Hjælp til at finde skifte efter Jens Chr. Madsen, død 1928 i Nr. Snede

Startet af Vera K. Madsen, 29 Sep 2016 - 17:35

Forrige emne - Næste emne

Vera K. Madsen


Hej.
Jeg ønsker hjælp til at finde frem til et skifte efter følgende person:
Navn: Jens Chr. Madsen
Født: 19. jan. 1869 i Nr. Snede
Død: 9. maj 1928 i Nr. Snede
Han var da bosat i Lille Engebjerg, Krondalvej 19, 8766 Nr. Snede.

Hans enke har formodentlig hensiddet i uskiftet bo indtil engang i 1933, hvor hun solgte ejendommen til en svigersøn. I Realregisteret (Adkomst) har jeg fundet følgende:
"Enke Sørine Madsen, Adkomst iflg. Skifteretsattest, l. 13. 9. 1933".
Er det mon den dato skiftet har fundet sted?

Jeg har forsøgt at finde frem til oplysninger via Daysi:
       Skifteretten - Skanderborg Amt - Retten i Brædstrup
       Dødsanmeldelsesprotokol 1875 - 1960
       Navneregister til skifte- og dødsanmeldelse 1903 - 48.

Desværre er der ingen indscannede skifteretssager efter 1919. Jeg er derfor stærkt i tvivl om, hvordan jeg kommer videre i min søgning.
I Skifteprotokollen kan jeg se, at der er flere mapper, der indeholder skiftesager for perioden 1928-34, og som kan bestilles frem til læsning på en læsesal.
Men hvordan finder jeg ud af i hvilken mappe "mit" skifte befinder sig?

Jeg påtænker en tur til arkivet i Viborg, og ønsker derfor hjælp til at finde ud af, hvilke sagsakter/mapper jeg skal have fat i. Og hvordan jeg griber sagen an.

M.v.h.
Vera K. Madsen

Else Skovbo Jensen

Hej

En person der sidder i uskiftet bo må godt sælge sit hus.
Hvornår døde Sørine Madsen ? Måske er der da et skifte ?

mvh
Else

Vera K. Madsen

Hej.
Sørine døde først i 1953 - på aftægt hos et af sine mange børn - og efterlod sig ingen værdier af betydning.
I forbindelse med ejendomshandelen i 1933 opstod der nogle uoverensstemmelser, der gav anledning til stor og langvarig splittelse i Sørines store børneflok (handelen er tilsyneladende ikke blevet afsluttet).
I slutningen af året 1933 flyttede Sørine derfor hjemmefra - dybt frustreret og uden penge.
Sørine og Jens Chr. havde mange børn, så der har været mange arvinger.

Min teori er derfor, at Skifteretsattesten af 13. 9. 1933, er dannet på baggrund af Skifterettens behandling af boets deling. (Hvor finder man iøvrigt en sådan Skifteretsattest? Det kunne være interessant at se, hvem der underskriver.)

Måske er det i første omgang Navneregistret til Skifte- og dødsanmeldelser (vedr. Jens Chr. Madsen), jeg skal have fat i? Der må vel stå noget.

Gode råd modtages iøvrigt gerne, da jeg ikke har meget erfaring i den slags efterforskning.

Mvh Vera K. Madsen

Else Skovbo Jensen

Hej

Jeg tror ikke du skal regne med at finde et skifte efter Sørine, når hun intet efterlod sig.
På nedenstående link er skødet på matr. 3 c Nortvig nævnt, men ikke i 1933. Tingbogsbladet er omskrevet(står øverst)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=47669#47669,9588406

Måske står der noget i skødet som interesserer. Svigersønnen har vel ikke fået ejendommen uden at skulle betale et eller andet til sin kones søskende, eller det er måske det der er problemet og årsag til den splittelse du nævner.

Jeg mener at skødet må findes her ( er ikke online)

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=omskrevne+tingbogsblade&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=12754883&henid=12754883&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


Du skriver omskrevne tingbogsblade i øverste felt på Daisy, så        kommer resultat fra hele landet. Vælg så Brædstrup.

mvh
Else

Vera K. Madsen


Hej Else.
Tusind tak for hjælpen!! Jeg tror du har ret, det er nok skødet, jeg først og fremmest skal have fat i.
Og håber så også at det kan kaste nye oplysninger om årsagen til splittelsen frem i lyset.
Af Realregisteret fremgår det iøvrigt, at svigersønnen først fik skødet (fra Sørine) tinglyst i 1937.

Vi, efterkommere i næste led, fik aldrig nogen forklaring på årsagen til konflikten.

Mvh
Vera