Christen Chr. Tvillings sønner i Lægd 123 Galten 1813 - hvor født?

Startet af Hanne Fisker, 02 Sep 2016 - 16:58

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

God næsten aften Forum

Sidder der monstro nogen herinde som kan hjælpe med to af de angivne fødesteder fra Lægd 123 Galten?

Christen Christensen Tvillings sønner i Lægdsrullen
Randers 1813 K Hovedrulle
Lægd 123 Galten sogn
H142, 132 Christen Født i Laurberg
H143, 133 Rasmus --------------
H144, 134 Niels Født Siellelund
H145, 135 Peder --------------
H146, 136 Anders Født Hedegaard

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18124,1003794

Jeg ved at Christen og Rasmus er født i Laurbjerg, men dåben kan ikke findes da KB for perioden er gået tabt.
Men hvor ligger Siellelund og Hedegaard?

Kan i hjælpe med at gå baglæns i lægds rullen så jeg måske kan få svaret på det? Jeg er ikke så god til det når der er bogstaver foran tallet, da jeg ikke har helt styr på hvad det betyder.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Bent Hjeds

Hej Hanne

Prøv at tage tilgangsrulle for 1811 lægd 123, opslag 53/92, den er meget tydelig. Der står de med de numre du angiver.
Fødested er angivet som ------, hvilket vil betyde at de er født i samme sogn som den ovenstående, altså Rasmus er født i Laurberg, mens Peder er født i Siellelund.

I lægdsrullen for 1811 kan du se at de kommer fra f 121 - numrene 61-70. F = 1809 lægd 121 er Hadbjerg, så måske du kan komme videre der.

Bogstav foran nummer er årstallet - du kan finde en rigtig god vejledning på arkivalieronline vedr. lægdsruller som du  kan downloade og gemme på en USB, så har du den hurtigt indefor rækkevidde.

Med venlig hilsen og god jagt

Bent

Bent Hjeds

Hej igen

Kom lige i tanker om at du også spurgte til Hedegård og Siellelund. Hedegård findes flere steder i landet, mens Siellelund ikke er noget selvstændigt sogn, men der findes Sjelle sogn i Århus Amt, Framlev Herred, så du skal måske prøve at søge i Sjelle sogn.

Venligst
Bent

Gitte Johansen

Et eksempel på Sielle Lund

Randers, Galten, Laurbjerg, Sielle Lund, , 10. familie, FT-1801, B3150
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Anders er i Hadbjerg

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163181#163181,27410368

Kan ikke se noget "Hedegaard", men det er flot skrevet :D

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Fisker

Hej Bent og Gitte

Til Bent: tak for hjælpen og oplysningen om hvordan bogstavet skal forstås og hvordan jeg kommer videre derfra. Tak for oplysningen om vejledningen, det hjælper til gengæld ikke for jeg kan ikke finde rundt på SA side mere. Men skal lige have kigget på en ekstern HD jeg har, kan være den ligger der, da jeg for længe siden hentede en del pdf filer på det gamle SA.

Til Gitte: Tror lige du har løst mysteriet om Siellelund/Sjelle lund, og det er i Laurbjerg, lidt øv da jeg så ikke finder dåben, men så ved jeg da hvor det lå.

Hov Gitte du poppede lige op igen, tak for Anders i Hadbjerg.

Tusind tak begge to, forsat god aften.

Hilsen
Hanne

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Fisker

Hej Gitte

Tak for konfirmationen, den havde jeg godt nok, men jeg har glemt at skrive at jeg kun manglede deres dåb.
Undskyld min forglemmelse. :-[

Jeg har sporet familien baglæns til 1806 i Hadbjerg.

I skal have tusind tak for jeres hjælp.

Mvh
Hanne Fisker

Marc Jensen


Hej Hanne,

I folketælling 1845 var der en "Collerup Hedegaard" i Hadbjerg Sogn:  https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=6981#6981,166306

Det var måske dér, Anders var født?

Venlig hilsen,

-Marc-



Hanne Fisker

#9
Hej Marc

Takker for oplysningen og linket til FT-1845.  :)
Du har vist også løst mysteriet om Hedegaard, men udover det fik jeg lige en familie til en ægtemand Jens Andreas Nielsen - han var gift med Cidsel Kirstine Christensdatter, sønnen Christens datter (fra Lægdsrullen)!
Hans forældre Niels Andreasen og Karen Sørensdatter boede i Damhuset.

Kunne være sjovt med et kort der viste disse steder.

Mvh
Hanne Fisker