Dansk till Sverige

Startet af Stig Wallin, 02 Apr 2011 - 11:29

Forrige emne - Næste emne

Stig Wallin

Hej mitt namn är Stig Wallin från Stockholm.
Jag söker min min farmors farfar vid namn Henrik Abrahamsson som fick en son Bernhard Julius Abrahamsson 1842-08-24 Jellinge Danmark enligt Danska kyrkoboksarkivet. Nu vill  jag veta mer om Henrik och hans fru Georgine Homfride Hatting om det är någon som kan något om dessa. Jag är ganska ny på detta så jag hoppas på hjälp.

Allan Hallgren Hansen

Hej Stig

Ifølge opslag 20 Jelling sogn, Tørrild herred, Vejle amt, så havde Bernhard Julius Abraham en tvillingbror Christian Morits Abraham. Men ingen af navnene synes at eksiterere i DDD, så de har muligvis kun boet i Jelling ganske kort tid.

I 1834 bor der en Serine Georgine Hatting, 14 år, sammen med sin mor i Hasle ved Århus. Kunne det tænkes at være hende?

Allan Hallgren Hansen

Vejle, Tørrild, Hover, Hover Sogn, et Huus, 39, FT-1834, C4920
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christensen 46  Gift  Fæster, Plougdriwende Hmd. 
Maren Sacariasdatter 33  Gift  hans Kone 
Sidsel Cathrine Jensdatter 8  Ugift  deres Datter 
Christen Jensen 60  Gift  Inderste, Dagleier 
Maren Jensdatter 49  Gift  hans Kone 
Jens Christensen 24  Ugift  deres Børn 
Henrich Abraham Christensen 9  Ugift  deres Børn

Hover ligger blot 5 km fra Jelling, så det var en mulighed. Han ville dog kun være 17 år ved fødslen af sønnen, så det skal nok ikke bare godtages.

Men i givet fald er han født 15. september 1825, opslag 15.


Inger Buchard

Det ER længe siden, tråden blev åbnet, men jeg har i mit arbejde med godsmejerister til databasen på
http://www.online-ofb.de/hollaender_daenemark
arbejdet med den nævnte familie.
Spørgsmålet her satte mig på sporet af en meget vandreaktiv familie, dvs. en hollænderfamilie, som det ikke gik så godt, at de slog sig fast ned i et område.
Kontakten til Stig Wallin er oprettet og han har forsynet mig med data om familiens liv i Sverige.
Databasen opdateres snarest med de nyeste fund.

Her viser DIS-Forum sin styrke i forhold til Facebook o.l. - indlæggene forsvinder ikke, og man kan (oftest) finde en mail-adresse bag brugeroplysningerne.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki