Rasmus Jørgensen født 1862 Saltofte Odense Amt

Startet af Ejvind Rasmussen, 06 Okt 2016 - 20:14

Forrige emne - Næste emne

Ejvind Rasmussen

Rasmus Jørgensen født den 6 november 1862 i Saltofte,
Emigrerede til USA 1884.
Men i følge et interview i Assens Amts Avis 1930 med en søster Mette Marie Jørgensen, så skulle Rasmus været kommet tilbage og nedsat sig som gårdmand på Sjælland.
Er der nogen som har et bud på hvor   ??

håbfulde tak Ejvind Rasmussen
Jeg har slægtsforsket siden 1995.
Og transskriberet en del skifteprotokoller fra Vestfynske  Godser findes på Fynshistorie.dk.

Ejvind Rasmussen

John Damm Sørensen

Hej,

Måske ejeren af dette slægtstræ kan give yderligere oplysninger:
http://www.vibser.dk/503.htm

Hilsen
John

Ejvind Rasmussen

Tak for forslaget, Vibeke er gift med min fætter hendes udgangs punkt er fra min forskning.
Jeg har sammen med Richardt Nielsen i England, arbejdet meget med Amy Johnson`s danske slægtninge. ( Amy var den første kvinde der fløj fra Europa til Australien, 1930) Jeg har sporet Rasmus Jørgensen rejse til USA i 1884.
Og Richart har været inde over en masse Amerikanske databaser,
Jeg har det sidste årstid gennembladet rigtig mange avissider for at finde artikler om Amys flyvning, danske journalister kunne jo ikke lade sådan en berømmelse gå udpåtalt hen uden at understrege at hendes farfar var dansk.
Som skrevet så havde vi ind til jeg her forleden i en lokal avis for Assens fandt et lille interview med min oldemor Amys farfars søster, fortæller at broderen (Rasmus) har boet i Amerika, men nu gårdmand på Sjælland.
Aviser kan altså også være en rigtig god kilde når vi graver efter spor af vores slægt.
mvh, Ejvind
Jeg har slægtsforsket siden 1995.
Og transskriberet en del skifteprotokoller fra Vestfynske  Godser findes på Fynshistorie.dk.

Ejvind Rasmussen

John Damm Sørensen

Hej Ejvind,

Jeg søgte efter Amy Johnson i Politikens artikelarkiv, og her stod der ganske vist en del om Amy, men ikke noget om hendes danske aner.
Hun optræder også i en reklame for olieselskabet Castrol, og skulle have deltaget i Monte Carlo rallyet, men meldte tilsyneladende afbud. Politiken har er detaljeret beskrivelse af flyveturen med et kort over ruten. Hun slap også uskadt fra et styrt med et svævefly nogle år efter turem til Australien.
I Statsbibliotekets avisarkiv optræder navnet Amy Johnson i artikler fra Roskilde Dagblad og Aalborg Amtstidende 7. januar 1941.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/search/"Amy Johnson" side 2.

Hilsen
John

Ejvind Rasmussen

Hej John,

Jeg kender godt mediestream fra det Kongelig Bibliotek.
Hidtil har jeg kun koncentreret mig om de fynske aviser, men din henvisning fik mig til at tænke på at jeg måske også skulle se til de Sjællandske aviser, når nu hun har slægtninge der.

Godt nok er Rasmus Jørgensen død inden 1930, men der kan jo være efterkommer som har haft lyst til at komme i avisen

Jeg mener at der er over 1000 hits på Amy Johnson, der er nok ingen danske aviser som ikke har omtalt hende, bla. fordi hun styrter ned og drukner i 1941.
Skulle der være nogen som ønsker at vide mere om Amy Johnson,
Der er rigtig meget på nettet og der er et museum i Australien og Hull.
I Hull har der her i sommers været en festlival som markering af 75 årsdagen fra hindes død.

Amys farfar Anders Jørgensen er født i Saltofte Båg Herred 1852, tager han hyre på en fiskerbåd, senere opretter han et stort fiske imperium i Hull, han besøgte flere gange sin danske familie her i Danmark, men han havde taget engelsk borgerskab og kaldte sig Andrew Johnson.

Amys Engelske slægtninge har vi styr på, også en rigtig stor del af de danske aner da hun er Boe slægten på Helnæs, med Peter Hansen Boe 1547.

Det er hendes farfars broder Rasmus, som volder os problemer, det skal nok lykkes at finde ham nu hvor vi har fået ham begravet på Sjælland

håber at der måske er nogen som falder over ham.

Hilsen Ejvind.
Jeg har slægtsforsket siden 1995.
Og transskriberet en del skifteprotokoller fra Vestfynske  Godser findes på Fynshistorie.dk.

Ejvind Rasmussen

Ejvind Rasmussen

Rasmus Jørgensen er fundet med hustru og børn samt begravet den 12 januar 1906 på Fløng Kirkegård
tak til dem der hjalp
Ejvind
Jeg har slægtsforsket siden 1995.
Og transskriberet en del skifteprotokoller fra Vestfynske  Godser findes på Fynshistorie.dk.

Ejvind Rasmussen