Hvis man boede uden "fast" adresse

Startet af Helle Jespersen, 21 Nov 2016 - 12:55

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Min oldemor boede i en periode i det som dengang hed Ballerup Haveby. Vist et andet ord for Kolonihaver. Hun er i ca 1930 blevet skilt fra min oldefar, og da han drager mod Sønderjylland, drager hun mod København.
Hun dør i Ballerup den 19. november 1939

I den periode (1930-1939) skulle hun have fået et barn. Barnet skulle efter fortælling fra min onkel hedde Poul Erik, blive uddannet urmager og flytter senere til Odense.

MEN, jeg kan ikke finde et barn i Ballerup med det navn og med min oldemors navn; Sofie Vilhelmine Knudsen f. Nielsen.

Jeg har kontakt til Stadsarkivet i Ballerup, og de oplyser at havde man ikke fast adresse (helårs) så blev man ikke registreret i folkeregisteret.

Vil det sige, at jeg så heller ikke kan finde hende i FT?  ???
Og er det også derfor jeg ikke kan finde et barn på hende i den periode? ??? Blev de heller ikke registreret, hvis ikke man havde fast bopæl? ???
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Tine Susanne Olsen

barnet må vel stå i en kirkebog
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Helle Jespersen

Det ville jeg da også gå ud fra. Men jeg har ikke kunne finde det.
Når hun var bosiddende i et kolonihavehus i Ballerup, er det vel ikke andre steder jeg kan gå ud fra, at et barn ville blive noteret end netop i Ballerup eller ???
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Barnet kan være født på Rigshospitalet og er blevet registreret der eller i Skt. Johannes.

mvh Ingelise Jacobsen

Helle Jespersen

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kate Nielsen

Hej Helle

Du kan ikke finde Sophie Vilhelmine Knudsen i en folketælling i Ballerup, for i 1930 bor hun sammen med mand og børn i Skamstrup sogn, Holbæk Amt og i 1940 er hun død.

Hun bor ikke i Ballerup Haveby, men i Baltorp Haveby - det fremgår af indførslen i kirkebogen ved hendes død.

Har du fundet dødsanmeldelsen og skiftet efter hende (København Søndre birk iflg. KB) ? Det kunne give oplysning om børn. (Skal bestilles i Daisy og ses på Rigsarkivet i København)

Med venlig hilsen
Kate Nielsen






Helle Jespersen

Citat fra: Kate Nielsen [157] Dato 23 Nov 2016 - 23:24
Hej Helle

Du kan ikke finde Sophie Vilhelmine Knudsen i en folketælling i Ballerup, for i 1930 bor hun sammen med mand og børn i Skamstrup sogn, Holbæk Amt og i 1940 er hun død.

Hun bor ikke i Ballerup Haveby, men i Baltorp Haveby - det fremgår af indførslen i kirkebogen ved hendes død.

Har du fundet dødsanmeldelsen og skiftet efter hende (København Søndre birk iflg. KB) ? Det kunne give oplysning om børn. (Skal bestilles i Daisy og ses på Rigsarkivet i København)

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Hej Kate
Jeg har haft kontakt til Stadsarkivet i Ballerup, og her fået lidt informationer omkring hende.

Dog har jeg ikke fundet dødsanmeldelsen eller skiftet.
Jeg troede egentlig de kunne ses på andre arkiver også, jeg har ikke mulighed for at tage til København.
Jeg på ved den Dansk-Tyske grænse og har ca. 4 timers transport hver vej. Der går år imellem at vi er på Sjælland.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Aase Madsen


Der er den udvej at betale sig fra at tage til Kbhvn. Jeg ved ikke hvor meget det koster i timen, men det må du kunne undersøge.

Da skiftet er så nyt, er det kun slægtninge der må se det.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Helle Jespersen

Er jeg mon slægtning nok, når det er omkring min oldemor?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal


Vedr. fjernlån: https://www.sa.dk/brug-arkivet/bestil/fjernlaan-arkivalier

"Du kan ikke fjernlåne:
- - - - - - - - - - -
-  Skifteprotokoller og andre skiftearkivalier"

Vedr. tilgængelighedsfrister: https://www.sa.dk/brug-arkivet/bestil/tilgaengelighedsfrister

"Skifteprotokoller, skiftesager og testamenter

Skifteprotokoller, skiftesager og testamenter indeholder oplysninger om rent private forhold. De er omfattet af en tilgængelighedsfrist på 75 år.
Skiftearkivalier og testamenter, der er mellem 50 og 75 år kan benyttes efter speciel tilladelse. Denne tilladelse kan søges ved besøg på læsesalen. Ansøgningen behandles med det samme.
Du kan også søge om tilladelse til at benytte skiftearkivalier der er mindre end 50 år gamle. Ansøgningen skal være skriftlig på et ansøgningsskema eller i et brev. Du får skriftligt svar senest 15 dage efter, at ansøgningen er modtaget."

Vedr. arkivundersøgelser: https://www.sa.dk/brug-arkivet/oplysninger/bestil-arkivundersoegelser

Eftersom et eventuelt skifte er over 75 år gammelt, må det vel være offentlig tilgængeligt?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Helle Jespersen

De er fra 1939, så det er jo 77 år. Så det burde jeg vel godt kunne få lov at se.
Jeg kan dog se, at min ansøgning blev afvist med begrundelse om, at de ikke er til fjernlån.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal


Vedr. dødsanmeldelse og eventuelt skifte: Måske kunne du bede om opslag i gruppen

Opslag i bøger og på arkiver m.v. https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/board,6.0.html

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal