Tydning af Tyske forkortelser

Startet af Bjarne Andersen, 13 Dec 2016 - 13:51

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Andersen

Nogen som ved hvad der skal stå her ??

Bothilde daselbst. Starb an Altersschwäche
Grabrede. St. A. Br. 29.1.93

Kan lidt selv:
Bothilde selv dør af aldersdom. Gravtale ..............

Siger datoen (hvis det er en dato) noget om hvornår hun er død, idet jeg ikke kan finde hende.
Hun føder en søn i Holbøl sogn, Åbenrå Amt i 1885 og bliver gift i Holbøl. Ligeledes dør hendes mand også i Holbøl. Ved hendes fars død i 1893 står dette ved hende
Bothilde daselbst. Starb an Altersschwäche
Grabrede. St. A. Br. 29.1.93

Kan hun have været indlagt et eller andet sted
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Helle Jespersen

Mit bud er følgende

St. = Seite
A = Abschnitt
Br = ??

Jeg fandt en side med tyske forkortelser, men desværre fremgik de ikke der.

http://faql.de/abkuerzung.html
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Bjarne Andersen

Hej Helle.
Ja så har det ikke noget med dødsdatoen at gøre, men er fra kirken ved hendes død
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Helle Jespersen

Måske en grav betegnelse, altså nogle angivelser af, hvor på kirkegården hun er gravlagt.

St. kan også betyde Sankt, eller Stück.

Br. kan jeg ikke helt finde noget på.
Har lige spurgt et par tyske kollegaer, men heller ikke de er helt med på hvad det kan betyde
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Bjarne Andersen

Ja det kan nemt være et stykke til gravtalen.
Pudsig så kan jeg ikke finde hende død i Holbøl sogn fra sønnens fødsel i 1885 og til det som står ved hendes fars død i kirkebogen i 1893.
Jeg ved ikke om man blev indlagt et eller andet sted med senil dement som hun døde af
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Helle Jespersen

Jeg har lige taget fat i min fætter. Han er tysker og slægtsforsker også. Så jeg vender lige tilbage til dig når jeg har et svar fra ham.
Jeg tror han ved lidt mere end det Google kan spytte ud
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Bjarne Andersen

Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Inger Buchard

St.A.: Standesamt - det kommunale Personregister http://wiki.dis-danmark.dk/index.php?title=Standesamt&redirect=no, der i Sønderjylland siden 1874 og til i dag har registreret alle fødsler og dødsfald (og indtil 1925 også den obligatoriske borgerlige vielse). Det er kun i Kongeriget, at kirkebogen bruges som personregister

Dvs. det er datoen, hvor præsten/familien har meddelt hændelsen på kommunekontoret

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Bjarne Andersen

Hej Inger

Super tusind tak. Det som jeg troede var en del af det der stod under Bothilde, som noget jo også er, viser sig her at der er hvornår de har meddelt hans død. Det giver også mening idet han dør den 28.jan 1893
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Helle Jespersen

Åh ja selvfølgelig. :)
Standesamtlicher Bericht. Det er da det  :D

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Buchard

Ja, præsten måtte ikke begrave nogen, hvis død ikke var bogført af det offentlige, så kirkebøgerne henviser i perioden ofte til indførslen i Personregister Døde med løbenummer. I PR finder man af og til oplysninger, men ikke kan læse af kirkebogen, især hos tilflyttere

Inger

Kunne vi ikke få et link til indførslen i kirkebogen?
Redaktør på DIS-Wiki

Bjarne Andersen

Det kan du tro du kan Inger

Broager sogn, Sønderborg Amt 1881-1906 døde opslag 94 nr. 6 Jes Petersen

Endnu en gang tak for hjælpen til jer begge
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Bjarne Andersen

Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Helle Jespersen

Citat fra: Bjarne Andersen [681] Dato 14 Dec 2016 - 17:51
Det kan du tro du kan Inger

Broager sogn, Sønderborg Amt 1881-1906 døde opslag 94 nr. 6 Jes Petersen

Endnu en gang tak for hjælpen til jer begge

Min hjemegn :) Blot en side info  ;D
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.