Forsvundet i Argentina 1912 Anine Kirstine Andersen

Startet af Katharina Louise Janhøj Jensen, 08 Jan 2017 - 12:04

Forrige emne - Næste emne

Katharina Louise Janhøj Jensen

Hej.
Jeg har i flere år søgt efter min tipoldemor Anine Kirstine Andersen. Også herinde.
Nu har jeg fået et gennembrud, da jeg har beviser på at hun har opholdt sig i Argentina og forsat opholder sig der, ved sin skilsmisse i 1916.
Hvis der er nogen der har bud på hvordan jeg kommer videre, eller kan finde hende, ville jeg blive vildt lykkelig.
Jeg har prøvet de danske kirker og en hulens masse facebook grupper, men kan ikke rigtig komme videre.
Her er alle oplysninger jeg har på hende:

Fødsel
Viskum, Vesterskov
7. maj 1884
Viskum Sønderlyng, Viborg, opslag 58 nr 3. Indsidder Kristian Andersen Røgter på Viskum og Hustrue Mette Jensdatter fra Viskum vesterskov, Moderen 32 aar

1884
Alder <1
Dåb
Viskum, Vesterskov, i kirken
2. juni 1884

1905
Alder 21
Datters fødsel:
Edith Jensen (Strøm)
Hammershøj
21. aug. 1905
opslag 82. af selvangiven barnefader og ungkarl samt ugift mor 21 år

1908
Alder 24
Ægteskab med:
Jens Rønning Jensen
opslag 202
Hammershøj
30. dec. 1908

1909
Alder 25
Datters fødsel:
Mary Rønning Jensen
Hammershøj, Viborg
2. nov. 1909
Hammershøj, Viborg Nov 2, 1909 opslag 88

1911
Alder 26
Folketælling
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=63531&side=14 1911 - opslag: 14 af 66 opslag. Jens, Anine, Mary og Edith. Jens beskrives som skorstensfejer
Viborg amt, Sønderlyng, Hammershøj
1. feb. 1911

1912
Alder 28
Rejse
Name: Anna Rönning Departure Date: 14 Nov 1912 Destination: Buenos Aires Birth Date: abt 1884 Age: 28 Gender: weiblich (Female) Relationship: Mutter (Mother) Residence: Hermanshoj Ethnicity/Nationality: Dänemark (Danish) Ship Name: Cap Arcona Shipping Clerk: Hamburg-Amerika Linie (Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft) Shipping line: Hamburg-Südamerikanische Dampfschifffahrt-Gesellschaft Ship Type: Dampfschiff Accommodation: Zwischendeck Ship Flag: Deutschland Port of Departure: Hamburg Port of Arrival: Boulgne-sur-Mer; Southampton; Coruna; Lissabon; Mittelbrasilien; La Plata Volume: 373-7 I, VIII A 1 Band 252 Household Members: Name Age Jens Rönning 28 Anna Rönning 28 Edith Rönning 7 Mary Rönning 3
Ancestry.com
14. nov. 1912

1913
Alder 29
Separation:
Jens Rønning Jensen
Aar 1916 den 17. februar mødte for Amtet Sømand Jens Rønning Jensen af Hammershøj i Anledning af et af ham indgået Andragende om fuldstændig ophævelse af hans Ægteskab med hans fra den 22. juli 1913 fraseparerede Hustru Anine Kirstine f. Andersen, der opholder sig i Argentina.Andragendet bilagt Attest om forgæves forsøgt gejstlig Mægling ? ? ? godkendt af Justitsministeriets Separationsbevilling. ? ? ? foretagen ? mægling fastholder manden Begæring om endelig skilsmisse fra hustruen. Han henviser til et af Hustruen fremsendt brev, hvori hun ligeledes anholder Om skilsmisse. Med hensyn til Vilkårende foreslår han, at de for Separation gældende vilkår kan komme til at gælde for Skilsmissen.På given Anledning oplyser Manden, at han er født den6/11 1884 i Taanum i Viborg amt og anser sig for for-Sørgelsesberettiget sammesteds, da han ikke har haft fast Ophold noget andet Sted efter sit fyldte 18 Aar.Samledes passeret. Oplæst og Vedtaget Jens Rønning Jensen
Fundet i Forhandlingsprotokol i separations- og skilsmissesager 16.06.1860-1971 S. 252:
22. juli 1913

Mange håbefulde hilsner fra
Katharina Jensen



Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Katharina Louise Janhøj Jensen

Hej Bente.
Nej hvor sjovt. Den er jeg ikke stødt på før. Synes ellers at jeg har rimelig tjek på hans færden meeeeen.
Tak for hjælpen

Søren Juul Mikkelsen

Hej Katharina

Har du fundet Ediths vielse med Karl Rudolf Strøm?

Der kunne være oplyninger om moderen.

Mvh. Søren

Katharina Louise Janhøj Jensen

Der er desværre intet at komme efter i efterfølgende oplysninger på Edith.
Men tusind tak for forslaget Søren :-).

John Thomsen

Hej Katharina

Har jeg ret i, at du søger hendes opholdssted i Argentina?

Jeg var også selv en gang på jagt efter en slægtning, som var emigreret til Argentina.
Dengang fik jeg at vide, fra kompetent kilde, at de fleste danskere - en hel koloni faktisk - havde slået sig ned i det samme område - stort set.
Et område med både dansk kirke, skole og avis(er).

Langt senere mener jeg, der har været et indslag i TVs serie "Sporløs" hvor nævnte påstand blev bekræftet.

Jeg tror, jeg ville starte med at spørge den argentinske ambassade om rygtet, og måske få råd dér til at lede videre. Hvilket må indebære lidt spansk.  ;-)

Held og lykke
John


Anne Marie Holck

Søg på Sonia Pedersen her i Forum. Hun bor i Argentina og er meget hjælpsom med at finde info om danskere i Argentina.

John Damm Sørensen

Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 15 Jan 2017 - 11:23
Søg på Sonia Pedersen her i Forum. Hun bor i Argentina og er meget hjælpsom med at finde info om danskere i Argentina.

Hej Katharina,

Du skriver i denne tråd, at du vil prøve at kontakt Sonia. Gav det noget resultat?
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=96345.0

Jeg kan i øvrigt bekræfte historien om danskerkolonien. Min egen mor skrev på et tidspunkt sammen med en fra kolonien. På trods af, at hun aldrig havde været i Danmark, skrev hun et perfekt dansk. I en TV-udsendelse om danskerkolonien blev det sagt, at det først er i tredje fjerde generation, at børnene ikke længere taler dansk. Sjovt at vi sådan hylder danskere i udlandet, som stædigt fastholdt dansk identitet, når vi ikke hurtigt nok kan få assimileret vores egne indvandrere.

Hilsen
John

Katharina Louise Janhøj Jensen

#9
Hej skønne mennesker.

Jeg har haft kontakt til den danske kirke i Buenos Aries uden resultat.

Jeg har prøvet diverse link i Argentina og på facebook.

Jeg har desværre ikke kunne kontakte Sonia Pedersen, da jeg ikke har nogle kontaktinformationer.
Formidling af kontakt til hende modtages med kyshånd ;D

Der er faktisk ikke mindre end tre dansker kolonier i Argentina. Grundet min lyst til at finde min tip tip oldemor, har jeg fundet ud af. at samtidig med at der var stor udvandring fra Danmark til Amerika, var der lige så stor udvandring fra Danmark til Argentina. Det havde jeg aldrig hørt om før, så det var bonus information. Det er åbenbart et land der er meget svært at søge i, når man ikke taler spansk eller portugisisk.

Og John. Jeg har også prøvet at skrive til den danske ambassade i Argentina, men de har aldrig svaret... Øv øv

Alle forslag modtages stadig med glæde, og selv om det er noget jeg har haft kigget på, kunne det jo være at der pludselig dukkede den berømte nål op. Så bliv endelig ved.

Tak for jeres tid og altid søde måde at være på

Mange hilsner fra
Katharina

John Damm Sørensen


Judith Olsen

Hej Katharina

Sonia Pedersen er medlem af dis-danmark, og ifølge medlemslisten er hendes mail-adresse:

sonia.pedersen(snabel-a)speedy.com.ar

Du kan roligt skrive til hende på dansk  ;D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Katharina Louise Janhøj Jensen

Tusind tak. Jeg følger op og vender tilbage med svar på hvad jeg finder ud af ;D