjøl's oldebørn er udlagt barnefader til min mands oldefar.

Jeg kan læse af diverse tråde om denne slægt, at Michel og Inger (+ nogle af deres børn og svigerbørn) bevægede sig på den forkerte side af loven, og jeg har da også fundet i en gammel avis fra 1826, at Inger igen bliver dømt for tyveri, og hun idømmes fængsel på vand og brød i 6 x 5 dage og/eller 3 års forbedringshusarbejde i Viborg Tugt- og Forbedringshus. Jeg kan ikke rigtig tyde, om det er både/og eller enten/eller.

Er der nogen der har fundet ud af mere om de kriminelle forhold, som Michel og Inger er dømt for før 1820?

Michel og Ingers oldebarn Johannes har også problemer med at holde sig på den rette side af loven, og i 1900/1901 er han på et ufrivilligt ophold på Arbejderanstalten i Korsør. Jeg har ikke fundet ud af, hvad han var dømt for, - jeg er i tvivl om, hvor jeg skal lede, for at finde dommen. Han boede på det tidspunkt i Rybjerg Sogn. Er der nogen der har forslag til, hvor jeg skal lede.

Er der nogen der har fundet ud af, hvor Inger er født, og hvem der er hendes forældre og hvor de er født og død. Af andre tråde kan jeg se, at det antages, at tilnavnet Gjøl stammer fra Inger's side af familien, men har nogen fundet ud af, hvem det er, der fører navnet Gjøl til dette område i Salling?

Jeg er meget taknemmelig for de oplysninger jeg kan få ad denne vej, men som antydet i starten, så ved jeg ikke om det er okay, at tage en så gammel tråd op igen.

Mvh. Lisbet Lund J.