Jens Sørensen i Balle, Hids herred omk. 1770

Startet af Jesper Skov, 30 Dec 2016 - 13:59

Forrige emne - Næste emne

Jesper Skov

Hej

Jeg prøver at spore en Jens Sørensen, der levede i Balle sogn, Hids herred omkring 1750-1780.
Desværre er Balle kirkebog forsvundet før 1790.

Han nævnes i et skifte efter sin hustru Maren Sørensdatter i 1771 under Vester Kejlstrup gods

32 Maren Sørensdatter i Balle. 6.6.1771, fol.99.
E: Jens Sørensen. B: Søren, Jens.

Der er tale om et husmandssted, og hustruen efterlader sig nærmest intet, hvorfor der ikke er nævnt nogen formynder i skiftet.

Han nævnes (muligvis) også i 1766 i et andet skifte under Vester Kejlstrup gods

23 Jens Christensen Rytter i Balle. 14.3.1766, fol.74.
E: Anne Jensdatter. LV: Jens Pedersen sst. A: mor Maren Jensdatter, næstsøskendebørn og deres børn:
1) Oluf Lauridsen Bruus, født i Grauballe på Allinggård gods, rømt til Norge, hans 2 søstre Anne Lauridsdatter, Maren Lauridsdatter.
2) Maren Olufsdatter, død, var g.m. Jens Sørensen i Balle. 1B: Maren.
3) Anders Nielsen Grove, hyrde i Gødvad.
4) Anne Mouridsdatter, død, var g.m. Anders Muus. 4: Laurids Muus i Resendal i Gødvad sogn, Søren Muus, Kirstine Marie gift med Niels i Århus, Johanne.
5) Maren Mortensdatter g.m. Niels Josefsen i Gødvad.
6) Laurids Mortensen i Nimtofte.
7) Margrethe Nielsdatter g.m. Jørgen Bager i Kalundborg.
8) Anders Lauridsen i Gødvad sogn, Karen Lauridsdatter sst.
9) Jens Lauridsen i Rye.
Afkald 24.11.1748 fra Peder Rasmussen i Kærsgård, fra Søren Jensen, skoleholder i Asklev og fra Laurids Jensen i Balle for arv efter hustruers mor Maren Mortensdatter.
Afkald 10.11.1723 fra Søren Poulsen i Sinding.
Enkens første ægteskab med Jens Nielsen Bechmann i Balle. B: Søren Jensen Bechmann sst, Mette Jensdatter g.m. Rasmus Pedersen i Øster Bording. (Sml. lbnr.6).
Ingen arvinger på fars side, da afdøde var slegfredbarn.

hvor datteren Maren Jensdatter (som tjener i Ikast på det tidspunkt) arver efter en grandfætter gennem sin afdøde mor Maren Olufsdatter.


Så vidt vides, hvis jeg ikke har taget alt for meget fejl:

Sønnen Søren (født c. 1751) bliver gift i 1785 i Søften med en enke Maren Andersdatter, er i Søften i 1787 og 1801 og dør der i 1812. Han efterlader sig ingen børn, og skiftet efter ham fortæller intet.

Sønnen Niels (født c. 1753) er (sandsynligvis) i Gødvad 1787, bliver 1789 gift med Anne Jensdatter i Vinderslev og fæster svigerfaderen Jens Nielsens gård i Mausing under Vinderslevgård gods.
I 1801 bor de i Vinderslev med deres eneste søn Jens. Niels dør i 1810 i Sinding.

Jeg har kontrolleret faddere ved dåben af Jens og hans søskende, der alle dør spæde, men finder ikke Jens Sørensen eller andre jeg med sikkerhed kan relatere til Niels.



Spørgsmål:
Hvordan formår Søren at rejse fra Balle til Mundelstrup og senere Søften før stavnsbåndets ophævelse? Fripas kostede jo en del penge for en husmandssøn.


En hver idé til at spore Jens Sørensen, Maren Jensdatter, Maren Olufsdatter eller Maren Sørensdatter modtages med tak!



Med venlig hilsen

Jesper Skov