Kgl. Majestæts brygger Jokum Mastorph

Startet af Peter Berényi, 30 Mar 2011 - 03:04

Forrige emne - Næste emne

Peter Berényi

Jeg söger information om Kgl. Majestæts brygger Jokum Mastorph og var han faderen til Kirsten Jochumsdatter Masdorph eller var det Jokum Mastorph i Malmö?

Jeg kan ikke finde forbindelse mellem de to Jokum Mastorph, er de fader og sön? Eller var de samme personen?



Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Martin Bjarklev

Det er ikke til at vide, Peter... Hvor er vi... og hvornår ??  ???
Er det i København ? Er det 1700-tallet eller hvad ??

Mvh
Martin

Peter Berényi

Jeg har nästen inget på dem end hvad jeg har fået fra internet!

Kirsten Jochumsdatter Masdorph
F. 12.08.1641 i Köbenhavn
D. 23.07.1717 på Farregaard

Jochum Mastorph
F. För 1641
D. mellem 1680-1700?
Dog er det lidt på ham på den her linken: http://www.genealogi.se/tillf_fynd/files/15/Malmo_(samt_Stockholm).html.

Citet: Hendes broder var Kgl. Majestæts brygger Jokum Mastorph i Lars Bjørns Stræde.

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

Jeg pröver at rykke det lidt frem i lyset igen!
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Hanne Fisker

Hej Peter Berenyi

Jeg har to link du bør kigge på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Allingg%C3%A5rd

http://www.wiki-silkeborg.dk/index.php5/Allingg%C3%A5rd

Håber de virker ellers må du kopier dem direkte over i Google!

Har i øvrigt sendt dig en privat mail!

Venlig hilsen
Hanne Fisker

Mia Gerdrup

Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Peter Berényi

Tusind tak for linker...

Jeg leder stadigväk efter forbindelse mellem Jokum i Köbenhavn og Jokum i Malmö, er det taler om fader og son eller samme personen? Jeg ved ikke?!

Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Ruby

Hej -

Desværre kan jeg ikke svare dig på dit spørgsmål, men jeg søger selv efter svar på et spørgsmål vedr. Masdorph-familien - se evt. mit indlæg her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,14634.0.html

Er du stødt på Helwig Mathiasdatter (eller Rasmusdatter) og/eller Christian Isaksen/Isachsen i forb. med Masdorph-familien? Som du vil kunne se via mit link ovenfor, stod Helwig opført som en af arvingerne, men jeg kan ikke gennemskue, hvordan hun eller hendes mand Christian Isaksen var i familie med med Masdorph'erne. Mon du (eller andre?) ved det?

Venligst
Helle Ruby

Peter Berényi

Nej, desvärre kan jeg ikke hjälp dig, Helle for öjeblikke - men jeg vil hold öje på dette!

Mvh
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Ruby


Gudrun Wallengren

Hej Peter

For flere år siden lagde jeg dette ind under Rötters Tilfällighetsfynd:

Källa:  Danmark, København, Københavns Stadsarkivs uddrag af skifter 
År:  1700 
Fynd:  1700, 16. juni. Jockum Waltz, snedker, død sept. 1696, 54 år.
Hustru Elisabeth Santman, død 1697,28. febr.

Testamente af 1678, 2. marts konf. 25. marts, at den længst
levende skal sidde i uskiftet bo, men ved nyt ægteskabs indgåelse udbetale den afdødes arvinger 100 Rdr.
Et hus på Gråbrødretorv, solgt til parykmager Jonas Ratchen for 2604 Rdr.
Møntet guld 57 Rdr. Rede penge 42 Rdr. I sølvgenstande og våben 264 Rdr. Diverse bøger oa. 11 Rdr. [-forkortet.]

Om de afdødes arvinger fremlagt tingsvidne af Kbh's Byting 1697, 11. nov.:
Jokum Waltzs forældre var snedker Hans Waltz i Kbh. og Dorthe, f. Mastorph, gift 2. gang m. snedker Kristopher Ritker. Hendes broder var Kgl. Majestæts brygger Jokum Mastorph i Lars Bjørns Stræde.
Endvidere fremlagt skiftebrev af 1655, 30.jan. efter Hans Waltz , og skiftebrev af 1658, 24. marts efter Jokum Mastorph.
Om hustruens slægt, tingvidne af Kbh's Byting 1697, 20. sept. og 11. okt. Elisabeth Santman havde været gift 1. gang med Hendrich Bach, hun havde to brødre Jacob og Jokum, en søster Else som boede i Jylland, og efterlod sig et slegfredsbarn (-et barn udenfor ægteskab-) ved navn Johan Green.

[-Det viser sig nu, at en hel del af boet: sølvtøj, værdigenstande, obligationer, gavebreve o.a. er at finde hos naboer, tjenestefolk, bekendte og slægtninge. De påstår, at afdøde har foræret dem det hele.
Kurator Chr.Galschiött kræver på arvingernes vegne, at tingene skal indgå i boet igen, "fordi den sal. kvinde skal have været med en sådan svaghed belad, at hun ikke skal have vidst at ramme sit eget bedste".
Sagen ender i Rådstueretten, der 6. marts 1700 dømmer, at alle gaverne skal stå ved magt.]
Formue 4246 Rdr. Gæld 795 Rdr.

Arvingerne var på mandens side:
Johan Mastorph.
Anne Mastorph.
Anne Kirstine Mastorph, g.m. Johan Heisch von Wesen i Skåne.
Bendte Mastorph, g. m. Thomes Eggers i Malmø.
Katrine Marie Mastorph, g. m. Isak Glörfeldt i Malmø.
Marie Mastorph g. m. Allbrecht Dicrichsen i Malmø.
Anne Jokumsdatter Mastorph, enke efter vinhandler Hans Henrik Sigfred i Kbh.
Jokum Mejer, bager i Stockholm, (død).
Klavs Mastorph,, købmand i Kbh.
Helvig Mathiasdatter, enke efter snedker Chr. Isaksen i Kbh.
Kirsten Mastorph, enke efter Rasmus fisker på Allingegård i Jylland.
Jokum Bartholomæussen Møller, snedkersvend på Bremerholm.
Morten Møller, skomager i Kbh.
Dorthea Mastorph, g.m. Peder Lauersen i Sindinge.
Anne Katrine Mastorph, g.m. brændevinsbrænder Tor Knudsen i Kbh.
Lisbet Møller, g.m. parykmager Jonas Ratchen i Kbh.

På hustruens side:
Frederik Santman, død.
Jokum Santman, soldat.
Else Santman, g.m. bådsmand Peder Pedersen Todberg.
Jokum Santman, tømmermand i Kbh.
Johan Grejn i Jylland.

[Til slut bl.a. en strid om en grav i St.Petri kirke.] 
   Meddelat av Gudrun Wallengren 13 januari 2003 kl 20:52 

Gudrun Wallengren

H. Friis -Petersen har i 1943 skrevet et lille hæfte:
En familie Mastorph i København

I personalhist. tidsskrift 1953 har han skrevet en artikel: Slægten Ficher fra Silkeborg.
Her skriver han, at Rasmus Ficher i 1657 i København blev gift med Kirsten Jochumsdatter Mastorph. Hun var født i København den 12. august 1842 og var datter af kgl. majetstæts brygger Jochum Mastorph.

Måske kan det betale sig at se mere på dette, det første hæfte findes sikkert på Frederiksbergs bibliotek.

Peter Berényi

Hej Gudrun,

Jeg kende ikke til häften, men min aner kom fra Kirsten Jochum Mastorph og derfor pröve jeg find ud af hvis hvilken Jochum det var og det er to Jochum som var far og son. Faderen befindes sig i Malmö som handelsmand - hvis jeg har forstået ret, så var det indefor vin og öl. Hans son börde også väre handelsmand i Malmö, men måske er han også den kgl. majetstæts brygger?

Kirsten Jochum Mastorph var födt i Köbenhavn den 12 august 1641 og död den 23 juli 1717.

Citat fra: Gudrun Wallengren Dato 02 Jun 2011 - 01:37
H. Friis -Petersen har i 1943 skrevet et lille hæfte:
En familie Mastorph i København

I personalhist. tidsskrift 1953 har han skrevet en artikel: Slægten Ficher fra Silkeborg.
Her skriver han, at Rasmus Ficher i 1657 i København blev gift med Kirsten Jochumsdatter Mastorph. Hun var født i København den 12. august 1842 og var datter af kgl. majetstæts brygger Jochum Mastorph.

Måske kan det betale sig at se mere på dette, det første hæfte findes sikkert på Frederiksbergs bibliotek.

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Gudrun Wallengren

#13
Hej Peter

Ja, det skal være 1641, det er mig der har skrevet forkert af.

Der er skiftebrev efter kgl. brygger Jochum Mastorph fra Lars Bjørns Stræde i Kbh i 1658.
Han må jo være død da.
Han er far til Kirsten, f. 1641.
Det er sandsynligt, at han også far til den handlende i Malmø, Jochum Mastorph, som bliver gift med Birgitte Johansdatter Krutmeijer.
Disse to får flere børn. Deres første kendte barn er født i 1669.
De får senere også en søn, Jochum Mastorph.

Se evt. også Sven Kruuses hjemmeside:
http://www.oxie.nu/gen/

Og se under Rötter, Anbytarforum, slægten Krutmeijer.

I artiklen fra Personalhistorisk Tidsskrift 1953 blev der også nævnt børn af Rasmus Fischer og Kirsten Jochumsdt. Mastorph. Men jeg havde dårlig tid og skrev ikke deres navne ned.

H. Friis-Petersens hæfte fra 1943 skal være på 4 maskinskrevne sider.
Det må vel være muligt at bede Frederiksberg bibliotek om at fotokopiere og sende disse sider, hvis du ikke på anden måde kan få adgang til hæftet.

Venlig hilsen
Gudrun

Peter Berényi

Hej Gudrun,

Som det framfor på Sven Kruuses hjemmeside: http://www.oxie.nu/gen/;

Det var altså to handlenderne med navn Jochum i Malmö, altså Jochum Mastorph, gm Birgitte Johansdotter Krutmeijer og denne son Jochum Mastorph gm Barbro Jönsdotter og du mener at det kan taler om en endnu äldre Jochum Mastorph og at Kirsten Mastorph var söster til Jochum som var gift med Birgitte. Og ur af logisk set kan du ret med tänke på at denne kgl. brygger Jochum Mastorph fra Lars Bjørns Stræde i Kbh var död i 1658! Hvad spännende og det vore en fynd hvis vi har ret!

"I artiklen fra Personalhistorisk Tidsskrift 1953 blev der også nævnt børn af Rasmus Fischer og Kirsten Jochumsdt. Mastorph"
De fik to börn; Thomas Fischer og Anna Fischer...ved ikke hvis der er flere börn end dem?!

Venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Eva Morfiadakis

Hej!

På stadsarkivet i Malmö finns det en bouppteckning (skifte) efter en
Mastorph, Katarina Maria - handelsmannen Isak Glörfelts hustru
diarienummer 1703:235.  Hon har nog dött 1702/1703.
Några andra bouppteckningar med det här efternamnet finns inte.

Eva M
Eva M

Gudrun Wallengren

Ifølge Friis-Petersen var kgl. brygger Jochum Mastorph i Kbh. gift to gange. Navnet på hans første hustru kendes ikke, hans anden hustru hed Margrethe Sirtzou.
I sit første ægteskab havde Jochum Mastorph fem børn, i sit andet ægteskab to børn.

Børn af 1. ægteskab:
1. Jochum Mastorph, borger og vinhandler i Malmø, levede 1678 men døde før 1700.
2. Hans Mastorph, død før 1700 i Regensburg eller Flensburg, ugift.
3.Katrine Jochumsdatter Mastorph. Gift 1. med bager Anthoni Meyer i Kbh., gift 2. med bager i Kbh. Mathias Rabbakofsky.
4. Kirsten Jochumsdatter Mastorph – allerede tidligere omtalt i denne diskussion.
5. Anne Jochumsdatter Mastorph, død før 1700, gift før 1658 med bager i Kbh. Bartholomæus Møller.

Børn af 2. ægteskab:
6. Anne Jochumsdatter Mastorph, begravet 6/9 1711 i Kbh. St. Petri.
Gift 1. gang med vinhandler i Kbh Hans Henrich Sigfred. Gift 2. gang med silke og klædeshandler i Kbh. Jochum Wriede.
7. Sophie Jochumsdatter Mastorph, død 6 uger efter faderen, ca 1658.

Kilde:
Genealogier, ved H. Friis-Pedersen
Århus 1943

Peter Berényi

Till Gudrun,

Det är helt underbare og tusind tak for hjälpe!
Desudem har jeg skrevet en privat meddelende til dig her på Slägt og Data samt din egen eMail!

Mvh
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Gudrun Wallengren

#18
Børn af 1. Jochum Mastorph, borger og vinhandler i Malmø. Hans hustru omtales ikke.

Johan Mastorph, var hører (lærer) i Malmø, levede i år 1700.

Jochum Mastorph, levede i år 1700.

Anne Kirstine Mastorph, var i 1700 gift med Johan Heisch  i Skåne.

Bendte Masthorp, var i 1700 gift med Thomas Eggers i Malmø.

Katrine Marie Mastorph, var i 1700 gift med Isach Glørfelt i Malmø.

Marie Mastorph, var i 1700 gift med Albert Didrichsen, inspektør i Malmø.

- Der er ingen kendte efterkommere efter nr. 2, Hans Mastorph.

Jeg kan godt, lidt efter lidt, nævne Jochum  Mastorphs børnebørn, de der er med hos Friis-Petersen.

Det bliver en temmelig forkortet udgave, jeg skriver bl.a. ikke alle kildehenvisningerne med.

Peter Berényi

#19
Till Gudrun,

Tror du at du kan scanner papir og sende dem til mig pr eMail?

Desudem kan jeg også taler for dig at Hans Mastorph har aldrig varit gift og dog i Regensburg eller Flensburg före 1700!

Mvh
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Eva Morfiadakis

 Maria Jochumsdotter Mastorph
Far:   Jochum Mastorph
Mor:   Birgitte Johansdotter Krutmeijer
 
Född:   1672 Malmö (M)
Död:   1702 Malmö (M)


--------------------------------------------------------------------------------
Familj med Albrect Didrichson (- 1710)
Vigsel:   1699-11-19 Malmö (M)

 
Det här bör vara dottern till Jochum Mastorph den äldre i första äktenskapet. Fru 1 hette Birgitte Johansdotter Krutmeijer. Krutmeijers bör ha varit kända personer för det finns en gata i Malmö som heter Krutmeijersgatan.
Släktsidan tillhör en Sven Kruuse.
Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Peter, du bör kontakta Malmö stadsarkiv. Där finns förteckningar över kända Malmöfamiljer i det gamla Malmö.

Eva M
Eva M

Peter Berényi

Hej Eva,

Jag är i gång med dem och jag har gjort en enorm anteckning på dessa Malmö-släktning - Jag skall går dit och höra med dem om materialer, men första vill jag göra klart här!

Hälsn.
Peter

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Eva Morfiadakis


Från dödboken i S:t Petri, Malmö (1698-1728)

1702 Martius d.16 Begrofs Isaach Glörfeltz h. Catharina Maria Mastorph om afftonen kl.9 i S. Peders kyrkia, efter hon hade lefwat här i Werlden 33 åhr 11 månader. Embetet förrättade Dns. Praepositus.;SiälaRingningen war med alla klockorna.
1702 Samma afton [Martius d.16] begrofs Inspecteur Albrecht Didrichs h. Maja Jockumsd. Mastorph i S. Peders kyrkia i sitt ålders 30 åhr och några dagar. Embetet förrättade Dns Praep.;SiälaRingningen war med alla klockorna

Eva M
Eva M

Gudrun Wallengren

Eva, du skriver idag kl. 20.49 om den ældre Jochum Mastorph.
Du mener vel den ældste Jochum Mastorph i Malmø?
Den allerældste Jochum Mastorph er jo stadig bryggeren fra Kbh, og han døde i 1658.

Det er fint at få sat nogle præcise datoer og årstal på denne slægt, ikke mindst på den svenske del af slægten!

Jeg skal prøve at skanne siderne ind, så de der er interesserede kan få dem.
Det er ikke sikkert at jeg får gjort det lige med det samme.

Peter Berényi

Ja, det er rigtigt!

Jochum Mastorph, kgl. Brygger i Köbenhavn - döde i 1658.

Son: Jochum Mastorph, Vinhandler i Malmö - levede 1678 men döde för 1700.

Barnbarn: Jochum Mastorph, vinhandler i Malmö.
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Ruby

Citat fra: Gudrun Wallengren Dato 09 Jun 2011 - 08:40
Ifølge Friis-Petersen var kgl. brygger Jochum Mastorph i Kbh. gift to gange. Navnet på hans første hustru kendes ikke, hans anden hustru hed Margrethe Sirtzou.
I sit første ægteskab havde Jochum Mastorph fem børn, i sit andet ægteskab to børn.

Børn af 1. ægteskab:
1. Jochum Mastorph, borger og vinhandler i Malmø, levede 1678 men døde før 1700.
2. Hans Mastorph, død før 1700 i Regensburg eller Flensburg, ugift.
3.Katrine Jochumsdatter Mastorph. Gift 1. med bager Anthoni Meyer i Kbh., gift 2. med bager i Kbh. Mathias Rabbakofsky.
4. Kirsten Jochumsdatter Mastorph – allerede tidligere omtalt i denne diskussion.
5. Anne Jochumsdatter Mastorph, død før 1700, gift før 1658 med bager i Kbh. Bartholomæus Møller.

Børn af 2. ægteskab:
6. Anne Jochumsdatter Mastorph, begravet 6/9 1711 i Kbh. St. Petri.
Gift 1. gang med vinhandler i Kbh Hans Henrich Sigfred. Gift 2. gang med silke og klædeshandler i Kbh. Jochum Wriede.
7. Sophie Jochumsdatter Mastorph, død 6 uger efter faderen, ca 1658.

Kilde:
Genealogier, ved H. Friis-Pedersen
Århus 1943


Mon nogen ved, om 3. Katrine Jochumsdatter Mastorph og bager i Kbh. Mathias Rabbakofsky fik nogen børn?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Venligst
Helle

Eva Morfiadakis

Till Helle,

Det här fann jag på Nygaard:

Rabakovsky Sara      1688  Ålborg
Rabbakovsky Anne Margr.      1696

Eva M
Eva M

Gudrun Wallengren

Børn af 3, Katrine Jochumsdatter Mastorph. Gift 1. med Anthoni Meyer.

Mette Meyer, døbt 1656 i Vor Frue, Kbh.

Jochum Meyer, døbt 14/2 1658 i Vor Frue, Kbh.

Claus Meyer, døbt 18/3 1659 i Vor Frue, Kbh.

Børn af 3, Katrine Jochumsdatter Mastorph gift 2. med Mathias Rabbakofsky.

Antonius Rabbakofsky, døbt 1661 i Vor Frue, Kbh.

Helvig Rabbakofsky, døbt 14/8 1663 i Vor Frue, Kbh


Børn af 4, Kirsten Jochumsdatter Mastorph
Friis-Petersen nævner i denne artikel ikke nogle børn af Kirsten Jochumsdatter Mastorph, men har ellers alle oplysninger om hendes mand og ægteskab med.

Børn af 5, Anne Jochumsdatter Mastorph, gift før 1658 med Bartholomæus Møller.
Ingen børn nævnes ved navn, der står kun at 5 børn levede 1700.


Børn af 6, Anne Jochumsdatter Mastorph, begravet 6/9 1711 i Kbh. St. Petri.
Gift 1. gang med Hans Henrich Sigfred. Gift 2. gang med Jochum Wriede.
Ingen børn er nævnt.

Børn af 7. Sophie Jochumsdatter Mastorph, død ca 1658.
Ingen børn.


Ruby



Citat fra: Gudrun Wallengren Dato 10 Jun 2011 - 07:49
Børn af 3, Katrine Jochumsdatter Mastorph. Gift 1. med Anthoni Meyer.

b]Børn af 3, Katrine Jochumsdatter Mastorph [/b] gift 2. med Mathias Rabbakofsky.

Antonius Rabbakofsky, døbt 1661 i Vor Frue, Kbh.

Helvig Rabbakofsky, døbt 14/8 1663 i Vor Frue, Kbh
[


TUSIND TAK!!!!!! Mon ikke dette er den Helvig/Helwig Mathiasdatter, som jeg efterlyste langt oppe i denne tråd? (hende, der er nævnt i skiftet, og som er enke efter Chr. Isaksen i København) Det tror jeg næsten - og hendes afstamning har jeg ledt læææææææænge efter! TUSIND TAK!

Venligst
Helle