Mathias Hansen Schmidt Chrfistiansen Sønderjylland

Startet af Else Marie Poulsen, 27 Mar 2011 - 17:33

Forrige emne - Næste emne

Else Marie Poulsen

Hej Alle jeg håber alle har haft en god søndag med det godt vejr.

Jeg efterlyser nogle oplysninger om min farfar han blev født den 29. april 1875 i højrup sogn, Tønder amt, min farmor hed Else Marie Enemark hun blev født den 18. september 1872.
min farfar drev en korn- og foderstofhandel i toftlund.
Han ejede matr.nr. 276 Toftlund fra den blev udstykket i 1919 og frem til 1954 hvor ejendommen blev afhændet til Toftlund Andelsmejeri.
Matr. havde adresse på Bakken 1 i Toftlund.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår min farfar og farmor blev gift og hvornår de døde.
De fik 3 sønner.
Min farfar har været en anset person i sognet, idet han ved Sønderjylalnds genforening med Danmark i 1920 stod i spidsen for det udvalg der skulle bringe 3 små tyske kommer sammen i den nye Toftlund sognekommune.

Jeg håber meget der er nogle der evt kunne komme med nogle oplysninger.


Else Marie Pouslen

Christian Konstmann Autzen

Hej Else Marie

Når nu du har flere oplysninger - f.eks. børn til dine farmor og farfar, deres fødselsår, så kunne det jo være en ide at tjekke i omliggende sogne, som Arrild og Branderup.

Der var en Enemark-familie i Roost i Arrild sogn i 2. halvdel af 1800-tallet, og du kunne jo være en efterkommer herfra.

F.eks. Peder Enemark, født i 1807, var gift med Karen Lund. De havde bl.a. en søn Peder Enemark, født 1841, som overtog gården i Roost. Han kunne så nemt være far til din farmor.

Jeg har ikke tjekket det; -  min interesse i den Enemark er, at Karen Lund blev gift Johann Meyhoff efter Peder Lund's død i 1851.

Navnet Enemark er ikke kun herfra, men jeg har også set dette navn andre steder. Her kan du i givet fald finde mere i folketællinger fra 1855 og tilbage i tiden.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karl Schlichter

Hej Else Marie

Jeg synes, at du skal kontakte Toftlund lokalarkiv. De vil med garanti kunne hjælpe dig med mange oplysninger, dels fordi din farfar var aktiv ved genforeningen dels fordi han har været forretningsmand i byen.

Prøv at ringe eller maile til formanden.


Toftlund Lokalhistoriske Arkiv
Søndergade 56
6520 Toftlund
å:   ma 16-18 og efter aftale. Lukket i juli måned
l:   Anne-Grethe Petersen, (fmd.)
   Mariavænget 29
   6520 Toftlund
tlf:   74 83 22 34
e-mail:   tlhf@forum.dk



Venlig hilsen
Karl Schlichter

Else Marie Poulsen

Citat fra: Else Marie Poulsen Dato 27 Mar 2011 - 17:33
Hej Alle jeg håber alle har haft en god søndag med det godt vejr.

Jeg efterlyser nogle oplysninger om min farfar han blev født den 29. april 1875 i højrup sogn, Tønder amt, min farmor hed Else Marie Enemark hun blev født den 18. september 1872.
min farfar drev en korn- og foderstofhandel i toftlund.
Han ejede matr.nr. 276 Toftlund fra den blev udstykket i 1919 og frem til 1954 hvor ejendommen blev afhændet til Toftlund Andelsmejeri.
Matr. havde adresse på Bakken 1 i Toftlund.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår min farfar og farmor blev gift og hvornår de døde.
De fik 3 sønner.
Min farfar har været en anset person i sognet, idet han ved Sønderjylalnds genforening med Danmark i 1920 stod i spidsen for det udvalg der skulle bringe 3 små tyske kommer sammen i den nye Toftlund sognekommune.

Jeg håber meget der er nogle der evt kunne komme med nogle oplysninger.


Else Marie Pouslen
::)

Ejvind Andersen Christensen

Jeg kan ikke finde din e-mail, så jeg ville sende det hele her, men det hele kan ikke være på denne side.

Send en mail hvis det har interesse med flere informationer:

Ejvind@Varla.dk

Ejvind A. Christensen
Toftlund