Fyrpasser Rasmus Andersen(1865-1952) og Bjørnøs gamle fyr - oplysninger søges

Startet af Hanne Fisker, 16 Nov 2016 - 19:43

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Godaften på Forum

Jeg sidder med en fyrpasser fra Bjørnø som jeg gerne ville vide mere om, og vil også gerne have billeder af ham og fyret.

Rasmus Andersen blev født på Bjørnø i Svendborg amt den 09-09-1865, forældrene var Husfæster Anders Andersen og Anne Margrethe Rasmussen.

Rasmus blev konfirmeret 05-10-1879 i Fåborg.

Og den 07-04-1893 blev han gift med Hansine Hansen i Diernæs, Svendborg.

De fik en søn Heinrich Anders Hans Andersen (1901-1969), han blev gift med min mormors søster Rosa Kirstine Nielsen (1908-død?), de fik fem børn.

Men hvornår blev Rasmus Andersen ansat som fyrpasser og hvornår stoppede han? Hans søn er benævnt fyrpasser i FT-1940 og er det også i 1944, men var han officiel fyrpasser eller hjalp han kun sin far?
I FT-1930 står der nemlig ved ham: Arbejde: Husejer R. Andersen - Bjørnø pr. Faaborg.

Hvor kan jeg evt. få svar på disse spørgsmål?

God aften
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

Er der tilfældigvis nogen der har et telefon nr. til Fåborg lokalarkiv? Eller en email?

Mvh
Hanne Fisker

Karin Jørgensen


Kontakt
Adresse
Torvet 19
5600 Faaborg
Web
www.ohavsmuseet.dk
E-mail
byhistoriskarkiv@ohavsmuseet.dk
Telefon
+45 63612000
Mobiltelefon
+45 20752956

Jeg har en Trap fra 1923, 4. udgave: Og der står side 713: På øen Bjørnø by med skole, landingsbro (på øens NØ-kyst, 2,2 m vand) statstelefonstation og fyr, på sydkysten, opført 1916 et ubevogtet hvidt, rødt og grønt fyr med formørkelser, flammens højde over havet 6 m, synsvidde 9 sømil. Desværre ikke noget foto. Men Byhistorisk arkiv i Fåborg kan sikkert hjælpe.
Hilsen Karin

Hanne Fisker

Godmorgen Karin Jørgensen

Tusind tak for oplysningerne, og især tak for beskrivelsen af fyret.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker