Død eller begravelsesdato - blevet væk? 1791-1792 Tamdrup sogn

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 11 Okt 2016 - 16:14

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Vejle-Tamdrup

Peder Peitersen Skovfoged´s hustru:    Lene Sørensdatter *27.04.1721 i Lund - Tamdrup sogn

Hatting herreds skifteuddrag:

302  Lene Sørensdatter i Enner 3.7. 1792  -  side 818
E: Peder Peitersen - - - osv

Jeg vil meget gerne finde hendes dødsdato og sted
Det er set på PC-opslagene, og en søgen på sogne i forb. med hendes børn, har ikke kunnet hjælpe mig
Hendes mand døde i Underup sogn, almisselem - boede sikkert hos sin datter Abelone
Jeg synes det er rigtig mærkeligt, at Lene Sørensdatter død, ikke er at finde i nærområdet
Mon der er en der kan snuse det op?

Mvh.
Karl-Peter

Else Skovbo Jensen

Det sker, at præsten har glemt at indføre dødsfald. Hun levede i Enner, hvor enkemanden også er, så hun burde være i Tamdrup sogn. Jeg kan heller ikke finde hende ! Men du kan være sikker på, at hun er død ca. 30 dage før skiftets dato, dvs. en af de første dage i juni

Selve skiftet er i Bygholm skifteprotokol, ikke et herredsskifte

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=192530&side=261

mvh
Else

Karl-Peter Dammeyer

Tusind tak for din respons, og i tilgift det originale skifte
Det er begrænset, hvor meget jeg er i stand til at tyde, så der kunne komme en ordentlig sammenhæng ud af det, men jeg er virkelig opsat på, at få hele teksten klarlagt, måske ikke det hele er specielt interessant, men dog at stifte bekendtskab med tidens tanker og handlinger

Derfor: er der mulighed for, mod betaling, at få teksten tydet hos en rigtig fagmand/kone?

Hvor kunne jeg evt. henvende mig?

Mvh.
Karl-Peter

Christian Konstmann Autzen

Prøv under hjælp til tydning - med oplysning om, at du gerne betaler en "skilling".

Betaling via mobilpay sker jo nemt og bekvemt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karl-Peter Dammeyer

Tak skal du have for dit svar, jeg prøver!

Mvh.
Karl-Peter

Thestrup-Bjørn

#5
Begr. 26. dec. 1791
Peder Skoufogeds Hustru fra Enner - 73 år gl.

Tamdrup sogn, Skanderborg amt - nederst til højre

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=170203#170203,28572153


---------

Her er hele skifteuddraget (Bygholm gods) - v. Erik Brejl


302 Lene Sørensdatter i Enner. 3.7.1792, side 818.
E: Peder Skovfoged. B: Abelone g.m. Søren Knudsen i Underup Skovhus, Anne Malene g.m. Abraham Skrædder i Enner. Af første ægteskab B: Frands Jensen i Rådved.


Der ses det tydeligt, at hun var gift før (med en Jens ?)

- og enkemanden kaldes Peder Skovfoged (så hvorfra har du patronymet Peitersen?)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karl-Peter Dammeyer

Rigtig tak! må jeg bestemt sige!

jeg kan jo se på de grønne markeringer, at jeg har været på denne side, men overset det

"Peitersen Skovfoged, Peder"  -  har jeg bl.a. fra Google: Jeg tror, jeg slog Lene Sørensdatter op
- i hvert fald fandt jeg:  Hvirring, Hornborg og Tamdrup sogne
- på siden: optegnelse af hele familien
- han var let på tå - så han findes også under:  "Pedersdatter Hald, Anne Kirstine"

I øvrigt, sidder jeg netop og kæmper med at finde for slægten til ovenstående, i Tamdrup sogn        På Googel:  "Søren Pedersen Husmand og Apelone Lauridsdatter"  -  mine 5. aner

Her leder jeg også efter diverse datoer, hidtil forgæves, selvom kirkebogen går langt tilbage

Mvh.
Karl-Peter