Hjælp til arkivskaber/arkivserie

Startet af Finn Tang Holbek, 18 Nov 2016 - 09:24

Forrige emne - Næste emne

Finn Tang Holbek

Hej

I forbindelse med ansøgning om dispensation for 75 års regel, får jeg dette svar tilbage

fra arkivaren på Rigsarkivet:"Tak for din mail, men for at vi kan behandle din henvendelse

som adgangssag, skal vi have præcise arkivskaber- og arkivserieoplysninger."

Det jeg vil søge oplysninger på, er et nært familiemedlems selvmord i Hørsholm i 1966.

Er der nogen der kan hjælpe med det?

Mvh.  Finn
Med venlig hilsen
Finn Tang Holbek, Hørsholm
ftholbek@gmail.com

Egon Hansen

også en nåde at "undgå" at svare! De bliver da også mere og mere "opfindsomme"!
mvh Egon

Mikkel Eide Eriksen

Hej Finn

Jeg kan se i Daisy at politiet i andre retsområder (Frederiksberg, København, Nakskov, Vordingborg) har arkivserier der omhandler selvmord, så måske gælder det også generelt? Der er et par forskellige arkivskabere for Hørsholm politi – kanske det er muligt at arbejde sig ind via en stationsdagbog eller journal?

En anden mulighed er at kontakte Center for Selvmordsforskning, de ved måske hvilke arkivalier der kan være relevante?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Kay-Verner Christiansen

Hej Finn

Har du fundet i Daisy hvor sagen er? Så når den bliver afvist kommer der en vejledning om hvordan du søger dispensation.

Hvad er det for oplysninger? Dødsattest??

mvh

Kay-Verner

H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

Niels Andersen

Hej Finn Tang, først skal du godtgøre at du er direkte efterkommer, barn, barnebarn, oldebarn ellers bliver det næsten krop umuligt i den slags sager.

Til Egon, ja det bliver dårligere og dårligere, sidst jeg var på Risarkivet og søgte hjælp var det af typen "hvad er klokken, svar: ja hvad synes du selv".

mvh Niels Andersen


Mikkel Eide Eriksen

Hej

Finn vil gerne vide hvilke arkivalier han skal søge adgang til, han ved godt han skal søge adgang (sådan forstod jeg i hvert fald indlægget!). Rigsarkivet kan ikke give en carte blanche-adgang, der kan kun gives adgang til bestemte arkivalier.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Finn Tang Holbek

Hej

Mit problem er hvilken arkivserie jeg skal angive. Da sagen jeg ønsker indsigt i involverede en

politieftersøgning, søger jeg på "politimester Hørsholm" i arkivskaber.

Der kommer så 44 arkivserier frem, men hvilken en af dem skal jeg vælge?


Mvh.
Med venlig hilsen
Finn Tang Holbek, Hørsholm
ftholbek@gmail.com