Julien Jensdatter Munk, d. 1503 , g.m. Las Lunov, 1440-1503

Startet af Pia Petersen, 04 Nov 2016 - 21:57

Forrige emne - Næste emne

Pia Petersen

Hej Forum

I min anetavle har jeg:

1) Lars Ovesen Jensen Mørk, Hvolgård, Øland, Hvetbo, Hjørring, 1550-1638, g.m. Anne Bertelsdatter Kjærulf.

2. Jens Madsen Laursen Kusk, 1510 - ? g.m Birgitte Jensdatter Kusk.

3) Lars Engesgård Ovesen Kusk, Engesgaarde, Hune, 1480 - ? g.m Anne Lauridssdatter Kusk, hvis far er:

4) Las Lunov, 1440-1501, g.m Julien Jensdatter Munk Vinranke, ? - 1503, hvis far er:

5) Jens Madsen Munk Vinranke, Visborg, 1416-1501, g.m. Anne Jensdatter Bagge ell. Seefeld.

Jeg har følgende spørgsmål, som jeg håber, at nogle kan hjælpe mig med:

Hos polyjo.dk kan man læse om bl.a. Kusk- og Lunov slægten, men ikke hvordan glidningen fra navnet Lunov til navnet Kusk skete.

Iflg. Peder Dyrskjøt, skulle Anne Lauridssdatter være en søsterdatter til Jens Madsen Munk, hvilket passer dårligt, kronologisk.

P. L. Johansen har nogle betragtninger over, hvordan slægtssammenhængen mellem Kusk/Lunov og Munk evt. kunne være, nemlig at Munk-afstamningen skulle gå igennem Lars Engesgård, i stedet for Anne Lauridssdatter. For at tilgode kronologien tænker han et konstrueret mellemled ind, som han kalder NN, g.m. NN larsdatter NN, hvis forældre så bliver Las Lunov/Julien Jensdatter ( hvis ellers jeg har forstået det rigtigt ). Det ville, iflg. P.L. Johansen, forklare Jens Madsens Laursen Kusks navn.

Måske kan dette led også forklare navneglidningen fra Lunov til Kusk?

Først og fremmest er der noteret afkom af sidstnævnte ægtepar, hvilket ikke er tilfældet alle steder, bl.a. ikke hos Finn Holbech.

Anne Jensdatter Bagge eller Seefelds afstamning har jeg mulighed at undersøge, for Seefeld-delens vedkommende, takket være Finn Holbech, men jeg har desværre ikke en Bagge-stamtavle tilgængelig. Det ville derfor være til stor glæde, hvis et DIS-medlem havde en sådan, vedkommende ville dele med mig.

Mit primære spørgsmål går på lødigheden af dette, samt af, om Julien og Las fik børn, hvilket jeg hverken har set be- eller afkræftet.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Pia

Med venlig hilsen
Pia

Finn Holbek

Citat fra: Pia Petersen [53502] Dato 04 Nov 2016 - 21:57
jeg har desværre ikke en Bagge-stamtavle tilgængelig. Det ville derfor være til stor glæde, hvis et DIS-medlem havde en sådan, vedkommende ville dele med mig.

Mit primære spørgsmål går på lødigheden af dette, samt af, om Julien og Las fik børn, hvilket jeg hverken har set be- eller afkræftet.

Hej Pia

1) Der er flere Bagge-slægter, se Danmarks Adels Aarbog (DAA) 1885 (kan lånes på biblioteket). Ingen af dem giver svar på gåden om Anne Jensdatters aner.

2) Julien Munk og Las Lunov har ingen efterkommere i Lunov-stamtavlen i DAA 1903 eller i de tilhørende rettelser (1906:506 - 1911:575 - 1923:552 - 1939:120 - 1944:109)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Pia Petersen!
Med fare for at blive beskyldt for en kværulant - tager chancen - så kunne jeg godt lide at vide, om numrene 1-5 er en fortløbende anetavle for Lars Ovesen Jensen Mørk?
Jeg formoder, at nr.2 er søn af nr.1, men er nr.3 søn af nr.2 eller bror til nr.1? For nr.3 Lars Ovesen må være søn af en Ove. Det kan også undre, at både nr.1 + 2 har to forskellige patronymikon (Ovesen Jensen + Madsen Laursen).
Når man efterlyser, så bør man opstille, så læseren ikke er i tvivl om, hvad der bliver spurt om. Er vi enige i det?

Nu er det ikke for at docere, men jeg plejer altid at starte med ældste, og går så fremad, f.eks.:

1. Bertel Andersen Kærulv "den Ældre" til Aslund, f.1528, d.1558, g.m. Gjertrud Pedersdatter Munk af Haubro, f.ca.1530, af flere børn, datteren:

2. Anne Bertelsdatter Kærulv (1556-1641), g.m. Laurs (Ovesen) Jensen Mørk, f.1550, d.1638 Biersted sogn, af flere børn, datteren:

3. Dorthe Laursdatter Mørk, f.1588, d.1627, g.m. 1607 Peder Laursen i Nr.Ravnstrup i Ørum sogn , f.1577, d.1657 (1), af flere børn, datteren:

4. (Anne) Maren Pedersdatter, f.1608, d.1689, g.m. 1629 Lars Pedersen Dyrskjøt ("Las Skjøtt") til Aagaard i Ørum sogn, f.1560, dræbt 18.01.1644 i slaget ved Sundby, en søn:

5. Peder Larsen Dyrskjøt "den lærde" i Holør, f.10.4.1630, d.1707, forskede i Kærulv-slægten, en datter:

6. Birgitte Pedersdatter Dyrskjøt, f.1674, d.1750, g.m. 1697 Peder Jensen Kjærulv, en datter:

7. Anne Pedersdatter Kjærulv, f.1705, d.1796, g.m. 1734 Thøger Pedersen i Svennum.

(1)-Peder Laursens oldefar var Peder Jensen i Burholt g.m. Anne Nielsdatter Mørk.

Hvis du opstiller på dennne måde, er det overskueligt. Din opstilling giver kun anledning til spørgsmål og misforståelser.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

PS. I øvrigt er slægten Bagge "VI af Jyllands" våben næsten identisk med slægten Seefelds. Navnet Bagge forekommer også i lavadelsslægten Griis af Slette beslægtet med Kærulv.

Pia Petersen

Til Finn

Tak for svar.

På det grundlag må jeg så desværre henlægge efterforskningen af Lars Engesgård Ovesen og Anne Laursdatter; det ser ikke ud til at kunne opklares, med den forhåndenværende viden.

Med venlig hilsen
Pia
Med venlig hilsen
Pia

Pia Petersen

Til Arne

Der kan man se, jeg har vendt linjen modsat, sådan som det faldt mig logisk, uden at ane, at der er regler for det. Næste gang, jeg laver en aneopstilling, vil jeg gøre det, så folk forstår det umiddelbart. Og du må meget gerne docere, ellers får jeg ikke lært at bruge den rigtige fremgangsmåde.

Med hensyn til navnene i opstillingen, har jeg i forskellige slægtstræer set dem stavet forskelligt og med varierende antal patronymer, hvoraf nogle har været i eller uden for parantes. Hvilken udgave, der er helt korrekt, ved jeg ikke, men jeg tog chancen, med risiko for at virke amatøragtig.

Men når jeg nu ser på din opstilling, noterer jeg mig, at du har 1) Bertel Andersen Kjærulf gift med Gjertrud Pedersdatter Munk, som er mine aner. Tør jeg notere ved denne forbindelse, at den kildemæssigt ikke er specielt velunderbygget , jvf. Carl Klitgaards " Kjærulfske Studier ", som nævner den som en overlevering fra far til søn til Dyrskjødt? Eller ved du, om der findes andre kilder, der kan kaste lys på denne forbindelse?

Jeg har også noteret mig, at forbindelsen findes hos Finn Holbech og jeg spadserede ud ad de grene på Gjertruds linje(r), som viste sig; da jeg på et tidspunkt nåede Sophia af Orlamünde, vendte jeg om, og gik tilbage til Gjertrud. Deraf ovenstående spørgsmål. Jeg har overhovedet ikke taget stilling til andre personer i linjerne.

Jeg har derfor heller ikke taget stilling til Gjertruds far, Peder Sørensen Munks, hustru.

Jeg håber, du kan hjælpe med at belyse forbindelsen.

Med venlig hilsen
Pia
Med venlig hilsen
Pia