Forældrene til Jens Christian Marius Jensen f.d. 6.dec. 1889 i Randers

Startet af Inger Lise Jensen Daugbjerg, 13 Maj 2011 - 17:12

Forrige emne - Næste emne

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Min far er født d. 6. december 1889 i Randers. Hans mor Jensine Jensen er ifølge hans dåbsattest: Jensine Jensen f.d. 6. september 1868 angiveligt i Vissing, men jeg kan ikke finde hende.. Hvor kommer hun fra, hvem er hendes forældre, har hun søskende m.v. ? ???  
Min fars far var Reinhard Oheim.Han indgik aldrig ægteskab med Jensine Jensen. Reinhard Oheim var tysk  slagtersvend og boede i Vestergade i Randers i perioden omkring 1888-1889. Det er uvist, hvovidt han opholdt sig i Randers ud over den opgivne periode. Hvis nogen kan give oplysninger om ham  - eller hvor jeg kan søge efter ham, vil det glæde mig meget. :) Jeg har søgt i afgangslisterne i folketællingen i Randers...

Jensine blev gift med Niels Peder Jensen i år 1891 I Laurbjerg. I folketælling 1906 fra Lyngaa sogn finder vi dem i opslag 17.

Med venlig hilsen
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Anne Mortensen

#1
Det er en hjælp at du oplyser kirkebog og opslagstal til dine data - og amt.

Jensine f. 1868 hvor du oplyser at hendes fødselsdata står på sønnens dåbsattest - denne oplysning ses ikke ved sønnens fødsel eller hendes vielse.

Hvis Jensine i FT 1890 allerede er i Laurbjerg kan du søge hende og se hendes føde-sogn - der er kun 45 opslag.
Hvis familien er i FT 1901 vil der også være oplyst fødested.

Tilføjer:

Lyngaa er Aarhus amt.

Tilføjer:

FT 1911 i Lyngaa, Aarhus amt ses også oplysning om fødested - søg familien.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Kære Anne Mortensen
Tak for din hjælp, jeg er gået i gang. Desværre var der ikke noget i folketællingen 1890 i Laurbjerg sogn. de optræder imidlertid i 1906 i Lyngaa sogn - men uden visning af fødesogn. Nu vil jeg gå i gang med 1901 og se, om der er bedre held der.

Med venlig hilsen
Inge Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Frank Green

Hej Inger-Lise

Jensine er født i Værum Sogn

Randers.Galten,Værum 1850-1884 opslag 88 nr.5

fundet ved hjælp af FT-1890 Randers Købstad,Vestergade opslag 121

Med Venlig Hilsen
Frank

Her lige et par generationer mere.

Samtlige personer i husstanden

randers, Galten, Værum, Værum Sogns Udflyttere, , 69, FT-1850, C3993
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Chr. Veierum 34  Gift  Lever af sin Jordlod, Huusfader Bjerregrav Sogn, Viborg Amt
Karen Erichsdatter 30  Gift  Kone Thonum Sogn, Viborg Amt
Maren Jensdatter 8  Ugift  Barn Her i Sognet
Maren Jensen 5  Ugift  Barn Her i Sognet
Christen Jensen 3  Ugift  Barn Her i Sognet
Erich Jensen 1  Ugift  Barn Her i Sognet

og lige denne i 1880

Samtlige personer i husstanden

randers, Galten, Værum, Værum Sogn, et huus, 25 (1), FT-1880, c6725
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christensen 62  Gift huseier lever af sin jordlod  Bjerregrav Viborg Amt
Karen Eriksdatter 60  Gift hans hustru  Thaanum Viborg Amt
Christen Jensen 33  Ugift deres søn og medhjælp  Her i Sognet Randers Amt
Jenssine Jensen 11  Ugift pleiedatter  Her i Sognet Randers Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Måske den udlagte barnefader til Jensine i FT-1880

Samtlige personer i husstanden

randers, Galten, Ørum, Væth By Ørum Sogn, en gaard, 99 (8), FT-1880, C7577
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Christensen 57  Gift husfader gaardejer  Her i Sognet Randers Amt
Mette Kjeldsdatter 66  Gift hustru  Her i Sognet Randers Amt
Ane Margrethe Jensen 12  Ugift pleiedatter  Her i Sognet Randers Amt
Jens Christian Madsen 45  Ugift tjenestekarl  Nibe Aalborg Amt
Johanne Margrethe Nielsen 38  Ugift tjenestepige  Laurbjerg Sogn Randers Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
God weekend  :)

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Kære Frank.
Mange tusind tak for dit svar ang. min fars mor Jensine Jensen.Jeg vil virkelig håbe det er hende du har fundet til mig.
Jeg har selv haft fat i FT.1890 Vestergade i Randers, men kan ikke få datoerne til at stemme.Min bedstemor Jensine Jensen er iflg. mine afdøde forældre født. d.6.9.1868, men i Værum søgn er den Jensine. født d. 4.9.1869. Hvordan kan det hænge sammen? Jeg er helt ny m.h.t. slægtsforskning og af brug af alle hjælpemidler,men vil gerne lære det, men man bliver vel aldrig for gammel til at lære?? ;)Kan du give mig et tip om, hvordan jeg finder ud af om det er den samme?? ;) ;)

De venligste hilsener og TAK
Inger Lise
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Frank Green

Hej Inger-Lise

Jensine Jensen i Værum er født 4.sep 1868 ikke 1869.Altså 2 dages forskel.Og selvfølgelig giver det et vis usikkerhed kontra FT-1906 i Lyngaa og det der står på din fars fødselsattest.

Men vil lige prøve i min pause her at forsvare min Jensine.

Sætter lige denne folketælling på,forklaring følger....

Samtlige personer i husstanden

randers, Galten, Laurbjerg, Laurbjerg By Laurbjerg Sogn, 1 huus, 85 F1, FT-1880, c5527
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Rasmussen Elgaard 41  Gift huusfader, huusmand  Laurbjerg Randers Amt
Marie Rasmussen født Jensen 35  Gift hans hustru  Tonnum??
Ane Margrethe Jensen Elgaard 9  Ugift deres børn  Laurbjerg Randers Amt
Rasmus Jensen Elgaard 7  Ugift deres børn  Laurbjerg Randers Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Starter med din far.

Jens Christian Marius Jensen f.6.dec 1889 (skt.Morten Randers opslag 107) og blandt fadderne er Ane Margrethe Jensen Elgaard(jvf.FT-1880)

FT-1890 for Vestergade i Randers viser både din far(dog uden mellemnavne) og Jensine.Og der står at Jensine er født i Værum.Og at de opholder sig i Laurbjerg..

Hvis du ser på vielsen mellem Jensine og Niels Peter Jensen i Laurbjerg i 1891(opslag 43),kan du se at hendes forlover er Jens Elgaard.Se igen FT-1880.

Hvorfor er Jens Elgaard forlover?

Jo for jeg er næsten sikker på at han er Jensine's stedfar.Og gift med Maren(Marie) Jensen,Se igen FT-1880.Har desværre ikke fundet vielsen,har set i Laurbjerg og Værum.

Derfor tror jeg at din Jensine er hende som er født i Værum,datter af Maren(Marie) Jensen som er datter af Jens Christensen Veirum.

Hvis du ser på Jensine's halvsøskendes dåb(Ane Margrethe og Rasmus) opslag 14 og 52 i Laurbjerg.
Her finder du Jens Christensen og Christen Jensen fra Værum blandt fadderne.Alså Maren(Marie) Jensens far og bror.

Men for at være 100% sikker skal du finde Jensine i nogle flere folketællinger.Hvor fødested er oplyst.

Men jeg tror jeg har fat i den rigtige.
Jensine Jensen født og konfirmeret i Værum.Var i pleje hos sin morfar,da hendes mor blev gift med en anden mand kort efter hendes fødsel.

Hvis jeg får tid kan jeg godt prøve at finde vielsen mellem Maren og Jens Elgaard og diverse FT.Hvor blev din far konfirmeret?

Med Venlig Hilsen
Frank

FT-1870 Laurbjerg opslag 18
og vielsen finder du i Haslund 1861-1880 opslag 157 øverst.

Inger Lise Jensen Daugbjerg

#6
Kære Frank
Jeg tror også på, at det er den rette Jensine Jensen, netop fordi Jen Elgaard er forlover ved hendes bryllup.
At du også har skåret det ud i pap for mig er jeg dig meget glad for. Nu er min far ikke "rodløs" mere.
I mit hjem blev aldrig talt om, at min far havde nogen familie, og vi fire der er tilbage af 17 søskende ved intet om hans familie. Vi vidste kun, han var enebarn.Det er helt godt at vide, at der trods alt var nogen.
Jeg mener også han var i pleje, men hos hans mor Jensine og hendes mand Niels Peter Jensen. Han havde
 en plejesøster, som han var meget glad for, hun hed Sørine Hansen, og hende havde han forbindelse med lige til de døde.

Min far Jens Christian Marius Jensen af Svejstrup Hede, Lyngaa sogn, Sabro Herred er konfirmeret i Lerbjerg kirke 10.april 1904, Laurbjerg sogn opslag 108.
Tusind mange tak : :D De venligste hilsener fra Inger Lise :D :D

Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Hej Allesammen
Endelig er jeg på banen igen. Mon nogen  har mod på at hjælpe mig med at finde min bedstefar på min fars side Hans navn er Reinhard Oheim, han opholdt sig i Danmark 1889, var slagtersvend i Randers,Vestergade. Min bedstemor hed Jensine Jensen, boede liogeledes i Vestergade 25. Her fik hun en søn, min far, han er født d.6.12.1889. Han er døbt i sct. Mortens kirke i Randers
2.2.1890, hvor der står skrevet at Reinhard Oheim vedkender sig barnet.
Jeg har en svag erindring om at min bedstefar er fra tysk Holsten, men hvordan  finder jeg ham ??
Kan nogen mon hjælpe

De venligste hilsener
Inger Lise Jensen Daugbjerg
Ny mailadresse: inka @ youseepost.dk :D
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk