Gått baklänges 1649

Startet af Andreas Karlsson, 08 Okt 2016 - 16:33

Forrige emne - Næste emne

Andreas Karlsson

Hej!
Jag läser ett rättegångsprotokoll om skälleri i Varberg 1649. En man har sagt att en kvinna gått baklänges och sedan stulit. Att gå baklänges uppfattar jag som en antydan om att hon ägnat sig åt trolldom eller vidskepelse. Vad tror ni om detta? Kan det stämma?

Hälsningar från gamla Østdanmark!
Andreas Karlsson

Grethe Leerbech

Hej Andreas

Jeg kan ikke finde noget i Danmark om at det hentyder til noget med troldom/hekseri.
Men derimod at gå baglæns ofte hentyder til ,at man ikke ville vise folk sin fattigdom- hvilket både kunne være i konkret betydning og overført: 

"Hun gik altid baglæns ud af stuen-køkkenet etc. for ikke at vise den fattigdom der ses på bagen " dvs. at skjule sin fattigdom

Måske betyder det i denne sammenhæng, at "hun blev fattigere og fattigere og begyndte at stjæle for ikke at vise det"- hvis du forstår hvad jeg mener.

Men selvfølgelig kan det være et udtryk i eventyr og de overtroiske fortællinger der herskede mellem folk  om at det betyder hekseri, men jeg har endnu ikke mødt det i den betydning.

I dag bruger vi danskere ofte udtrykket for at enten ting står stille, eller de er blevet dårligere (end det var førhen)

Gymnasiereformen får gymnasiet til at gå baglæns etc.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ


Andreas Karlsson

Hej!
Tack för inlägg. Detta är måste ett av de ord där man aldrig kommer i mål till 100%.
många hälsningar
Andreas

Mikkel Eide Eriksen

Hej Andreas

Kan hun have gemt tyvekosterne bag ryggen og derfor gået baglæns ud af huset for at skjule dem?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Andreas Karlsson

Texten är mycket kortfattad, men det är givetvis en idé!