Hvor danske er vi danskere?

Startet af Mik Severinsen, 20 Okt 2016 - 00:53

Forrige emne - Næste emne

Mik Severinsen

Man siger jo, at alle mennesker oprindeligt stammer fra Afrika. Måske bortset fra de rhesus negative, som jeg har læst, at nogle mener stammer fra Irak. Og så er der noget med, at alle blåøjede har en fælles forfader fra sortehavsområdet omkring Ukraine eller Aserbabjdzjan.

Så et eller andet sted er vi jo alle bare mennesker.

Men i disse tider med debat om indvandrere og migranter - hvor nogle mener, at der kun bør være plads til etniske europæere eller nogle med et bestemt udseende o.s.v., så kunne det være interessant at stille spørgsmålet. Hvor danske er vi danskere egentlig?

Jeg har f.eks. læst, at de oprindelige danskere stammede fra Grækenland eller i hvert fald middelhavsområdet:

http://www.dr.dk/nyheder/indland/danskernes-forfaedre-var-graekere

Og i sidste uge læste jeg noget med, at vi danskere genetisk minder meget om polakkerne. Nå ja, to af vore sportshelte, Wozniacki og Schmeichel, er jo også af polsk afstamning. Men ser jo pæredanske ud alligevel.

Det kunne være interessant at høre andres meninger og erfaringer om danskhed - med udgangspunkt i slægtsforskning. Jeg gætter jo på, at hvis vi går få hundrede år tilbage, har de fleste af os vel udenlandske aner. Mine er nu ikke særligt eksotiske. Jeg har endnu ikke fundet hverken arabiske, asiatiske, sydamerikanske eller grønlandske aner. Men jeg har dog fundet aner både i Sverige, Norge, Tyskland og Nederlandene (Holland/Belgien). Så det har gjort mig bevidst om, at jeg teoretisk lige så godt kunne have været nordmand, svensker, tysker eller hollænder og at det vel dybest set er tilfældigheder, der afgør, om man bliver det ene eller det andet. F.eks. nedstammer jeg fra de hollandske bønder på Amager og jeg har utallige hollandske aner på min fars side, hvis jeg går tilstrækkeligt langt tilbage. Men der er også aner fra det sydvestlige Norge, fra 3-4 forskellige steder i Sverige og fra ligeså 3-4 forskellige steder i Tyskland.

Har DU nogle spændende anekdoter, du vil fortælle om m.h.t. spændende udenlandske eller eksotiske aner? Det kan også være en svensker, der har danske aner (dem har jeg også set nogle af her på forum). Og har din opdagelse af udenlandske aner ændret på dit syn på din egen danskhed? Er du hermed blevet mere bevidst om, at vi såmænd ikke er så forskellige endda, uanset hvor vi tilfældigvis er født?

Efter at jeg har fundet ud af, at jeg har et par tiptiptipoldeforældre fra Norge og derfor også flere 4-, 5-, 6-, 7-, o.s.v.-gange tipoldeforældre fra Norge, har jeg f.eks. nemmere ved at holde med Norge i skisport .Jeg tænker, at siden jeg vel dybest set er 1% norsk selv, så kan jeg da godt glæde mig LIDT over, hvis Norge vinder i sport. :P

Ok, nu pjatter jeg lidt. Men det er bare for at sige, at dybest set kunne vi alle lige så godt være blevet svenskere, nordmænd, tyskere eller andet. Og det synes jeg, man bliver mere bevidst om, når man slægtsforsker. Det samme kan vel siges om regional lokalpatriotisme. Jeg synes selv, at det er fjollet, når københavnere og jyder går så pokkers meget op i, om man er jyde eller københavner. For jeg har jo selv aner både i Jylland, på Fyn og i København. Så igen er det vel tilfældigheder, der har afgjort, at jeg så er blevet født i Jylland. Mine oldeforældre kommer nemlig fra så forskellige steder som Nordjylland, Vestjylland, Vestfyn og Amager....; så selvom jeg er jyde, har jeg også en lille fynbo og en lille københavner indeni mig, skulle jeg mene. Og ja, måske også en lille svensker, nordmand, tysker eller hollænder.... :o

Debatoplæg: Har din slægtsforskning påvirket din identitetsfølelse? Både din nationale og din lokale identitetsfølelse? F.eks. hvis man nu hele sit liv har været en meget lokalpatriotisk nordjyde, kan man så blive påvirket, hvis man en dag finder ud af, at man har masser af aner i Kbh.? En egn, som man måske hidtil har set på med skeptiske øjne....(jeg synes f.eks. det er pudsigt, at min far er ekstremt lokalpatriotisk nordjyde, når man tænker på at han har læssevis af aner i Kbh. - og han har altid set skævt til Kbh. ;D).

Christian Konstmann Autzen

Hvor danske er vi danskere ?


Det er da et utroligt godt spørgsmål - og rigtigt, vi kommer jo alle sydfra, efter den sidste istid. Man vil så kunne diskutere hvor langt sydfra hhv. hvor oprindeligt fra.

Politisk diskuteres jo, hvornår man kan regne sig som dansker, og her tror jeg, at man skal nogen generationer tilbage i tiden. Tænkt på de som udrejste til USA i 1800-tallet, mange af deres efterkommere tænker vel stadig på Danmark som deres oprindelsesland, og sådan vil det også være for de indvandrere, som løbende kommer til Danmark; ingen kan fortænke dem i at tænke tilbage til, hvor de kommer fra.

Selv har jeg rødder i de kartoffeltyskere, som kom til Danmark i perioden 1760-65; og for rmit vedkommende fra byen Stein, som ligger 20 km. direkte øst for Karlsruhe. Senest har jeg så fundet oprindelsen til min Sønberg/Schønberg slægt i sognet Sønbjerg i Refs herred i Thisted amt.

Men jeg er og bliver sønderjyde, for her har min slægt boet i mange, mange generationer. Og så er jeg nok mere sønderjyde end så mange sønderjyder, idet jeg "udrejste" herfra i 1967 - til Sjælland og har boet her siden. Og sådan er det givet - man tænker sig jo nok mere tilbage, når man er "udrejst". Min hustru er så også sønderjyde, og vi taler så sønderjysk sammen i det daglige.

Vi kommer så en del i Sydspanien, og her træffer vi mange danskere, som vi snakker med - ligesom med svenskere og nordmænd. Ingen tvivl om, at danskere så er danskere, svenskere er svenskere og nordmænd er nordmænd, ligesom de englændere, som vi også omgås en hel del, tænker sig som englændere, skotter, walser og irere - eller cornicher (Cornwall - fra sydvest England), som en engelsk dame, vi snakker en hel del med holdt på, at hun var og kom fra.

Den tyske TV kanal ZDF sender om søndagen kl. 19.25 - 20.15 som regel udsendelser om netop livets opståen og hele udvikling. i Søndags var det om Karthago, søndag og flere søndage før om Aliens, og på søndag er det om "germanerne". Og netop på søndag vil det så på denne kanal kunne følges lidt med i, hvor de tror, at germanerne kommer fra og den germanske udvikling. Tidligere har jeg på en anden tysk TV kanal set udsendelser som "Uns deutschen" eller noget lignende.

Slægtsforskning er ikke bare det at finde aner, det er også at prøve at sætte disse aner ind i konteksten - altså i den tid og verden, som de levede i. Og derfor vil slægtsforskning også indeholde udforskning af historien og dens udvikling i de områder, hvor ens aner kommer fra. Jeg har så læst bøger om vikingetiden samt historiske bøger, som beskriver hele perioden fra vikingetiden og til i dag, og sådan vil andre givet også have gjort - mere eller mindre.

Hvis min slægtsforskning ikke skulle have givet mig andet, så har den dog givet mig betydeligt mere viden om den historiske udvikling i norden og Europa - en viden, som min skoleuddannelse nok ikke helt har givet mig, nok grundet min lidt manglende interesse dengang.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Morten Clausen

Og hvor dansk er Margrethe?
Blandt hendes 32 tiptipoldeforældre er der kun 1 dansker, og det står endnu værre til med hendes børn og børnebørn.
Alligevel er de vel alle gode danskere selvom deres rødder ligger i det fjerne.
vh
Morten

Rose Marie Spooner

Ja, det er et rigtig godt spørgsmål - for år tilbage hørte jeg et fantastisk godt foredrag af Palle Lauring holdt i Mellemfolkeligt Samvirke, om hvor vi egentlig kommer fra - med alle de indvandringer vi har haft gennem århundreder. Desværre kan han jo ikke gentage det. Og jeg har ikke kunnet finde det på tryk.
Jeg er selv bornholmer dvs. i 4 led svensker.
Vh Rose Marie
Citat

Christian Konstmann Autzen

Den tyske TV station ZDF-Neo viser mange historiske udsendelser, og for tiden er det "Store nationer", som kører; senest "Die Germanen", som også blev vist på hovedstationen ZDF her søndag aften kl. 19.30 - 20.15.

www.zdf.de

http://www.zdf.de/ZDFmediathek#/hauptnavigation/startseite

Desværre kom jeg først midt ind i udsendelsen, men tollerlund-manden var med og dermed også den danske del af hele nordeuropas historie.

Så - er man interesseret i de tidligste dele af Danmarks historie, så kan der være værdifuld viden at hente her.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peter Kristiansen

Tollundmanden havde næppe noget forhold til det at være dansk - det giver slet ingen mening om at tale om begrebet "dansk" 400 - 200 f. Kr.

Danerne hører vi først om i 6. årh. efter Kristus - hvor de tilsyneladende kommer fra øst og fordriver/ assimilerer med den ældre befolkning.
M.v.h. Peter Kristiansen

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Peter Kristiansen [754] Dato 24 Okt 2016 - 10:33
Tollundmanden havde næppe noget forhold til det at være dansk - det giver slet ingen mening om at tale om begrebet "dansk" 400 - 200 f. Kr.

Danerne hører vi først om i 6. årh. efter Kristus - hvor de tilsyneladende kommer fra øst og fordriver/ assimilerer med den ældre befolkning.

Undskyld - det var Grauballemanden. Jeg genså noget af udsendelsen i går aftes, lidt sent.

Det, som udsendelsen viser, er hvordan germanerne kom til nordeuropa, inklusiv til Danmark - og derfor deltog også personer fra Lejre i udsendelsen.

Der er her således ikke tale om, hvordan Danmark blev til Danmark og hvordan danskerne blev "danskere"- men hvor befolkningen kom fra. Der nævnes så, at germanerne kom fra sydøsteuropa og blandede sig med folk, som allerede var i området - hvor disse så var kommet fra, blev ikke oplyst. Der oplyses heller ikke noget om, hvor mange de "oprindelige" var, og hvor disse oprindelige oprindeligt var kommet fra.

Tidsperioden med germanerne er så vel det første rigtige, som vi kender til den oprindelige befolkning i Nordeuropa, og som således vel bør være en periode, som vi nok bør medtage, når vi begynder at spekulere på, hvor vi oprindeligt kommer fra. At det for vel de fleste af os nulevende så bliver en form for "kludetæppe", bør derfor næppe undre.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Birte Maaløe

Jeg har læst om afstemningen i 1920 i Sønderjylland, og de mange grunde til at folk stemte som de gjorde - før krigene i 1800 tallet var der ikke nationalisme, som vi kender det i dag - her var det stedet hvor man boede, man var knyttet til, altså den stamme man kom fra - den første nationalsang var den franske !

Grænser har rykket sig, og områder har været skiftevis det ene og det andet, f.eks. Alsace eller store dele af Polen - Grækenland o.s.v. og jeg kan blive ved.

Min far var født på Als og jeg har stærke følelser for Sønderjylland, selvom jeg selv er født i København og har aner fra Schlesien - København - Jylland. Det har betydning hvor man kommer fra, der er stærke træk som f.eks. Københavnere er hurtigere, frækkere o.s.v  ( måske fordomme, men der er noget om snakken ) end f.eks. folk fra  dele af Jylland har - Fynboer er milde og glade o.s.v, i forbindelse med slægtsforskning finder man sine "stammer" og genkender/forstår hvorfor nogen ting gik i slægten som de gjorde.

Og det er dejligt at finde alle disse aner, som kommer forskellige steder fra - det viser jo bare, at folkeslag altid ( af forskellige grunde ) har vandret rundt på denne jord.

ZDF har mange gode og oplysende udsendelser, og slægtsforskning fører meget godt med sig bl.a. en større indsigt i menneskets historie.
Birte

Søren Agersnap

Det er en myte, at danskerne ikke var nationalsindede før 1800-tallet. Her kan man som et godt eksempel læse "Danmark dejligst vang og vænge" fra 1600-tallet, skrevet af Laurids Kock: http://www.ugle.dk/danmark_dejligst_vang_og_vaenge.html.

Vh. Søren

Aase Madsen


Jeg er blevet DNA testet i håb om at finde anerne til min ene oldemor.

Testen viser at jeg er:

68 % Scandinavia.
32 % Western and Central Europe.

Så er spørgsmålet er jeg dansker fordi jeg er født i Danmark?

Engang imellem har jeg stor lyst til at grave i de menneskers aner, som taler dårligt om flygtninge.

Megen af den indvandring der har været i Danmark, er netop mennesker der kommer fra områder hvor de har sultet og haft det meget dårligt i deres dagligdag.
Venlig hilsen.
Aase Madsen