Hjælp til en retssag i 1763

Startet af Grethe Leerbech, 04 Jan 2017 - 17:36

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech


https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=281876#281876,54805859

Efter en mangeårig efterforskning af en sag fra min 5xtipoldefar er den nu lykkeligvis kommet på nettet-men den er svær at læse-så lidt ad gangen.
Håber nogen vil hjælpe her.

Hellum-Hindsteds herredfoged Justitsprookol 1755-1766 opslag 546


Sag nr. 18 5us  Sexd Skilling

Kongl. Maysts. herredsfoged ? srg. Christen Sørensen i Hellum-hindsted herreder. Hr. D+ raad  MUnch til Ouegaaard d.s. 16. juli sidste haver .......  officeer Jacob Rasch af de Nordre Jydske Regiment ? tjent? som underofficeer behørig, for mig som Regimentets intrem? Chef ..... anmeldt, hvorefter og af mig .... for hands Exiellenie Høy.... Hr. Geheimraad og Stiftbefalingsmand Baron af Holch i Aalborg, tilbørig .... hvilken klage mundtlig og tilsendt?, velbh. Hr. gehraad Munch til erklæring, hvor mig ....forøver?, at Hr. geh. Munch skal have ...... (Slået ham, står der i hans ret til at føre sag fra jyske registre), at beskylde ........sofning?, fra herredsfoged udstod?, hvorefter hand skulle med hans tingsgiøring? da...., men siden den officiers affaire allerede af .... andtagen til udgiørese? som var begierings Ret dependerende Sag,
Sagen .... hermed ...chefs, ...entet tilkendegiven Mjst. herredsfoged, saadan sagens sammenhæng med tillæg, at ...Hr.. Gehm. Munch og skulde vilde føre vidners over underofficier  J. Rasch med deres andfortjende Ret saa detetres hermed at.... i alle forordningers følge, for mig .... maade over hvidere Klaget.... , hvorfor jeg og herved i kraftigste maader protesterer imod vidners førelse.... underofficer Rasch, førend hans majes. befalinger, krigsarticuler og forordninger af 19 juni 1703 og skulle Mjst. herredsfoged derimod tillade noget ulovlig at foretages reservere mig Regimentets og underofficerens Ret og loulige......, alle tilfælde og nægte at lade dette mit indlæg i retten læst og at faa tilført, ifald courant skulle mod noget fremkomme.
Jeg forbliver i Bredsten? Hr. herredsfogeds tjeneseskyldige tjener Weddefeldt.

Mariager den 5. august 1763

Jeg får det til at Jacobs øverste chef protesterer imod, at Munch vil føre vidner imod Jakob- åbenbart mod ham selv - ikke imod sagen -eller...


Sagen er jeg ikke begyndt på endnu, da det viser sig det er en meget mere indviklet sag, end jeg kunne læse af jyske registre.

Jakob Rasch er også maler og har tidligere været forvalter på Ovegård, inden han blev indkaldt, eller meldte sig til hæren. Han var forvalter før Munch giftede sig til Ovegård under Fuglsangs tjeneste, og forlod stillingen-eller blev sagt op, da Munch overtog Ovegård. .

Men han har været hjemme på orlov omkring 1762 og i den periode har han lavet en hel del reparations- og maler arbejder -sammen med andre - på Ovegård . Munch lod en hel del ombygge og udbygge etc.

Da han skulle have betaling ville Munch ikke betale ham og i stedet for overfaldt han Jacob så denne næsten blev invalid.  Jacob kunne af den årsag ikke mødes til sit regiment og herved blev dette blandet ind i sagen . Den fylder omkring 9-10 sider i justitsprotekoleln, så der er nok at gå i gang med . men svær at læse,

Og på forhånd takker jeg for al den hjælp jeg kan få her.

Ville godt have taget en scanning af siden i bogen, men de ter jeg ikke god nok til at finde ud af.

mvh
Grethe


Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Westermann

Jeg læser med respekt for originalens linieskift (!!):     

         No 18 F5tus  Sex Skilling: Kongl. Maysts. Herredsfoget Velædle Sr.
Christen Søfrensen! Hvorledes Hlr. Cammer Raad  Munch til Ouegaaard dt 16 Julii Sidste,
haver begegnet Underofficeer Jacob Rasch af de Nordre Jydske Regiment haver
bem(eld)te Under Officeer behørrig, for mig som Regimentets intelm? Chef, i siin
tiid andmeldet, hvorefter og af mig derover for Hands Excellenie Høy Velbaarne Hlr.*     *højlærde
Geheimraad og Stiftbefalings Mand Baron af Holch i Aalborg, tilbørlig er,
hvilcken Klage vendtelig er tilsendt, Velbemt Hlr. Cammer Raad Munch til ærklæring,
Nu er mig kommen for ørene, at Hlr. C.R. Munch, skal have fundet Behag i, at bekræf-
te Underoffic. ud.... Stefning fra Mjst Herretsfoget udstæd, hvorefter hand skal
vilde have Tingsvidne den 9 Aug. fk.; Men siden denne officers affaire, allereede af Re-
gimentet er andtagen til udgiørelse, som een af Regimentet Dependerende Sag,
Saa maae ieg hermed som intelm? Chef for Regimentet tilkiendegive Mjst
Herretsfoget, saadan Sagens Sammenhæng med tillæg, at dersom Hlr C.R. Munch,
skulde føre Vidner over Underofficer J. Rasch ved Deres andfortroede Ret,
Saa Declareres herved at saadant icke, i allern. Forordningers Følger, for mig som
intelm Chef, er tilkiendegivet, eller nogensinde for mig og Regimentet i nogen
maade over Hannem klaget, hvorfore, ieg og herved i kraftigste maader, protesterer
imod Vidners Førelse over Underofficer Rasch, førend Hans Mayts allern.
Befalinger, Krigsarticuler, og Forordning af 19 Junii 1703 med fleere er opfyldte,
og skulle Mjst Herretsfoget derimod tillade noget ulouligt at foretages, reser-
verer ieg Regimentets og Underofficerens Ret, og Loulig paa-ancke i
alle tilfælde, og næst at beede dette mit Indlæg i Retten læst, og Acten tilførdt, i
fald Hlr CammerR. skulle med noget fremkomme. Jeg forbliver Vedædle
Hlr Herretsfogets tienstskyldigste tiener Weddelfeldt - Mariager dt 5 Aug. 1763.

mvh Ole


Grethe Leerbech

Tak for den fine transkribering.
Det ser ud som om jeg skal lede længere tilbage for a finde sagen, som åbenbart her er afgjort.....
eller også er der flere sager.
Nå jeg har fundet retssagen fra 1763 så den går jeg i gang med.

Skal nok huske at respektere linieskiftene, så man bedre kan følge med og læse.

Endnu engang tak Ole

mvh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Westermann

Ja, foreløbig er der jo ikke meget "kød" på sagen, men måske skal det findes før eller efter.

mvh Ole