Hjælp til søgning efter plejefamilie i Sønderjylland

Startet af Jytte Pedersen, 25 Jun 2012 - 21:32

Forrige emne - Næste emne

Jytte Pedersen

Hej
Jeg vil gerne bede om hjælp til hvordan man finder oplysninger om plejeforældre.

Min farmor blev forældreløs som 2 årig (i 1902) De 6 børn blev spredt, og kom i pleje hos familiemedlemmer.
Hvor kan man evt. finde noget om det?
Har prøvet om der stod noget ved hendes konfirmation, der stod følgende:

Bemærkning: Dispensationen vom gesetzmässigen Alter haben erhalten:
a) durch den Kirchenpropst no. 8, 2, 10
b) durch den Synodalausschuss: no. 6, 12, 13, 14, 22, 27, 28, 32.
Hun var nr. 27, men der stod ikke noget om hendes plejeforældrer, heller ikke ved hendes giftemål.
Søgningen i Aabenraa amt, Sønderjylland.

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
jytte@billedmager.dk

Gitte Jonassen


Hej Jytte

Det er ikke mange oplysninger du giver, jeg tror du skal kommer med lidt flere informationer om stednavn og fødsels tidspunkter.
Så kan det være der er nogen, der kan hjælpe dig.

Venlig hilsen
Gitte Jonassen (tidligere Sibbesen  :D)
Medlem af DIS-Danmark.
Medlem af DIS Slagelse-Sorø

Besøg min hjemmeside www.gittejonassen.dk  Her finder du lidt om Familierne Barnucka, Bendix, Bruhns, Crone, Fritz, Dyrlund og Pind.

Jytte Pedersen


Hej
Hermed lidt flere oplysninger:

Metta Cathrina Wolter blev født i Røllum, Ensted sogn, Lundtoft herred, Aabenraa amt, den 7.april 1900, hun bliver døbt i Ensted kirke den 29. april 1900, opslag 6, nr. 18.

Hun var datter  af skrædder Carl Christian Wolder og hustru Catharina født Petersen.

Da Metta var 1 år gammel i 1901 døde hendes far i Røllum, året efter i 1902 døde også moderen i Stubbæk.
Metta bliver konfirmeret i Bjolderup kirke, Bjolderup sogn, Rise herred, Åbenrå amt, opslag 11, nr. 27, palmesøndag 1914.

Carl Christian Wolter og Catharina født Petersen fik 7 børn:
1. Rasmus Wolter. f. 18.12. 1888, død 1892
2. Peter Wolter. f. 03.04.1890, død 1961
3. Ingeborg Wolter. f. 05.11.1891
4. Rasmus Wolter. f. 03.11.1893, død 1916
5. Nis Peter Wolter. f. 18.11.1895, død 1944
6. Margarethe Marie Wolter. f.21.02.1898, død 1900
7. Metta Cathrina Wolter. f. 07.04.1900, død 1995

Den 18.12.1921 blev Hans Peter Jensen, Nordborg og Metta Cathrina f. Wolter viet i Varnæs kirke.

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
jytte@billedmager.dk

Vivi Winther

Hej Jytte, måske det er denne su søger  :)

15   1   Hans Peter Jensen   M   30.04   1895   G   Nordborg   Nordborg   husfader   baber og cigarforret.
2   Meta Cathrine wolter   K   07.04   1900   G   Røllum/Aabenraa   Nordborg   husmoder   hans Kone
3   Anne Marie Henriette Jensen   K   11.04   1902   U   Nordborg   Nordborg   datter   
4   Hans Adolf Jensen   M   17.04   1924   U   Nordborg   Nordborg   søn   

du inder flere Wolter på http://www.alsnissen.dk/

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Inger Buchard

Nu er hun jo fundet, men ellers er vejen frem at finde formyndersagen på LA Aabenraa; den følger barnet til i hvert fald 14 år.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jytte Pedersen

Tak Vivi Winther, at du søgte.

1000 tak Inger Buchard, det var lige din meget store viden jeg søgte :-) det er præcis tiden fra forældrenes død frem til det 14 år jeg gerne vil finde mere om.
Jeg må virkelig snart se at komme en tur til LA i Åbenrå, du hjalp mig også med at finde frem til min farfars indvalidesag.
Så endnu engang tak for din hjælpsomhed.
Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
jytte@billedmager.dk

Inger Buchard

Hvis du på Daisy søger med det tyske begreb, får du en oversigt over, hvilke formynderprotokoller der er bevaret i Sønderjylland før 1920.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jan Kristensen

På Tønder kirkegård er der et par gravsten med navnet Wolder på! Måske en ekstra hjælp.