Rejsepas fra amt til amt

Startet af Theodor Hansen, 26 Okt 2016 - 20:58

Forrige emne - Næste emne

Theodor Hansen

Kære Alle

Jeg mener at have læst indtil et tidspunkt i 1800-tallet skulle man have rejsepas for at rejse fra amt til amt?

Jeg har nemlig en Hans Peter Rasmussen, som mellem 1845-1847 rejser fra Holbæk amt til København og tilbage igen i 1847.

Sammen med hans familie er de imellem 1826 og 1834 rejst fra Sorø amt til Holbæk amt.

Fra 1852-53 er han så tilbage i Sorø amt og derefter i 1854 i Holbæk.

Er der en måde hvorpå jeg kan finde disse rejsepas?

mvh

TH


Theodor Hansen

Kære John

Tak for opklaringen. Så jeg skal kigge her https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/geo/geo-collection/42?

Men hvilket arkiv?

John Damm Sørensen

Hej Theodor,

Du skal skal nok ind i Daisy:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=birk&b=pas&d=1&e=2016

Og så skal du finde ud af, hvilke birk familien rejser mellem.

Kender du sognene, kan Trap Danmark være en mulig hjælp, idet dette værk nævner, hvilken retskreds sognet tilhører. Ganske vist omkring år 1900.

Prøv med Google: sognets navn trap runeberg

Hilsen
John

Theodor Hansen

Kære John

Aha tak. Faktisk så ligger jeg inde med en samling Trap Danmark fra 1906, dem slår jeg lige op i :)

Theodor Hansen

Kære John

Er der nogle steder hvor jeg kan finde det online, skannet ind? Jeg har meget sjældent mulighed for at tage på arkiverne mens at de er åbne...


TH

John Damm Sørensen

Hej Theodor,

Det skulle gerne fremgå af Daisy, hvis de enkelte arkiver er skannet.

Jeg kommer af og til på Rigsarkivet så, hvis du kan udpege arkiver af interesse, vil jeg godt bestille dem og slå op i dem.

Hilsen
John

Theodor Hansen

Kære John

Ah okay tak. Jeg er lidt i tvivl om præcis hvordan jeg skal søge i disse arkiver.

Skt Mikkels hvor familien rejser fra hører til Antvorskovs Birk.

Ved Anvsø (Angsø) står der i Trap "Angsø S. danner een Sognekommune med Hovedsognet, hører i administr. Henseende under de samme Distrikter, Landstings- og Folketingskr. som dette samt under 2. Udskrivningskr."
Så jeg er i tvivl om hvilket birk det betyder?

Men det ser ud som om alle arkiver jeg kigger på på Daisy skal bestilles. Jeg har ikke før benyttet mig af Daisy, så jeg er lidt i tvivl om hvordan den præcis skal bruges ... ?


TH

John Damm Sørensen

Hej Theodor,

I Daisy skal man angive arkivskaber som Antvorskov Birk (altså uden s i Antvorskovs) og pas i arkivserie.

Her fremkommer denne liste:

Fra vis infotekst    Til    Arkivskaber vis infotekst       Arkivserie vis infotekst
1815    1843    Antvorskov Birk       Dokumenter vedr. pasvæsenet
1815    1919    Antvorskov Birk       Pasprotokol
1815    1843    Antvorskov Rytterdistrikts Birk       Dokumenter vedr. pasvæsenet
1815    1919    Antvorskov Rytterdistrikts Birk       Pasprotokol
1815    1928    Politikreds nr. 11: Slagelse Købstad, Antvorskov Birk og Løve Herred       Pasprotokol

Det vil nok være pasprotokollen, som man skal interessere sig for i første omgang:


Arkivserie: Pasprotokol (1815 - 1919)
Arkivskaber: Antvorskov Birk
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til: Ingen beskrivelse
Indhold fra: Ingen beskrivelse
Indhold til: Ingen beskrivelse
Pakkens Nr: G-5

Jeg har bestilt protokollen, så kan vi se, om den kan anvendes til noget.

Oplysningen om Angsø Sogn (anneks til Viskinge) er med hensyn til retskredse en henvisning til hovedsognet:

"Viskinge S., der danner een Sognekommune med Annekset, hører under Skippinge Herreds Jurisdiktion (Kalundborg), Holbæk Amtstue- (Filial i Kalundborg) og Kalundborg Lægedistrikt, 2. Landstingskreds og Holbæk Amts 2.Folketingskr. samt 2. Udskrivningskr.' 362. Lægd."


Hilsen
John

John Damm Sørensen

Hej Theodor,

Der var desværre ikke bid i denne omgang.

Jeg kendte ikke til amtspas, så det var læring for mig. Jeg har lagt et par billeder af protokollen her:
http://stenkrogen.dyndns.dk/john/Amtspas/

De enkelte kolonner fordelt på 2 sider var:

Kolonne 1: Dato
Kolonne 2: Pashavernes Navn og Opholdssted
Kolonne 3: Med hvis Caution Passet er udstedt
Kolonne 4: Hvorhen Passet lyder
Kolonne 5: Gebyr
Kolonne 6: Afskr(ift)
Kolonne 7: Anm(ærkninger)

Protokollen kan sikkert være nyttig, da det er høj som lav, der er registreret. Jeg bemærkede en husmand Hans Pedersen, som fik adskillige pas/tilladelser.

Hilsen
John

Theodor Hansen

Kære John

Tusinde tak for at du gad at kigge.
Jeg må ogsåprøve at sætte mig ind amtspasset.

Men jeg skal vel blot kigge videre i de forskellige pas-arkiver. Eftersom at han rejste ret meget rundt mellem Sor, Holbæk og København, må han jo være noteret nogensteder :)

TAK

John Damm Sørensen

Hej Theodor,

Hvis du har nogle datoer og adresser, vil det nok lette arbejdet med at finde passene.

Du kan bare sige til, så skal jeg nok tage på Rigsarkivet igen.

Hilsen
John

Theodor Hansen

Kære John

Fantastisk.

Det jeg ved er at Hans Peders familien rejser fra Smedegade i skt. Mikkels i Slagelse købstad til et hus i Svebølle by i Avnsø mellem 1830 og 1834.
Familien består af Rasmus Jacobsen og hustru Karen Davidsdatter, deres børn Hans Peder og Christian.

Mellem 1845 og 1847 rejser han til København, da han 26/4 1847 i Avnsø TA er nævnt at komme til Avnsøgård fra København.

Ved sønnen Carl Christians fødsel i 1852 og sin egen vielse i 1853 er han nævnt at være på Valbygård ved Slagelse.

I 1854 er han flyttet til Avnsøgård. Herefter bliver han i Holbæk amt til han dør i 1869.

-

Så Slagelse købstad hører under Antvorskov Birk.
Jeg kan ikke finde ud af hvilke birk Avnsø hører under...


mvh

TH