Hans Adolph Sophus Scherling Jensen

Startet af Anette Ilsø, 11 Aug 2016 - 11:43

Forrige emne - Næste emne

Anette Ilsø

Hans Adolph Sophus Scherling Jensen er født 04-05-1845 i Odense Vor Frue sogn. Han er døbt 04-07-1845 i Odense Vor Frue kirke.
Hans mor er tjenestepige Birthe Cathrine Coordt og hans far er udlagt til at være skrædder Niels Christian Grønbeck.

Vi er i tvivl om Christian er hans rigtige far, da jeg har hørt rygter om at hans far var en rig mand. Begrundelsen er "Scherling Jensen", som vi ikke ved hvor kommer fra. Jeg har søgt og fundet noget familie Scherling fra København, hvor sønnen sandsynligvis har været udstationeret officer i Odense på det pågældende tidpunkt. En anden "Scherling" er H.C, Ørsteds svigersøn professor E. A. Scharling, som også befinder sig i Odense i 1844 ifølge H. C. Andersens dagbog, da de tilbringer flere aftener sammen.

Er der nogen der kan hjælpe?

John Damm Sørensen

Hej Annette,

Man skal passe på med familiemyter. I vores familie var myten, at vi på grund af vores brune øjne og meget mørke hår skulle være efterkommere af de spanske soldater, som nedbrændte Koldinghus.

Det lidt specielle mellemnavn kan lige så godt være opstået, fordi man ville opkalde barnet efter en kendt person. Måske en som familien kendte eller plejede omgang med. Også udover den fysiske omgang, der kan resultere i afkom.

I min barndom var der en, der hed Enrico Mylius Dalgas efterfulgt af et sen-navn, men jeg er sikker på, at han ikke var søn af plantøren med næsten samme navn.

Hilsen
John

Anette Ilsø

Jeg forstår bare ikke hvorfor "Scherling Jensen" som efternavn når de levende andre hedder Coordt efter moderen og de dødfødte hedder Grønbech efter den udlagte fader.