Forsørgelsesattest og skriftlig tilladelse til Bryllup.

Startet af Jytte Nielsen, 31 Mar 2011 - 11:45

Forrige emne - Næste emne

Jytte Nielsen

Hej.

Jeg er stødt på noget i en kirkebog fra 1901, hvor der står at Brudgommen havde fået en forsørgelsesattest og Brudens fader havde givet skriftlig tilladelse. Brudeparret var henholdsvis 26 0g 24 år.
Det undrer mig, hvad det kan betyde, og spørger derfor om nogle har oplevet noget lignende eller har et gæt på, hvad det kan betyde.
Bruden havde ingen børn, der skulle forsørges.(så vidt jeg kan se)
Jeg tænker også, om jeg mon har nogen mulighed for at finde den omtalte forsørgelsesattest (der er skrevet dato i Kirkebogen) I givet fald, hvor skal jeg så lede??
Det drejer sig om Jakob Mikkelsen Veber født Brejninge sogn Tåsinge og  Laura Eleonore Cathrine Knudsen født Vor frue sogn Svendborg.

Svendborg Amt
Svendborg Vor frue
1892 - 1901. opslag 102 nr.31

Mvh. Jytte Nielsen

Jytte Nielsen

Nu er jeg gået videre i samme kirkebog  og kan se, at det faktisk står mange steder. Så måske skulle Brudgommen have en forsørgelsesattest i 1901 og Brudens fader give skriftlig tilladelse ??

Hilsen Jytte.

Jørgen Sørensen

Jytte, jeg har ikke set i KB.
Nu er jeg gået videre i samme kirkebog  og kan se, at det faktisk står mange steder.

De steder hvor det er noteret, kommer brud/gom så fra andet sogn?
Det kunne så være en attest på, at vedkomne er forsorgsberettiget i et andet sogn.

Hvorfor far skulle give tilladelse har jeg ingen gæt på.
Venligst Jørgen - 2300

Laila Olsen

Det forholder sig således, at såfremt parterne vies udenfor "hjemsognet" skulle der medbringes en "fattigattest", altså en attest der viser, at vedkommende ikke har været - eller er - under fattighjælp.

Man kunne ikke blive gift, såfremt man var "nyder" af fattighjælp - så kom der jo børn, og dermed flere at forsørge for fattigkassen.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Jytte Nielsen

Hej Jørgen og Laila.

Mange tak for jeres hjælp.

Mvh. Jytte Nielsen.