Islænding i Danmark ca 1855 - 1860

Startet af Ena Neuchs Hvidberg, 15 Nov 2016 - 14:00

Forrige emne - Næste emne

Ena Neuchs Hvidberg

Jeg søger Stefan Jonsson Danielsson født 1837 , død 1929 på Island, der i perioden 1855  til 1860 var dels i Norge dels i København. Hvornår var han her, hvor boede han i København, og hvad mon han lavede her ?
I er så dygtige til at finde folk, hvordan bærer I jer dog ad?
Mvh
Ena Hvidberg

Søren Juul Mikkelsen

Hej Ena

Du angiver ikke nogen kilder til oplysningen om at Stefan var i Norge og København!?

I folketællingen 1860 er der et navn der minder om:

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Krystalgade 55/13, Forhuset, 1. Sal, 354, FT-1860, D6863
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Ane Jensine Schmidt   51   Enke   Enke efter Viinhandler Schmidt      Kjøbenhavn
Vilhelm Alfred   15   Ugift   min Søn      Kjøbenhavn
Nathalia Thom.   14   Ugift   min Datter      Kjøbenhavn
Petrine Gulman   58   Ugift   Syjomfru      Kjøbenhavn
Olafur Thorlainuser   23   Ugift   Logerende. Handelsmand      Island
Jon J. Danielsen   25   Ugift   Logerende. Handelsmand      Island

Er det mon ham eller hans bror?

Venlig hilsen
Søren

Ena Neuchs Hvidberg

Jeg har læst det i en islandsk beretning der hedder Frakkir i Grundarfjordur, og fået det bekræftet af en nulevende slægtning i Reykjavik, men ingen ved noget om hans rejse. Da han kom hjem blev han gift fik 6 børn og stamfader til en stor familie i Danmark. Det at ha ns fornavn ikke passer kan være en fejl.
Tak for oplysningen

Søren Juul Mikkelsen

Ifølge følgende WikiTree har Stefan faktisk en bror der hedder Jon:

https://www.wikitree.com/wiki/Danielsson-25

Venlig hilsen
Søren

Ena Neuchs Hvidberg

Jeg har lige fået oplyst af en islandsk slægtsforsker at Stefan havde opgivet falsk fornavn, Jon, fordi han ikke ville sendes tilbage til Island.
Det fandt man ud af, Danang blev dø T til strafarbejde for betleri.
Hans far på Island var rig købmand.