igen, igen Lisbeth Pedersdatter i Skjern f. omkring 1670

Startet af Anne Marie Hvid, 15 Nov 2016 - 20:44

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Hvid


Jeg har tidligere (25.05.2010) efterlyst ovennævnte person og nævnt, at hun optræder i en bog om slægten Lindberg  i Levring sogn. Her omtales hun som datter af præsten Peder Andersen Hjerm, der var gift med en Enevoldsdatter. Beklageligvis er der ingen henvisninger i denne bog - blot påstande, hvilket ikke er tilfredsstillende.
Problemet er, at der ikke hverken da eller nu er belæg for dette udsagn.

Kort fortalt:
Lisbeth Pedersdatter er gift med den tidligere hofbuntmager, Hans Røpstorff (skrives på mange forskellige måder), nu brobestyrer i Skjernbro/Skjern. Hans baggrund er der styr på. Derimod er hun blevet 'en sten i skoen'. og jeg kan vanskeligt komme videre. Personnavnet Enevold jfr. ovenfor burde vel ifølge datidens regler optræde i deres familie, men navnet forekommer slet ikke.
Det er min fornemmelse, at der er stærke relationer til Ribe, og både hun selv, altså Lisbeth Pedersdatter, og et af børnene (Maria Hansdatter Røpstorff, begravet i Ribe 28. juni 1783) samt et barnebarn*) ender deres liv i netop Ribe.
Jeg har et navn i kikkerten som afløser for Peder A. Hjerm. Det navn holder jeg foreløbig for mig selv, da jeg har erfaret, at hvis man kommer ud med en teori, så bliver den efterfølgende antaget for at være den skinbarlige sandhed og mange laver ud fra dette både bøger og slægtstavler.
Dette vil jeg nødigt tages til indtægt for.

Skulle nogen have kendskab til hvem Lisbeth Pedersdatter er datter af, ville det være overmåde velkomment.
--------------
*) Anne Elisabet Hansdatter Lindberg, f. i Ølgod jan. 1735. G 1. 1756 - Laurids Jensen Thermandsen, Ribe 2. 1758 - Clemend Nielsen, Ribe.

mvh
Anne Marie Hvid

Arne Feldborg

Jeg går ud fra du kender denne:

Bølling herreds gejstlige provsteprotokol 1685-1805 (v Erik Brejl):
2) Peder Andersen Hjerm, præst i Dejbjerg og Hanning. 23.7.1686, fol.14B.
E: Kirsten Enevoldsdatter. LV: Laurids Jepsen i Dalager. B: Anders, Enevold, Christen, Christen den yngre, Ida, Kirsten, Elsebeth, Ellen. FM: Oluf Knudsen, præst i Vandborg, som beslægtet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anne Marie Hvid

Jeg troede egentlig ikke, at mit indlæg kunne misforstås, så igen:

Lisbeth Pedersdatter er ikke datter af Peder A. Hjerm, selv om det nævnes i omtalte bog.
Det har jeg selvfølgelig selv for længst undersøgt på flere måder. Men tak for responsen!

Så må jeg ud med min anden teori:
Kunne faderen evt. være Peder Brøndum, søn af præsten Jens Pedersen Brøndum?
Nogen har måske arbejdet med dette og fundet solide belæg for det?

Hvis det er tilfældet, ville det være en stor hjælp.

Mvh
Anne Marie Hvid

Arne Feldborg

Citat fra: Anne Marie Hvid [1102] Dato 16 Nov 2016 - 10:02
Jeg troede egentlig ikke, at mit indlæg kunne misforstås, så igen:
Du må sørme da undskylde, at jeg blandede mig.

Det var sådsn set bare min hensigt at vise, at hun i hvert fald ikke var nævnt i skiftet efter Peder A. Hjerm. - medmindre da det er hende der her nævnes som Elsebeth. En teori du så vidt jeg husker også selv har været inde på tidligere.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anne Marie Hvid

Der skal sandelig ikke undskyldes her. Tværtimod værdsætter jeg ethvert svar. - Så tak!

Jeg har naturligvis været inde over de eksisterende kilder- dem jeg altså kender af -  også den, du nævner. Det gav desværre intet resultat.

A.M. Hvid