Grete Sindelsdatter *ca 1747 - død?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 03 Nov 2016 - 23:35

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Wilhelm Jespersen Torp *1739 i Halsted (Maribo A) død 1820 i Tyrsted s.- gift med Grete Sindelsdatter
Deres børn blev født fra 1770 - 1790 i Lundum s. + Torsted s. - Vejle A

1. - Er der nogen mulighed for at finde frem til, hvornår Wilhelm rejste til Lundum Skov - Lundum s.?

2. - Grete Sindelsdatters:  fødsel - ægteskab og død, er søgt følgende steder:

      Halsted - Lundum - Torsted - Tyrsted - Horsens Hospitalskald, hvor 5 af børnene er indskrevet KB
      + FT 1801 og 1834
Hendes navn findes på Google hjemmesider under deres navne - hvordan har det kunnet lade sig gøre, når jeg ikke har fundet hende og Google siden kun har *ca. 1747?

Hvad er der at gøre?

Mvh.
Karl-Peter


Søren Juul Mikkelsen

Hej Karl-Peter

Ifølge folketællingen i 1801 hedder han Wilhelm Pedersen:

Vejle, Hatting, Tyrsted, Tyrsted Sogn, Tyrsted Bye, 21, FT-1801, b8594
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Wilhelm Pedersen   63   Gift   Mand   Wæwer   
Grete Sinelsd??   54   Gift   Hans Kone      
Lisbet Wilhelmsdatter   12   -   Deres Børn      
Sindel Wilhelmsdatter   10   -   Deres Børn

Jeg tvivler på at han skulle komme fra Halsted i Maribo amt.

FT-1787 har en Peder Væver:

Vejle, Hatting, Tyrsted, Tyrsted Sogn, Dachnæs, 3, FT-1787, B8585
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jørgen Sørensen   61   Gift   Hosbonde   Gaardbeboer   
Karen Hansdatter   56   Gift   Madmoder      
Niels Jørgensen!!   27   -   Børn      
Jens Jørgensen!!   16   -   Børn      
Karen Jørgensdatter!!   15   -   Børn      
Søren Sørensen   27   -   Tienestefolk      
Karen Jensdatter   14   -   Tienestefolk      
Jens Skræder   80   Gift      Indsidere faar Almisse   
Birte Gregersdatter   85   Gift      Indsidere faar Almisse   
Peder Wæwer   50   Gift      Indsidere   
Ane Magrete!! - Ane Magrete Jacobsdatter!!   50   Gift      Indsidere   
Hans Pedersen!!   13   -   deres Børn      
Ane Marie Pedersdatter!!   3   -   deres Børn      

Aldersmæssigt kunne det være en bror eller fætter.

Venlig hilsen
Søren

Karl-Peter Dammeyer

Hej Søren!

Du skal have tak, at du fandt frem til dette, men!

På en eller anden måde, så er - eller må det helt bestemt være en fejl, at han i FT kaldes "Pedersen"
Jeg har arbejdet ret meget med emnet, og Wilhelm Jespersen Torp er fundet både i Halsted og i Lundum sogn, Torsted sogn, hvor børnene blev døbt i Horsens Hospitalskald - selv døde han i Tyrsted sogn, og rigtigt at han vart væver
Datteren Sindel Wilhelmsdatter er ane i næste generation

Så langt så godt - men nu er det hans kone: Grete Sindelsdatter, som er et uskrevet blad, det blad vil jeg meget gerne have skrevet noget på

Mvh.
Karl-Peter

Søren Juul Mikkelsen

Hej Karl-Peter

Ved hans død bliver han bare kaldt Wilhelm Væver:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127360#170933,28694063

Det samme ved datteren Elisabet Catrine Amalies dåb i Torsted 1787:

http://www.onlinearkivalier.dk/sogn1866/churchbook/source144698/opslag16263618

Jeg checker gerne videre, men det er lidt nemmere hvis du kan give mig links eller præcis reference til de andre børn.

Hvor er familien i FT1787?

Jeg skal gerne lede efter Grete Sindelsdatter, men vil gerne være sikker på at vi ikke er på vej i en forkert retning.

Ifølge andet slægtstræ på nettet, skulle hun hedde Sindahl:

http://www.jsd.dk/getperson.php?personID=I00181&tree=Sander

Venlig hilsen
Søren

Thestrup-Bjørn

#4
Patronymet Pedersen på væveren (FT1801)
kunne stamme fra hans stedmoder, Maren Andersdatters 2. vielse 1749 i Halsted (Maribo amt)
med Peder Frandsen, bomand i Horslunde

-----------

Karl-Peter
Det ville være rigtig dejligt, hvis du linker til tidligere tråde om samme personer  ;)


Væveren er jo den rette søn af degnen i Halsted-Avnede - hvilket er bevist tidligere.


Jeg gentager lige


I et skifte efter Øllegaard Tønnesdtr. Staal (Stål eller Stoel) gift med Niels Svendsen
Granslev sogn, Houlberg hrd., Viborg amt (1801 eller 1802, har ikke set skiftet)

ses bl.a. hendes søstersøn
Wilhelm Jespersen Torp som bosat i Tyrsted (mosters skifte 1801 eller 1802 ?)


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Søren Juul Mikkelsen

Tak,

jeg kan godt se at mine tvivl om Vilhelm Vævers aner er bragt til skamme.

Det omtalte skifte kan ses her:

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G93W-F9K3-3?i=356&wc=M5KN-HZH%3A333468701%2C333545201%2C333793101%3Fcc%3D2015318&cc=2015318

Vilhelm er altså datter-søn af Tønne Mortensen Stoel (eller Staal), der blev forflyttet som degn fra Stensballe-Vær sogne til Halsted.

Interessant historie.

Venlig hilsen
Søren

Thestrup-Bjørn

Tak Søren - jeg orkede ikke at finde skiftet (igen).


Karl-Peter - du bør oplyse præcis, hvor og hvornår ALLE væverens børn er døbt.

Fadderne kunne måske være en hjælp til at finde konens forældre.


- og som Søren spurgte: HVOR er familien i FT1787
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak for livlig og kvalificeret hjælp!
Nu skal jeg prøve at reflektere så nøjagtig jeg kan, og begynder med dig Søren:

Hvor er fam. i FT 1787?
I DDD er der søgt i: Torsted -Tyrsted -Lundum - Vær - Horsens Købstad - uden resultat

"vedr. det andet slægtstræ"  med navnet "Sindal"  - de fleste andre oplysninger om f.eks. børnenes navne er jo ok - så det er en hjemmeside der ikke er bearbejdet godt nok

Til Thestrup-Bjørn:
Patronymet Pedersen kommer jeg til at vente en omgang med at efter spore, men det lyder da som en sandsynlighed

Vedrørende skiftet: jeg har læst det så godt det lod sig gøre, og for mig er det en bekræftelse på, at det er de rette personer vi har fat i - om der er mere i skiftet af væsentlig betydning, for mig, kan jeg ikke lige få øje på - dog står der noget med en købmand i Maribo, men om det er relevant i denne forbindelse?

Til Søren: Jeg mener, nej, lige nu må du tilgive mig, at der vist står et sted, at Tønne Mortensen Stoel er præst, nå, men det er måske også en indskrivnings fejl i KB - det tjekkes, men ikke lige nu -

BØRNENE:
Edel Frederikke Wilhelmsdatter - 6.5.1770 i Lundum
Jesper Wilhelmsen - 24.1.1733 i Lundum                  opslag på de to i næste svar rude

Vejle Amt - Horsens Hospitalskald-Torsted sogn - i AO
Rasmus Wilhelmsen 27.7.1777  -  opsl. 27 hs - 27. juli
Maren Wilhelmsdatter 2.1.1780  -  opsl. 29 hs øverst
Else Marie Wilhelmsdatter 31.8.1783  -  opsl.32 vs #2
Elisabeth Catrine Amalie Wilhelmsdatter 1.4.1787  -  opsl. 33 vs  #3
Sindel Wilhelmsdatter 30.5.1790  -  opsl.35 vs  øverst

Mvh.
Karl-Peter



Karl-Peter Dammeyer

Jeg er ikke super IT mand, derfor lidt bøvlet, men her er så opslagenes findested:

Edel Frederikke Wilhelmsdatter - 6.5.1770 i Lundum Skov, Lundum s.  -  ops. 11 vs #3

Jesper Wilhelmsen 24.1.1773                    "                         "                ops. 12 hs #1

Så lykkedes det!

Mvh.
Karl-Peter

Søren Juul Mikkelsen

#11
Hej Karl-Peter

Tak for detaljerne.

Med hensyn til Tønne Mortensen Staal, så er der når man læser skiftet ikke nogen tvivl om at han var degn og ikke  præst.

Lad mig forsøge med en transkription af de første afsnit:

Vores Faders Navn Tønne Mortensen Staael, født i Klaggering (Klakring) i Jylland, aulet af Selveierbonden Morten Stoel (sjovt med 2 stavemåder lige under hinanden) i Klaggering. Vores Moders Navn Anne Magarete Uldrichs Sissckers (Zitscher) Datter, Præst I Voer Lundum.
Disse vores Forældre boede i Stensballe Bye i Jylland hvor min Fader var Degn til Stensballe og Væer, Præstens Navn den Tiid var Benzon, og af Væer Kirke Protocoll kan føres Attest at vores Forældre har auvlet 7 Børn, der efter disse anførte Navne – en Datter ved Navn Edel Frideriche Stoel, en Søn Niels Stoel, en Søn Morten Stoel, en Datter Ulriche Stoel, en Søn Christian Stoel, en Datter Magrethe Marie Stoel, Som nu lever, en Datter Øllegaard Tønnersdatter Stoel, Som var den Yngste af disse 7 Søskende, og nu ved Døden afgaaet i Augstruphuuset ved Stamhuuset Bidstrup, Wiborg Amt, var gift med Fæster Niels Svendsen. - Vores Fader blev forflyttet fra Stensballe til Halsted I Lolland og var Degn der omtrent 6 Aar hvor da aulede 2de Børn. En Søn ved Navn Uldrich Stoel, en Datter Wiriche Catrine Amalie Stoel. Vores Fader døde I Halsted I Sitt 41 Aar.

Jeg skal ikke kunne sige om der er andre kilder der påstår at han var præst, eller om det er afslutningen på første afsnit "Præst i Voer Lundum" - som handler om hans svigerfar Uldrich Zitscher - der er blevet misfortolket.

Beklager at tråden kom til at handle om noget andet end overskriften.
Lad os prøve at koncentrere indsatsen om Grethe Sindelsdatter eller hvad hun nu hedder. Hvis Sindel er et pigenavn, som brugt senere i familien, er det lidt underligt.
Findes der en mandlig version af navnet?

Venlig hilsen
Søren



Karl-Peter Dammeyer

Hej Søren!

Jeg har været spændt på, hvad der mon kom fra jer/dig, og jeg er bestemt ikke blevet skuffet
Det er jo utroligt, at vi i dag kan sidde og læse så personlige oplysninger tilbage fra 1700-tallet - for mig ser det ud til, at det er et familiemedlem, som egenhændigt har skrevet det

Der er dog eet barn som ikke er nævnt: Morten Stoel *25.04.1716 i Vær opsl. 7 vs - var gift 2 gange

Der står der blev født to børn i Halsted, men den ene: Ulrich Stoel er *4.5.1727 - opsl.19 hs
Der var også et dødfødt barn, den 30.1.1713 - på opsl. 4  -  i 1714-1740

Wiriche Catrine Amalie Stoel - har jeg været på jagt efter i Halsted fra 1727 opsl 119 indtil 1733, men uden held
Spørgsmålet er, om hun er født i Halsted - da Tønne M. Staal dør, skriver præsten i KB:
Han efterlod sig 9 smaa og umyndige børn i slet tilstand
Har Edel forladt ham? og fundet et andet sted at bo - Edel dør i Hansted 20 år senere, hun er altså rejst hjem igen
Familien ved, at Wiriche C. A. Staal er blevet født, men hvor? - jeg kan selvfølgelig have overset det i KB

Grete Sindelsdatter:

Hendes mand: Wilhelm J. Torp - * i Halsted  -  Forældre: Jesper Davidsen Torp * i Nykøbing
                                                                                    Edel Fr. Staal * i Vær s.

Wilhelms farfar: David Jespersen Torp * nær Nykøbing - jeg finder det!
              farmor: Sindel Olufsdatter

Det ligger måske lidt langt ude, om Grete Sindelsdatters forfædre (bedsteforældre) skulle komme fra Lolland/Falster, men familierne hørte umiddelbar nær hinanden, dengang, så hvem ved?
Jeg synes også at være stødt på navnet Sindel, i forbindelse med gennemgang af KBer  på Lolland

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,115922.msg614979.html#new

Så er det nok for nu, der arbejdes videre!

Mvh.
Karl-Peter

Thestrup-Bjørn

#13
Jeg synes, der er en hel del unøjagtigheder i det oplyste, og forstår ikke rigtig

- hvem er datteren Wiriche Catrine Amalie Stoel ?

Siges at være født i Halsted - MEN

I Halsted (Maribo amt) døbes 6. febr. 1730 "degnens barn"

Vibeche (ingen andre navne!)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=148175#148175,24475237

Hun begraves 2. dec. 1742 i Halsted (dvs. ca. 10 år efter faderens død)

og broderen Ulrik er født 2. maj 1727 i Vær (Skanderborg) – døbt 4. maj (Vær ao-opslag 19)


Deres fader bliver degn i Halsted 1728 (aflagde ed som degn 27. febr. 1728)

Iflg. min database passer det med, at han efterlod sig 9 børn
- fik 10, men det ene var dødfødt (1715 i Vær).

------

Igen opfordrer jeg til at låne værket Lolland-Falsters degne og skoleholdere

- det kan man selvfølgelig via sit bibliotek.

------

Lidt pudsigt - for jeg synes, jeg gentager data i en uendelighed i diverse tråde

------

Og så skal vi vel ikke begynde forfra med Staal i denne tråd, der handler om Grete Sindahl (eller Sinnelsdatter eller?).

Her er den originale 1801-folketælling i Tyrsted (Vejle amt)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=27071#27071,2914244


Jeg ser IKKE hendes navn som Sindelsdatter  ???

- måske Sire..sen (eller Sier..sen?)

Det ender absolut IKKE på d (som datter) - men på S (forkortet fra sen? som hos mændene i folketællingen).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#14
ØH - måske hedder hun "bare" Sørensen.

I den originale FT1801 (Tyrsted) finder jeg flere, der er skrevet på samme måde som Gretes navn.



Hvem har egentlig fundet hendes død?

- og måske nogle skifter?


-----------

Tilføjelse

Finder lige på FamilySearch et dødt barn i Torsted


Name    Rasmus Wilhelmsen    
Gender     Male    
Burial Date     28 Apr 1782    
Burial Place     Torsted, Vejle, Denmark    
Death Date     24 Apr 1782    
Age     5    
Birth Date     1777    
Father's Name     Wilhelm Væver  

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Søren Juul Mikkelsen

#15
Jeg er helt enig i at der ikke står Sinelsd.

Det er helt sikkert et r og ikke et n, og der ikke noget d i enden.

Desuden er der megel tydelige L'er i Wilhelm, og intet tilsvarende i Gretes efternavn.

Hvis man kigger på familien lige efter er der en Jens Jørgens., hvor ø'et ligner et i, på samme måde.

Jer er enig i at hun må hedde Sørensen (eller Sørensdatter, hvis man ser bort fra udeladelsen af d i enden).

Er hendes navn overhovedet nævnt i andre kilder?

Venlig hilsen
Søren

Karl-Peter Dammeyer

Tak for alle gode hit!

1.) - Fundet af Rasmus Wilhelmsens død, som 5 årig (1777-1782 i Torsted)

2.) - 6. febr. 1730 - "Degnens barn" - (i Halsted) kaldet Vibeche  (Wiriche Catrine Amalie? i skiftet!)
                                                                       Degnens oldebarn hed: Elisabeth Catrine Amalie
                                                                       - degnen = Tønne Mortensen Staal -

3. - FT 1801 - I både den originale og i DDD, er der usikkerhed om stavemåden på fornavnet
                     andre fejl/usikkerheder:
                     - Wilhelm - hed ikke Pedersen (fra stedmoderen) men:  Jespersen Torp
                     - datteren hedder ikke Lisbeth - 12 år -  MEN: Elisabeth Catrine Amalie - 12 år
                     - det kan se ud som om, at skriveren har været i tvivl om konen var 54 eller 64 år!

Thestrup-Bjørn! du brokker dig lidt over, at begreberne er blandet sammen, men familiemæssigt         
                        synes jeg, der er en rød tråd - skal prøve kort og forståeligt at beskrive:

Tønne M. Staal + Anne M. Ulriksd. Zitscher - begge * i Jylland - flytter til Halsted, med er: Edel 17 år

Edel Frederica Staal * i Vær, Jylland + Jesper Davidsen Torp *i Nyk. F (begge død i halst.) Deres søn:

Wilhelm Jespersen Torp *i Halsted v. Nakskov   -   rejser til sin mors hjemegn ved Horsens, hvor
                                                                         han bliver, og dør i Tyrsted

Wilhelm (Wæver)  -  gift med: Grete S . . . . . . .  -  MÅSKE er hun med fra Lolland? har prøvet at søge
                                                                           MÅSKE fundet på vej til Jylland!!!???

SKIFTER: men, hvor finder man skifter efter en Wæver? i Halsted på Lolland
                                                                                 i Tyrsted, sandsynligvis på aftægt
                                                                                 i Torsted s. (fik her 5 børn)
                                                                                 i Lundum s. (fik her 2 Børn)
Og så er der lige gåden om Wilhelms kone!
Håber ikke jeg trætter jer med alt det her, I må sige stop, hvis det bliver for meget!
Men det ville da være sjovt, om vi kunne ende med en sejr

Mvh.
Karl-Peter 

Thestrup-Bjørn

#17
Her er jo hende, du søger i denne tråd  :D

Fandt hende med almindeligt benarbejde (faktisk tog det kun få minutter i dag)

-----------------------------------------------------

Wilhelm Wævers hustru i Tyrsted

= Mette Magrete Rasmusdatter, død 63 år gl. den 16. marts 1809, begr. 22. marts 1809

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=170932#170932,28693877

- og det passer jo fint med, at de får en søn døbt Rasmus i 1777.


Hun kaldes åbenbart blot for Grete (se FT1801) - men ikke noget med Sindelsdatter! (en alvorlig fejllæsning af "oversætteren" på DDA)

Kan hun så være datter af en Rasmus Sørensen ?


------------------

Tjek denne vielse 1768 i Uldum kirkebog - det ligner en tanke

Fra FS

Name    Wilhelm Lindberg Jespersen    
Spouse's Name     Mette Margarethe Rasmusdr    
Event Date     06 Nov 1768    
Event Place     Uldum,Vejle,Denmark  

Den er her - står han ikke som Torb (måske = Torp?) - men underligt, at han også kaldes for Lindberg (hvis han altså er den rette)


https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=171134#171134,28726791
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Christian Grøndberg

Citat fra: Thestrup-Bjørn [498] Dato 07 Nov 2016 - 12:38
...
Den er her - står han ikke som Torb (måske = Torp?) - men underligt, at han også kaldes for Lindberg (hvis han altså er den rette)
...

Han får en datter døbt Edel Frederiche efter sin moder:
(1769, øverst - dør i øvrigt efter få dage)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=171134#171134,28726816

Med hensyn til navnet kan det stamme fra et stednavn (Lindbjerg, Lindebjerg). Det kunne være i Øster Nykirke Sogn et par sogne væk eller et af de mange andre forekomster.

Thestrup-Bjørn

#19
Ergo - alt stemmer, jeg har fundet de rette  ;D

Den senere væver i Tyrsted kalder sig ved vielsen 1768 i Uldum for

Wilhelm Lindberg Jespersen Torb (= Torp)


- hans ekstra navn Lindberg er opklaret (selvom han ikke er døbt det)


Ved Wilhelms dåb i Halsted 1739 står der jo, at han er opkaldt efter afdøde sognepræst Wilhelm Lindberg i Vesterborg (Maribo amt)


https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=203992#203992,38694203
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

Jamen jamen! - man har da aldrig kendt mage til detektivarbejde, professionelt!
Sejren er i hus, som jeg håbede! - derfor rigtig mange tak for hjælpen

Men det der med Sindel - er alligevel en sandhed, for Wilhelm Wæver får som det yngste barn:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123968#164452,27620607

Horsens Hospitalkald - Torsted s. 1741-1803 - Måske Wilhwlm mindes en gl. kæreste fra Lolland, der er jeg stødt på et par stykker med det navn
Og hun bliver min ane som 2. tip oldemor

Wilhelm fik også sin Edel Frederikke den 6. maj 1770 - ikke i Uldum, men i Lundum

Sådan!!!
Endnu engang mange tak for hjælpen

Karl-Peter

Søren Juul Mikkelsen

Pigenavnet Sindel giver kun 13 hits i FT-1787, de 12 af dem i Maribo amt, primært Lolland, og en enkelt på Langeland.

Navnet er ikke godkendt som navn i dagens Danmark.

Til gengæld er der drengenavnet Sinder, som er yderst sjældent - der er kun 2 i Danmark - den ene er døbt i 2013 kan man se på Danmarsk Statistik og den anden hedder også Sindersen til efternavn (søg på Krak).

Der er 21 der hedder Sindersen, ingen der hedder Sindelsen.

Sjovt nok ser det ud til at navnet Sinder også er blevet brugt som pigenavn:

Navn: Sinder Sindersdatter !!   Alder: 32   Civilstand: gift
Kilde: FT-1787  Amt: Ringkøbing   Herred: Hjerm   Sogn: Borbjerg   Stednavn: Qviisgaard
Matr.nr/adresse: -   Husstands-/familienr: 121   Indtastningsnr: A4334   Løbenr.: 626
Kommentarer: Mystisk kvindenavn

Jeg har checket originalen, der står helt sikkert Sinder Sindersdatter.
En søgning på familysearch giver også både drenge og piger med navnet.

Venlig hilsen
Søren


Søren Juul Mikkelsen

Jeg ville gerne have set hvad konen hedder i FT-1787.

De burde være i Torsted sogn, da børnene lige før og efter alle er født i Ørnstrup, Torsted sogn.

Else Marie Wilhelmsdatter 31.8.1783  -  opsl.32 vs #2
Elisabeth Catrine Amalie Wilhelmsdatter 1.4.1787  -  opsl. 33 vs  #3
Sindel Wilhelmsdatter 30.5.1790  -  opsl.35 vs  øverst

Men jeg har set folketællingen for Torsted sogn igennem flere gange uden at finde dem:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=1385#1385,64514

Der mangler tilsyneladende ikke noget i folketællingen for Ørnstrup Bye, som summer til 54 personer.

Men skulle der ikke have været en optælling for Ørnstrup Mark?
Skal den findes et andet sted, måske under Horsens?

Venlig hilsen
Søren



Søren Juul Mikkelsen

#23
Citat fra: Karl-Peter Dammeyer [14197] Dato 07 Nov 2016 - 17:59
.. Måske Wilhwlm mindes en gl. kæreste fra Lolland, der er jeg stødt på et par stykker med det navn

Nu render fantasien hvis af med dig :)

Mon ikke han bare følger familie-traditionen. Ifølge gammel tråd har han 2 søstre med navnet:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,72297,72387

Jesper Davidsen Torp

Gift 1. gang med Edel Friderica, f. her ca. 1711, død her 1740, begrav. 17. marts. (hendes efternavn er ikke nævnt!)

Gift 2. gang 14. okt. 1740 her med Maren Andersdatter, f. ca. 1704, død Horslunde 1785, begr. 12. apr. Steddatter af Johan, hollænder på Sæbyholm. Hun gift 2. gang 27. juni 1749 her med Peder Frandsen, bomand i Horslunde.

Børn:
Lisbeth Katrine Amalie Torp, f. her 1733, dåb 27. sept.
Sindel Margrethe Torp, f. her 1735, hjemmedåb, dåb konf. 6. marts
David Torp, f. her 1737, dåb 10. marts
Vilhelm Torp, f. her 1739, dåb 12. juni
Edel Friderica Torp, f. her 1741, dåb 10. dec., død 9. maj 1808 i Birket, begr. 13. maj. Gift 4. nov. 1765 i Horslunde med Peder Sørensen Lund, skoleholder i Nøbbet
Christiana Karoline Wilhelmine Torp, f. her 1744, dåb 17. jan., død her 1744, begrav. 26. febr.
Sindel Katrine Torp, f. her 1745, dåb 24. jan. død her 1745, begrav. 28. febr.
Jacobæa Torp, f. her 1745, dåb 2. jan. 1746, død her 1747, begrav. 24. juni.

Venlig hilsen
Søren

Forkert link rettet.

Karl-Peter Dammeyer

Hej Søren!

Meget interessant hvad du her bidrager med, som jeg virkelig er storglad for, at du beredvilligt går ind i emnet på den måde, som i den grad medvirker til en, ja, nærmest historisk afsløring

Og tak for linket til Staal familien, det letter utroligt indgangsvinklen til denne Ane gren - og så kan jeg i øvrigt fortælle, at mit ægtepar, Tønne Morten Staal og hans kone Anne Margrethe Ulriksdatter Zitscher, giver familie sammenfald med mine svigerforældres respektive ane linjer

"Rettet forkert link" - jeg er ikke helt med på, hvad det er for et forkert link du mener

Men altså: rigtigt tak, og en god dag - og endda ikke mindst valgdag!

Karl-Peter

Søren Juul Mikkelsen

Hej Karl-Peter

Jeg bliver nødt til at knytte en kommentar til noget du skrev tidligere:

Citat fra: Karl-Peter Dammeyer [14197] Dato 05 Nov 2016 - 20:58
..
Han efterlod sig 9 smaa og umyndige børn i slet tilstand
Har Edel forladt ham? og fundet et andet sted at bo - Edel dør i Hansted 20 år senere, hun er altså rejst hjem igen

Fra Avnede sogn kirkebog hvor Tønne Mortensens begravelse er indført (nederst til venstre):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148175#148175,24475263

Jeg læser følgende:

Den 9 April blev
Salig Thønne Mortensen
Staal, Degn her til
Haldsted og Aunede
Sogne begravet
Efterladende sig 9 smaa
og umyndige børn
I slet tilstand
O Gud hvad ere
Dine Domme underlige

Jeg tror ikke at du skal lægge for meget vægt på udtrykket "I slet tilstand". Det betyder efter min forståelse ikke at de har været forsømte, men er vel blot en prosaisk bemærkning til det faktum at de 9 børn er ringere stillet efter at have mistet deres far i så tidlig en alder. At konen ikke er nævnt er vel helt almindeligt på denne tid, det betyder ikke at hun har forladt ham.

Venlig hilsen
Søren

Thestrup-Bjørn

#26
Slet ingen mystik  ;)

Husk, hvad jeg tidligere har oplyst om Torps forfædre (iflg. bl.a. Lolland-Falsters degne og skoleholdere) i en anden tråd.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=115922.0



Familiens piger har selvfølgelig fået fornavnet SINDEL efter Sindel Olufdatter i Nykøbing F. (gift med handskemager David Jespersen Torp - forældre til degn i Halsted, Jesper Davidsen Torp, født ca. 1701).

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

Det er sandelig godt I er med på linjen her, hvad jeg ikke slev formår, udfylder I til fulde endnu engang, dejligt!

Rigtig fint med forklaringen på udsagnene i salig Degn Tønnes tekst ved hans død i KB - også at jeg nu fik de sidste to linjer med - som de stod, havde jeg tolket dem som en besked til personalet - suk!

Hans hustru Edel forlod ham ikke, nej, men hun tog dog tilbage til Hansted, hvor hun selv kom fra, og hvor hun så blev begravet, men børnene var da også blevet voksne på det tidspunkt

Og Sindel - ja selvfølgelig - det burde jeg nu have regnet ud, men var ikke gået i gang for alvor, med det ægtepar, sådan kan det gå, når der er mange bolde i luften på én gang - så tak også for det

Mvh.
Karl-Peter