Hjælp til begravelsesprotokoller - Kildeviseren - Assistens Kirkegården - 1831

Startet af Henriette Diana Krøger Hansen, 13 Jan 2017 - 17:49

Forrige emne - Næste emne

Henriette Diana Krøger Hansen

Hej

Jeg har for lang tid siden lavet følgende indslag - OG FÅET SVAR PÅ - om tydning af en begravelse i Vor Frelser

Død d. 28de August af Brystsyge
1831 d. 2den Septembr. Assistents Kirkegrd No. 283
Herman Henrich Horstmann
Færgemand Dronningensgade no. 253

Alder 50

Hvor anført i det almindelige Jevnførelses Register 4

Baaren af Borgl. Artillerie


Som det fremgår, så er afdøde begravet på Assistens Kirkegården, og da jeg nu fandt ud af at begravelsesprotokollerne fra Assistens Kirkegården nu er at finde på kildeviseren, blev jeg nysgerrig for at se registreringen.

MEN desværre kan jeg slet ikke finde registreringen, hverken i navneregistret eller protokollen.

Er der mon nogle, som ved noget mere om disse protokoller og vil hjælpe mig med at finde frem til registreringen?

Jeg syntes, at det er mærkeligt at begravelsen findes i kirkebogen, men ikke "umiddelbart" er at finde i protokollerne.

Gør jeg mon noget forkert?


Mange hilsner
Henriette

Ole Westermann



Ole Westermann

Det var da rart, men der sker bare absolut ingenting, når man forsøger at komme ind i registret ved at trykke FIND.

mvh Ole

Inger Toudal


Vælg først Kvinder eller Mænd og derefter periode. Kan dog ikke finde Horstmann i registret for mænd 1831:

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=16&item=441550

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Henriette Diana Krøger Hansen

Hej Ole og Inger

Tak for jeres svar.

Inger, du er kommet frem til det samme som mig.

Det er da underligt, at han ikke er registreret i bogen, når der ved begravelsen står assistens kirkegården.


Hilsen
Henriette

Gitte Johansen

#6
Jeg kan faktisk ikke se en eneste fra Vor Frelser, når jeg bladrer igennem nogle sider???

Har også kigget efter et par stykker, der står i Vor Frelser, samme kirkegård, og ikke fundet dem.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Peter Kristiansen

Et skud i tågen: 1790 anlagde man en Vor Frelsers kirkegård ud til Amagerbrogade - som aflastning af kirkegården inde omkring kirken.

Det er jo også en "assistens kirkegård så kan det være den som der hentydes til ?
M.v.h. Peter Kristiansen

Gitte Johansen

#8
http://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/kilder-pa-nettet/begravelser/assistens-kirkegard-og-begravelsesprotokoller


Indtil 1870, hvor Vestre kirkegård åbnede, kan man regne med at begravelser hvor der står Frue, Trinitatis, Helliggejst, Petri og St. Johannes er foregået på Assistens kirkegård.

Vor Frelser heller ikke nævnt her, og det står heller ikke på kortet fra 1830
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Henriette Diana Krøger Hansen

Hej Gitte og Peter

Tak for jeres svar.

Jeg har også tænkt tanken om kirkegården til Amagerbrogade eller den tidligere kirkegård til vor frelser kirke på Sankt Annæ gade 35-37,  men kan desværre ikke finde protokollerne for disse kirkegårde.

Er det mon noget, som nogen kender noget til?


Hilsen
Henriette

Inger Toudal


Før 1861 findes der vist kun begravelsesprotokoller for Assistens Kirkegaard:

http://www.kbharkiv.dk/wiki/Begravelser_i_K%C3%B8benhavn

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Henriette Diana Krøger Hansen

Kære Inger

Tak for dit svar.

Linket er læst med stor interesse. I den kommende uge vil jeg prøve at tage ind på vor frelser kirkes kontor og høre om de måske kan fortælle mig mere.

Fortsat god søndag.


Hilsen
Henriette


Henriette Diana Krøger Hansen

Hej Gitte

Tak for det "lille sidespring" som jeg var bekendt med.

Jeg undskylder mit sene svar.

Hilsen
Henriette