Hvorfor MyHeritage??

Startet af Claus Bo, 12 Jan 2017 - 22:11

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Smedegaard

MyHeritage kan man max taste 250 personer i gratis slægtstræ

Man kan ALDRIG bruge smart match, hvis man ikke betaler medlemskab.

Selv om man har åbent slægtstræ, så er det svært at kontakte uden smart mach

Jeg har et lille træ med 250 prs. Her har jeg skrevet mailadresse i overskriften.

det er der desværre sjældent nogen som gør.

https://www.myheritage.dk/site-121366541/smedegaard

i mine 250 er der mange nulevende fætre og kusiner. Her kan man ikke se alle detaljer.

derudover har jeg Legasy, hvor jeg har indsendt gedcomfil til dis-træf

dejligt at Familysearch er tilknyttet Legasy. Mormonerne er meget seriøse slægtsforskere.
Det er en del af deres religion. Man kan døbe sine forfædre.
Jeg er ikke mormon, men det er dejligt at at samarbejde med nogen som tager det seriøst.

hilsen Bjarne



Anne Messmann

Hej Grethe,
Tak for svar!
Måske skyldes de dårlige søgemuligheder i Geneanet manglende søgeoptimering. Den person, hvis aner ligger på Geneanet, har ikke lukket for andre - og alligevel kommer de ikke frem.
Har du prøvet at søge generelt på Google på et par af dine aner?

Venlig hilsen
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Niels Foldager

Citat fra: Bjarne Smedegaard [4558] Dato 21 Jan 2017 - 19:36
Det er en del af deres religion. Man kan døbe sine forfædre.

Det er da uetisk at gøre. Hvad nu hvis forfaderen var/er muslim og opholder sig med de 40 jomfruer, og så lige pludselig skal flytte til Himlen - eller Helvede?

Egon Hansen

Seriøst?
Hvis det ikke fremgår af Batch numret at der er tale om et kirkebogsuddrag, men en indtastning af af et medlem som ønsker at gendøbe sine forfædre ( undskyld udtrykket - iflg lederne inden for mormon samfundet er det kun et tilbud som "forfædrene" kan tage iod eller afvise!).
Jeg har selv haft megen glæde af FMs kirkebogsuddrag hvis den gamle kirkebog har været gnidret, så har jeg hurtigere kunnet komme til den rette side, eller hvis en IGI oplysning uden henvisning, se om indberetningen var rigtig, men som FM selv siger: Kontroller altid i den oprindelige ilde!
Hvis jeg må være uforskammet har jeg flere gange haft fornemmelsen af at det enkelte medlems egen salighed var direkte afhængig af hvor mange forfædre de kunne nå at indberette - uden hensyn til dokumentation!
Men sådan er der jo også "slægtsforsknings forlag" der arbejder, jo flere udokumentere  forfædre, især adelige de kan sætte på, jo flere købere!

mvh Egon

Bjarne Smedegaard

Jeg ønsker ikke at diskutere religon, trosretning eller politik!

Overalt, hvor der tastes er der mulighed for fejl.

Hvis man effektivt, konstruktivt og positivt gør hvad man kan for at rette fejl,
så kalder jeg det seriøst.

I et program, hvor man skal være betalende medlem for at kommentere fejl, kan jeg intet gøre.

Når jeg finder et match i FamilySearch, så kan jeg vedhæfte kildeoplysning. Hermed kan folkene bag programmet kontrollere og rette evt. fejl på årtal eller stavemåde.
Når der er folk bag, som retter fejl, ved henvendelse, så kalder jeg det seriøst.

Jeg fandt i denne måned, en side i en kirkebog på Sa.dk, som manglede i Nykøbing Sjælland.
Den var enten ikke scannet eller scanningsbillede var sprunget over.
Når det bliver rette, så vil alle de efterfølgende sider blive rykket med et opslagsnummer.
Desværre kan der så være mange, som har en fejl i sin kildehenvisning.
Op 201 er blevet til op 202. osv...

Der findes altså en fejl på sa.dk...(indtil de får den rettet)

... men derfor skal man vel ikke til at kalde Statens arkiver for useriøs?

Jeg vil stadig kalde Family Search seriøs. Og naturligvis også sa.dk

Jeg vil stadig rapportere alle de fejl jeg finder, også til private hjemmesider.

Det er naturligvis ikke sjovt, at få påpeget en fejl i sin slægtsforskning
– men det er da værre, at have en fejl, som ikke er opdaget.

mvh. Bjarne

Egon Hansen

#35
Hej Bjarne.
Jeg har, både mundtligt og skriftligt gjort FM opmærksom på flere fejl, bl a en vis Christen Simonsen i Aasted i Hjørring amt, som skulle være født der omkr 1725.
Han forekommer i ikke mindre end 9 udgaver!, men tilsyneladende alle afskrevet efter den oprindelige indberetning i en Ancestral file (altså ikke et kirkebogsuddrag) men det bliver de følgende indberetninger jo ikke mere rigtige af.
Jeg blev tilbudt at jeg kunne indsende min opfattelse på en CD-rom, som så ville blive indført som et tiende bidrag.! men der ville ikke blive ændret i de bestående da de alle var indsendt af medlemmer som var efterkommere af Christen Simonsen og Margrethe Thorsdatters datter!
Kald det seriøst eller hvad du vil.
Aasted kirkebog for årene omkring 1725 er usædvanlig tydelig of velskrevet og der er kun een Christen Simonsen, født 1729. Ham kan jeg følge gennem kirkebøger og skifter, og ham er det desværre ikke der er gift med Margrethe Thorsdatter ! (desværre, han kan følges 3 generationer længere tilbage, men jeg har måtte slette ham igen da jeg fandt ham i et skifte efter en ældre barnløs broder i 1778 !)
Mvh Egon
NB Christen Simonsen og Margrethe Thorsdatters søn er blandt mine aner, men jeg mangler stadig deres rigtige fødesogne og dåbsdage, men hos FM er der ikke mere at hente

Anne Marie Holck


Egon Hansen

Undskyld fejlslag, der skulle naturligvis stå FS !det er jo dem der diskuseres.
Mvh Egon

CLAUS JEPSEN

Jeg bruger det engelske pc-program Family Historian Project og eksporterer min Gedcom fil.

Denne importerer jeg så incl. billeder til www.webtrees.net, der kører på en php-server med MySQL.

Det virker ret godt og er gratis.