Aftaekket Krigsmand Friderich Lange i Tyrstrup set forste gang i 1729 i Tyrstrup

Startet af Kim Melchior, 19 Mar 2011 - 01:13

Forrige emne - Næste emne

Kim Melchior

Er der nogen der kender noget til denne Krigsmand , han er min 6xtip oldefar og har frustreret mig i mange aar. Han har paa et tidspunkt vaeret i Kobenhavn da der ved hans aeldste kendte sons (Peder Fredirichsen) begravelse i 1777 staar anfort at Peder var fodt i Kobenhavn.  12 Jan 1777 dod, 19 Jan Begravet Peter Friderichsen Indestermand paa Hockelbierg, fodt i Kobenhavn fordum Friderich Lange en aftaekket Krigsmand og Merreth Hansdattters af Tyrstrup aegtefodte son, gift med Magdalena Jensdatter som efterlever, gammel 53 Aar mindre 4 uger, efterlader tvende Dotre, Maren og Merreth

Friderich Lange var gift med Merreth Hansdatter Dod 16 Maj, begravet 20 maj 1772
Merreth Friederich Langes , en Encke af Fauerwraae [Tyrstrup sogn], efterlader 6 born, Jacob, Peder, Johann, Hans Jeppe, Lovise, gammel 81 aar 2 maaeneder og nogle dage.

Jeg har ikke vaeret i stand til at finde Friederich Lang dod. hans yngste barn, Henrik var fodt 3 April 1742 og dobt den 4 April. I den forbindelse var han kaldt Freiderich Lange Skraeder.

Er der nogen der kender noget til denne familie?

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Ulla Maria Olsen

Hej Kim

Jeg har lidt info på en Hans Friderich Lange - er han en del af din gren? :)

Kim Melchior

Hej Ulla,

Ikke umiddelbart. Men hvis han er fra Tyrstrup omraadet saa er han nok beslaegtet.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Ulla Maria Olsen

Hmm... jeg ved ikke noget om Tyrstrup.

Jeg faldt bare over ham, som ejer af et hus i Gothersgade i København, som min egen ane boede i ved den store brand i 1728.

Se vedhæftede billede - min ane er Simon Wanger.

[vedhæfting slettet af admin]

Ann Seiffert

Hej Ulla

Undskyld jeg lige spørger ind her i denne tråd, men kunne se at du har vedhæftet et dokument... er det folketælling for København ? .... jeg har selv en ane jeg leder efter (Adam Seiffert) som jeg måske kunne finde i det materiale.... håber du kan forklare hvad det er...

Undskyld Kim fordi jeg bryder ind her ;)

Ann
Ann Seiffert

Ulla Maria Olsen

Hej Ann

Nej det er ikke en folketælling, men en fortegnelse "af 13. April over de i Kjøbenhavns Ildebrand 1728 afbrændte Gaarde og Huse".

http://www.hist.uib.no/kbh1728/html/innhald.htm

Kim Melchior

Hej,

Teoretisk set saa kunne han vaere den samme. Jeg ved fra hans son Peder Friederichsen Lange's alder at sonnen er fodt i Kobenhavn ca 1724, og at han har en anden son der er fodt i Tyrstrup 26 marts 1729.

Det er taenkeligt at hvis det er den samme og hans hus braendte at han er draget til Tyrstrup hvor hans kone eventuelt kunne vaere fra.

Jeg maa til at soge efter sonnens fodsel i kirkebogerne i Kobenhavn.

Mange tak for oplysningen,

Kim Melchior (USA)


Ulla Maria Olsen

Hvis han er af tysk afstamning er det muligt, at han var en del af Skt. Petri kirkens menighed - ligesom min ane og mange andre i det kvarter af byen var. Men det vil jeg næsten ikke håbe for dig, for så bliver det svært at komme videre - de fleste af deres dokumenter brændte i 1728.

Palle Buch Carlsen

Hej

ifølge FS er Hans Friderick født:

name:   Hans Friderick Lange
gender:   Male
baptism/christening date:   25 Feb 1686
baptism/christening place:   HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK

Med lidt held kan der måske findes mere om ham i det sogn.

Ifølge registeret (sidste fire opslag) har han ikke fået nogen børn døbt i Petri 1659-1728 (den kirkebog som menighedens præster delvist genskabte efter branden)
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Ann Seiffert

Hej Kim

det er nok ikke nogen hjælp, men i går gennemtæskede jeg kirkebøgerne for Næstved og i dem vare der MANGE med efternavnet LANGE ....  ved ikke hvor normalt efternavnet er ;)

Ann
Ann Seiffert

Kim Melchior

Mange tak for oplysningen.

Jeg ved med sikkerhed at der er mindst 4 forskellige Lange slaegter i Danmark der umiddelbart intet har med hinanden at gore udover at de baerer det samme navn.

mvh,

Kim Melchior (USA)