Mathias Falkenberg's meriter

Startet af John Thomsen, 25 Dec 2016 - 21:29

Forrige emne - Næste emne

John Thomsen

Mathias Nissen/Nielsen Falkenberg blev født i 1804 i Hjerndrup ved Vojens

Han er helt åbenbart kommet til Fyn (!), hvor han beligger Daline Rosenvinge så hun 2/9 føder en søn, Jakob.
Ved dåben oplyser han at være tjener på godset Juelsberg ved Nyborg.
Først i 1935 tilgår han Avnslev sogn

På Juelsberg møder han tjenestepigen Maren Hansdatter, der skulle være kommet i 1839 fra (og formodes født i) Odense. Mathias er da benævnt livrétjener.
Hun må ligeledes være af næsten samme årgang, da hun får en datter, Ane Marie Mathiasdatter - min tip- i øvrigt - 16/1 1840 og derpå bliver gift med en lokal landmand.

Det er denne Maren's oprindelse, der mest plager mig, for jeg kan umiddelbart se 3 af slagsen i Odense omkring 1803-4, men hvem af dem er min?

Men snart efter er der åbenbart igen noget, der klør, for så er der igen en tjenestepige Maren Jensdatter, som 2/4 1844 føder en dreng, Jens Peder Mathiesen. Moderen benævnes siden fruetimmer og barnefaderen er udlagt. Fødslen sker på Schousboe og er noteret i Rynkeby KB. Samt Flødstrup.

I 1846 afgår Mathias fra Avnslev mod hjemmet i Hjerndrup. Den 19/5 tilgår han så Erritsø, hvor han benævnes tiende fra Michaelis sogn (Fredericia). Og snart er den gal igen! Men denne gang fanger bordet, og han bliver gift med Marie Kirstine Jørgensdatter Gyes i Erritsøe, 21 år 31/7 1847.

Den 29/9 samme år får de deres første barn (af 8 'ægte'), Birgitte Matthiesen Falkenberg, og i 1850 flytter de (mor og barn) så til Trirnitatis sogn i Fredericia. Hvor Maren M.F. kommer til 13/1 1850 og Jacob M.F. 10/1 1855. (Jacob vides at være emigreret til Australien, vistnok i 1888).

Familien bliver noteret som tilgået Jelling 20/1 1856, og derefter følger Ane Elisabeth F. 12/3 1857, Marie Margrethe F. 20/2 1860, Jørgen Christian 22/4 1863, Frederik F. 8/6 1864 og Caroline Christine F. 28/4 1869.

I 1860 er han plantør men ved sin død i 1874 er han tidligere opsynsmand ved seminariet.

Det blev måske et lidt langt indlæg, men vi taler om en mand med 'vide interesser'. Og hvis nogle her kan bidrage yderligere til historien, modtages indlæg med kyshånd. Navnlig omkring Maren Hansdatter.

Venligst
John

Birte Wienecke

Hvilket sogn er din tip. født i? jeg synes ikke jeg kan læse det?
mvh Birte

John Thomsen

Ane Marie Mathiasdatter er født 16/1 i Ullerslev og døbt 16/2 1840.

Moderen det besvangrede fruentimmer er Maren Hansdatter i Ullerslev, den udlagte barnefader Mathias Nielsen, Falkenberg tjener på Juelsberg.
Båret af murersvend Jens Hjorths hustru Frederikke Frederiksdatter.
Faddere: hsm. Rasmus Egeskov, sadelmager Christian Bøtcher, husmand Hans Hansen, væver samt husm. Mads Olsens hustru Margrethe Hansdatter, alle af Ullerslev
døbt i Kirken d. 16de Febr. 1840
Anmrk.: Vacc. 19de August 1840 af Bloch pract. Læge i Rynkebye. Uægte Barn. Ifølge Forordning af 15de Mai 1839 er Juelsberg at ansee som dette Barns egentl. Hjemsted da Barnemoderen tjente der 10 Maanedersdagen før Barnets Fødsel og er Fødselen derfor anmeldt for Sognepræsten for Avnslev Sogn Worm.
tilføjet: se ny KB 1827-42, Avnslev, Vindinge, Svendborg opsl. 62 nederst.

KB 1826-42 Avnslev, s. 46 (opslag 62) nr. 8 og sidst, men eneste i 1840
NB 8. Den 16de Januar, Ane Maria Mathiasen, (Døbt) Den 16de Februar i Ullerslev Kirke, Maren Hansdatters Uægte Datter, Faderen Mathias Nissen Falkenberg Tjener paa Juelsberg.
NB. Moderen tjent indtil 1ste Nov. paa Juelsberg, og da ankommen til Ullerslev Sogn, xxxxxxx ifølge Forordningen af 15de Mai 1839

Venligst
John

Birte Wienecke

Du skriver du har fundet 3 Maren i Odense som det kan være, ved datterens dåb er der 2 faddere som hedder Hansen/Hansdatter, jeg tænkte om de kunne være moderens søskende?????
mvh Birte

John Thomsen

Hej Birte

Jeg har faktisk spekuleret over det, men er aldrig kommet videre til at efterforske det...  ;-(

På den anden side, så er "min" Maren oplyst at være fra Odense, og kommet til Juelsberg som tjenestepige (vistnok) i 1839 iflg. Tilgangslisten i Kirkebogen.
Så hvorfor skulle hendes søskende være i (næsten) det samme sogn?

Men det fortjener da ekstra opmærksomhed. Må se på det - efter Nytår.

Godt Nytår i øvrigt...  ;-)

John

Birte Wienecke

Jeg tænker hendes søskende er taget til Ullerslev og så er hun kommet efter.
ja godt nytår.
mvh Birte