Når man ikke kan finde nulevende, hvad så?

Startet af Finn Frederiksen, 26 Mar 2011 - 19:11

Forrige emne - Næste emne

Finn Frederiksen

Hej,
nu har jeg slægtsforsket i flere år og været omkring mange arkivalier i min søgen efter aner og deres liv og levned. Bevares, der har været nogle udfordinger undervejs, og jer har kun stødt panden mod muren i et par tilfælde.

Så da vi skulle finde skolekammerater fra o. 1970, mente jeg at det ville være en smal sag, men jeg blev klogere. Jeg håber der nogle her i forum, der måske kan komme med nogle gode ideer.

Hvad vi har er navn og addresse i 1973, men børn var åbenbart registreret under forældrenes navne, så de kan ikke umiddelbart findes i parpirarkiver eller på computer. Og finde en person med almindeligt for- og efternavn født o. 1959, giver tilsyneladende alt for mange hits. I hverttilfælde har de kommunalt ansatte opgivet.

Facebook, Twitter mm. har ikke givet noget, igen er navnene for almindelige.

Eniro ditto.

Så er der prøvet adresse- telefonbøger fra den tid, men der står forældrenes navne som f.eks. B. Pedersen, og det er ikke nok til en folkeregistersøgning. Personerne er desværre flyttet o. 1973, hvorfor de ikke er registreret elektronisk i dén periode.

Dernæste tænkte jeg at matrikelnummer og adresse kunne lede til at man kunne finde navnene på forældrene der boede på adressen i f.eks. 1973. Men Tinglysningretten var meget afvisende og hvis jeg absolut ville så kunne jeg udfylde et skema og indbetale 175 kr. Så vil der nok engang komme et svar. Uden garanti for at det kunne bruges til noget.

Konfirmationen i 1973 er desværre ikke tilgængelig, her kunne jeg ellers få fødselsdatoer, og så ville det køre som i smør på folkeregisteret.

Så her må jeg give fortabt.Er der nogen, der har gode ideer?

Med venlig hilsen
Finn

Peter Kristiansen

Kan skolen supplere med en adresseliste - som i allefald ville vise hvor I boede i 1973 ?
M.v.h. Peter Kristiansen

Bjarne Due Pedersen

Jeg har prøvet tilsvarende for nogle år siden.

Jeg fik en komplet navneliste med fødselsdage, IKKE CPR.
Der var også adresser fra sidste skoleår og det gav sporene til at finde nogen af dem og ligesom med slægten, så er en funden person sporet til den næste  ;)
På nogen af adresserne boede forældrene stadig.
Der er altid nogen, der ved noget om nogen andre.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Finn Frederiksen

Hej,
jeg glemte at sige, at skolen ikke har noget på eleverne - det har den ihverttilfælde oplyst over for mig.

Problemt er at vi befinder os i en nordjysk by, hvor stort set alle arbejdede i forsvaret enten på flyvestationen eller en af kasernene. Hvilket betyder, at de ofte flyttede rundt i landet. Og efter næsten 40 år er der ingen tilbage, som ved noget. Ligeledes er der ikke noget familie i byen, som kunne vide noget.

Bjarne Due Pedersen

Så skal kommunen have det i arkiverne, da de har pligt til arkivering.
En navneliste med fødselsdage må da være en start, også i Nørre Sundby  ;)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Finn Frederiksen

Hej Bjarne,
så må du uddybe, hvad jeg skal spørge om i kommunens borgerservice. Hvor kan jeg finde navnelisten med fødselsdage?

Jeg er desværre stødt på flere personer i det offentlige, hvor man kan mærke, at de absolute ikke er interesseret i at hjælpe. Så hvornår er jeg bundet en historie på ærmet over at arkivalier ikke findes, og hvornår har det været sandt?

Bjarne Due Pedersen

Alle offentlige myndigheder har arkiveringspligt og det kan godt være at det allerede er på Rigsarkivet.
Normalen er at det opbevares lokalt og afleveres til Rigsarkivet, når seneste dokument i arkivserien er over 25 år gammelt.

Med udgangspunkt i skolen skal du bede om en klasseliste fra det år, det drejer sig om, samt klassebetegnelsen, f.eks. Nørre Sundby byskole, 10 B, årgang 1972/73
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Peter Kristiansen

Jeg vil nu tro, at de kommunale arkiver burde ende på Landsarkivet - i dette tilfælde i Viborg. Det er kun statslige myndigheder, der afleverer til Rigsarkivet.
M.v.h. Peter Kristiansen


Grethe Elten Mortensen

Hej

Mange lokalarkiver har skolefoto og arkivalier fra skoler.

Jeg syntes du skal prøve, at spørge nedenstående, måske har de materiale eller ved hvor du kan få hjælp

http://www.sundbysamlingerne.dk/lokalhistorisk_arkiv.htm

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Finn Frederiksen

Hej,
tak for svarene.

De omtalte "gamle skolekammerater hjemmesider" er forsøgt. Indholdet er dog noget tyndt, og det skulle være et rent lykketræf at finde de sidste to personer her. Desuden ser nogel af siderne ud til at være "døende" og ikke blive opdateret.

Skolefotos har jeg, men det hjælper ikke meget, men jeg kan da prøve om lokalhistorisk arkiv skulle have noget fra skolen.

PS. Det er Åbybro Centralskole, der er omdrejningspunktet, og ikke som antaget i tidligere svar en skole i Nørresundby.

Grethe Elten Mortensen

Hej

Så er det nok Egnssamlingen du skal have fat i.

http://www.egnssamlingen.dk/Arkivet.htm

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Egon Hansen

 Hej
Lige en oplysning om kommunale arkiver.

De "lander" godt nok på Landsarkiverne i første omgang, men efterhånder som de nye storkommuner får etableret Stadsarkiver bliver kommunalarkiver tilbagesendt hertil.

Mvh Egon Hansen

Finn Frederiksen

Hej,
lokalhistorisk arkiv i Åbybro var det rigtige sted at henvede sig. De ligger inde med alle de gamle skoleprotokoller fra 1896 og frem.

Tak for svarene.
Hilsen
Finn