Brodermord og henrettelse 1713 i Pedersker

Startet af Ole Thyge Plannthin, 08 Okt 2016 - 11:19

Forrige emne - Næste emne

Ole Thyge Plannthin

Jeg arbejder med aner blandt selvejere på Bornholm. Her er jeg stødt på en spændende historie på den 22. selvejergård, Lille Gadegård i Pedersker, der fandt sted i 1713. Historien er kort fortalt:

Gudber Hansen havde overtaget 22. sgd. i Pedersker efter sin far Hans Gudbersen i 1701. Han blev samtidig gift med Inger Pedersdatter. I perioden frem til de voldsomme begivenheder i 1713 havde de fået 4 døtre.
Gudber Hansen og hans hustru Inger Pedersdatter myrdede o.1713 i fællesskab hans ugifte bror Peder Hansen, der boede på gården. Gudber Hansen og hans hustru blev dømt til døden og henrettet 1. april 1713. Han blev samtidig dømt fra hus og hjem.
Det var en svigersøn Bertel Jensen, der overtog Lille Gadegård. Han boede i Povlsker og gården blev bestyret af Mads Herlufsen indtil 1729 (med forskellige ejere af gården). I 1729 blev gården købt af Jens Danielsen, der blev gift med den ældste datter til Gudber Hansen. Selvom Gudber Hansen var dømt fra hus og hjem, blev gården alligevel overtaget af ældste datter i henhold til de særlige bornholmske arveregler, dvs. yngste søn eller i mangel af sønner ældste datter.


Der eksisterer så vidt jeg ved ikke justitsprotokoller fra det tidspunkt, men måske kan nogen bidrage med yderligere til denne spændende historie?

Hilsen
Ole Thyge Plannthin
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper