Fødsel N.C. Bønsøe, Koffardicapt.

Startet af Johannes Bønsøe, 02 Apr 2011 - 23:14

Forrige emne - Næste emne

Johannes Bønsøe

Søger fødested og -tidspunkt for skibskaptajn Niels Christian Bønsøe. Han er anført som far til Fred. Christian Bønsøe i Frederiksberg sogns dåbsregister 1778-1877 d. 27-10-1801.

I Skippere.dk står anført som fødested: MARIAGER, og han var 18 år, da han bestod eksamen den 26-10-1782, ergo født cirka 1764.

Trods mange forsøg er det ikke lykkedes mig at finde data på hans fødsel. Er der nogen, der har oplysninger, der kan hjælpe mig??

Mvh  Johannes Bønsøe


Poul Petersen

Hej Johannes

Ikke at det hjælper så meget, men nedstående tyder på, at han er fra området omkring Mariager, da hustruen opholder sig i Vindblæs Sogn i 1787.

Randers, Gjerlev, Vindblæs, Norup Bye, , 1, FT-1787, B7185
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Baden   48    Gift   Hosbonde   Sogne Præst   
Kirstine Rørbye   49    Gift   Madmoder      
Sophie Margrethe Davids   16    Ugift   Koenens Søster Datter      
Hans Sørensen Hiort   24    Ugift   Tieneste Folk      
Anne Kirstine Christensdatter   23    Ugift   Tieneste Folk      
Dorthe Marie Christensdatter   17    Ugift   Tieneste Folk      

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Store Kongensgade 234,Stue Etagen, 1, FT-1834, C6406
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Christian Bønsøe   69    Gift      forhen Skibsfører,lever af mine Midler   
Magrethe Sophie Davidsen   64    Gift      min Kone   
Marliane Nicoline Bønsøe   27    Ugift      deres Datter   
Niels Carl Andersen   14    Ugift      Skolediscipel,Søn af Afdøde Skomagerfrimester Andersen   
Nicoline Frederiche Amalie Hyttenrauch   19    Ugift      Tjenestepige   
Thomas Baden Bønsøe   24    Ugift      Styrmand,fraværende i Coffardifart,deres Søn   ________________________________________

Mvh Poul G. petersen

Johannes Bønsøe

Hej Mette,   Jo, det er manden jeg søger - tak for hintet.

Hej Poul.        Tror at det hjælper rigtig meget med FT i Vindblæs 1787!  Nu er der vist et "startsted". Det ser meget interessant ud, og jeg vil granske grundigt i dette.     Hvordan fandt du den?? Der er jo kun Baden at gå tilbage fra i forhold til FT i Kbh. 1834...     

(HAR prøvet at svare før, men svaret "smuttede"...    Er NY i dette forum, men det er spændende).

Med venlig hilsen      Johannes Bønsøe

Johannes Bønsøe

#4
LØST!
Hej alle,
tak for interessen for dette indlæg! Rent tilfældigt så jeg, at jeg aldrig har fået svaret - men det kommer så her (som nummer 8 i 1765, hø. s.)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=172278#172278,28929459  Og det var i Vindblæs, Gjerlev at Niels Christian Bønsøe blev født d 29. oktober 1765.

Hans far hed Mads Tømmermand og moderen, der ikke blev nævnt i kirkebogen ved dåben, hed Anna Elisabet Christensdatter. Moderen ændrede dog efternavnet ved skifteretsbehandlingen efter hendes mands senere død til Bønsøe.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17071568#141212,34595940

Mvh   Johannes Bønsøe